• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • Petto 83

Förstår dig precis. Men som jag har förstått det så ska kroppen ha kommit igång att bilda progesteron vid TD, dom har tagit till lite extra. Själv hade jag lite öppnade kartonger och nya lite var stans och när jag räknade ihop dom fattades 1. Dr Solensten skrattade och sa att den kan du klara dig utan :) När var det du hade TD? Tänkte hur långt det skiljer mellan oss. Jag har 8/3

drömmer om ett barn skrev 2013-02-28 15:59:28 följande:
    Hej tjejer!  Vad roligt att få kunna vara del av en sådan här tråd också!

En fråga till er: när slutade ni med progesteronet? Mitt Crinone tog slut igår på testdagen och sköterskan sa att jag inte skulle fortsätta. Är väldigt rädd att någon ska gå fel om jag slutar så här tidigt, min man funderade också på detta. Har två förpackningar Lutinus hemma och vet inte om jag ska använda dom eller inte.

Har fått tid för VUL den 21 mars. Hoppas på många hjärtslag då!  

• Snöflinga

Hej på er!

Äppelkaka: Vad tidigt du fick göra ditt vul!? Till mig sade sjuksköterskan att det absolut skulle gå 3 veckor efter TD, så jag har tid den 15/3, d.v.s. när jag är i v.9+0! Två veckor kvar att vänta och våndas (lite) med andra ord!

Överhuvudtaget hur olika besked man får, men det kanske är så det ska vara. Till mig har de sagt att jag ska fortsätta med alla mediciner åtminstone till vul, d.v.s. också progesteronet. Har fått mer utskrivet i två omgångar. Konstigt att det sägs olika.

• jennyz

Jag fortsatte med lutinus till vecka 12. Med dottern hade jag blödningar så länge så då ville de att jag skulle fortsätta med dem för att hjälpa kroppen på traven, särskilt när hon var mindre än normalt vid VUL också...denna gången bad jag att få göra samma så det fick jag... ( dock två per dag istället för tre)
    Vid en normal graviditet så behövs inte mer progesteron utan kroppen tillverkar tillräckligt, men det skadar inte att ta det längre, kroppen stöter ut det som den inte behöver...

• 3villbli4

Hej på er.

Vad roligt att ni startat en gravidtråd.

Jag är i 14+6 och mår som vanligt, ingen förändring. Har varit sjukskriven sen v9. Har  fått så kraftig järnbrist att det räknas som anemi. Och får såklart inte behålla något järntillskott. Men nu ska de äntligen ta tag i det och se om det går att göra något åt det. Jag hoppas att man ska bli lite piggare i så fall.

Men det är roligt att se att magen börjat puta och jag har lite då och då den här veckan känt lite fladder. Jag kände tidigt med min dotter också och jag är helt säker på att det är det nu också, det känns exakt som då. 

Jätte roligt att det är så många som blivit gravida nu. Jag har fortfarande svårt att förstå att det faktiskt lyckades. Känns väldigt overkligt även om det börjar sjunka in nu. 

drömmer om ett barn: Jag hade 30 doser med Crinone och tog i 34 dagar efter äggplock (skulle då trappa ner de 4 sista). Men det var bara för att Jenny tyckte att jag lika gärna kunde ta alla, annars skulle jag tagit till testdag bara. 

• drömmer om ett barn
    turtle01: Tack! {#emotions_dlg.flower} Ja precis, du får testa "utan-halsbränna-teorin"! Skrattande Vilka långa arbetspass ni kör! Själv tycker jag att våra 12-timmarsskift är gränsen för hur länge jag orkar jobba på ett dygn. Efter det är jag helt slut..

Skönt med extra kontroller när sköldkörteln strular. Har allt sett bra ut med bebisen hittills?

jennyz: Spännande med RUL om 3 veckor och vad mysigt med buffar där inifrån! Solig Verkligen drygt med flytningarna men skönt att du iallafall vet vad det beror på. Vattengympa låter ju jätteroligt, hoppas du kan köra igång med det snart igen.

Petto 83: Ser man håret på UL? Vad häftigt! Glad

Jag hoppas verkligen att kroppen har börjat bilda sitt eget progesteron. Tog ingen Lutinus igår och börjar redan ångra det.. idag har det kommit ut Crinone-klumpar och dom är inte vita som tidigare så får se hur det här slutar. Jag hade TD den 27:e så det skiljer 9 dagar mellan dig och mig.

Snöflinga: Det är verkligen konstigt att kliniken ger olika besked. Så borde det absolut inte vara! Hade det varit lika för alla hade man inte behövt fundera och oroa sig. Jaja, nu har jag följt sköterskans instruktioner och Dr Solensten sa vid ET att jag skulle ta progesteronet i 3 veckor så får väl lita på att det är tillräckligt länge.

Våndas är ordet. Alla säger att ruvningstiden är värst, men tiden fram till VUL är tusen gånger värre.. Skäms

3villbli4: Verkligen tråkigt att höra att du inte börjat må bättre. Anemi låter riktigt allvarligt! Förvånad Bra att dom tar tag i saken och gör en ordentlig koll. Du ska ju inte behöva må så här dåligt under hela denna graviditeten också. Håller tummarna för att en lösning hittas så att både du och din bebis får må bra.

Mysigt med fladder i magen. Kul när du varit med om det tidigare och med säkerhet vet vad det beror på! Solig 
  • Petto 83

Drömmer om ett barn: vi fick göra några TUL då magen inte växte så mycket, ibland stod den helt still några veckor. Men i slutet så såg man massa vitt ludd runt huvudet och det var tydligen hår :)

Vääääldigt skumt att kliniken säger så olika. Tycker ju att det borde vara rätt så lika förutsättningar för oss alla. Hoppas det bara är vanlig oro du känner och att det kommer flyta på hur bra som helst :)

• drömmer om ett barn

Har googlat för fullt angående Crinone som kommer ut med annan färg och det verkar inte vara helt ovanligt så nu känner jag mig iallafall något lugnare.

En skrev följande: "Min läkare sa att Crinone sätter sig som en hinna på de egna slemhinnorna, därför är det vanligt att den kan komma ut med färgändringar. Den kan absorbera tunna tunna lager av blod som man aldrig skulle märka annars (från slemhinnan). Den kan komma ut grå, brun, rosa eller även med rödsvarta klumpar. Till mig sa de att detta är helt normalt om det skulle ske."

Vad vore man utan internet? Här finns svar på ALLT!

Petto 83: Okej, då är det vitt ludd man ska hålla utkik efter på ultraljudet! Glad

• Petto 83

På tal om gasmage. Min mage har vuxit rätt mycket. Min man skrattar varje gång han ser mig... Någon annan som fått en kula tidigt. Nu är jag rätt smal så det mesta syns :) har fortfarande väääldigt mycket mensvärk. Tog en promenad i dag med lilleman och vi fick göra en paus så jag fick vila lite haha Hoppas ni haft en bra helg Har själv börjat tapetsera lillemans rum så snart är det klart :)

• heli78

Petto83: Jag fick snabbt kula. Fick använda mammabyxor från v 12 och från v 16-17 gick den inte alls att gömma längre. :). Har hittills gått upp ca 17 kg.... Men var ganska smal och vältränad innan så det ser inte ut lika mycket som det låter, tack och lov! ;)

• jennyz

Jag fick också snabbt kula, jag är överviktig annars också, men magen fick en helt annan form snabbt vid denna graviditet, när vi berättade v13-14 så hade folk anat redan, hade då gått upp 1,5-2 kg...

Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå