• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Langtaefterdig

Denna kväll har varit riktigt tung. Har börjat känna mensvärk samtidigt som sd och även ett jätte tryck långt ner i ryggen. Förvärkar? Ska magen stelar till och får jätte konstig form. Precis som vid sd. Men detta gör ont. Herregud... Nu får lillen bakas klart och komma ut...

• ceke
    Langtaefterdig skrev 2013-10-14 20:54:41 följande:
    Denna kväll har varit riktigt tung. Har börjat känna mensvärk samtidigt som sd och även ett jätte tryck långt ner i ryggen. Förvärkar? Ska magen stelar till och får jätte konstig form. Precis som vid sd. Men detta gör ont. Herregud... Nu får lillen bakas klart och komma ut...
    Om förvärkarna gör ont kanske det kan va dags att ha lite koll på hur lång tid det går mellan dem Låter ju verkligen som förvärkar så som jag har erfarenhet av från förra gången!

Ring förlossningen och rådfråga om de fortsätter. Har ni badkar? Lägg dig i ett varmt bad i s f. Då borde de klinga av om det är verkningslösa förvärkar....

Förra gången hade jag rätt mycket förvärkar och det blev tredje gången gillt för oss till förlossningen... medan en vän trodde hon hade förvärkar och inte åkte in, men hade riktiga värkar... så man vet ju aldrig  
  • Langtaefterdig

Ceke: badkaret är en dröm när jag har sd eller förvärkar. La mig i sängben och klockade 3 förvärkar sedan somnade jag. Blev helt slut. Nu på morgonen känns det bättre. Ska på förlossnings-kurs idag och då hoppas jag att jag får lära mig lite om vad som är vad och när man ska åka in. Han får gärna stanna kvar en vecka till. Är bara i 35+3 nu.

• Mindful

Vad fin du är Ceke! Bara mage på dig ;) Och vad roligt med jobbet, det gick säkert jättebra :)

• Mindful

Hur har det varit i natt? Jag har ju ingen erfarenhet men låter ju onekligen som förvärkar?! Håller med dig om att de får lov att bakas klart snart :)
  • Mindful

Hur har det varit i natt? Jag har ju ingen erfarenhet men låter ju onekligen som förvärkar?! Håller med dig om att de får lov att bakas klart snart :)
  • greeneyes

Mindful: Om de inte skulle godkänna din sjukskrivning kan du lägga in om FP i efterhand. Däremot har de ju en handläggningstid så du kan få vänta ett par veckor på pengarna. Angående ilningarna så kanske det kan vara bebis som fixerar sig? Eller att tappen börjar mjukna lite?

Ceke: Vilken fin mage

Langtaefterdig: Skönt att förvärkarna mildrades. Jag har också massor av förvärkar, inte alls kul. I snitt fem-sex stycken per timme, men på kvällarna kommer de ungefär var 5:e minut. Så länge de inte är riktigt smärtsamma och väldigt regelbundna så oroar jag mig inte. När jag valde att åka in till Förlossningen för två veckor sedan så kunde jag klocka dem jättetydligt, de var en minut långa och kom med mindre än 3 minuters mellanrum - och jag fick andas mig igenom dem. Då hjälpte inte alvedon heller. I vanliga fall molar det lite, men jag behöver inte stanna upp och kan prata etc. Men är du fundersam så är det alltid bra att ringa in och rådfråga.
    (Det är i a f väääldigt irriterande att ha förvärkar!)

--------------

Här går tiden långsamt, går bara hemma nu och väntar på snittet. Räknar ner. Det hade varit lättare om jag orkat göra grejer, åka och träffa folk eller bara glida i affärer och shoppa lite. Samtidigt är jag så seg pga mitt låga järnvärde (hade 98 i HB senast) så jag orkar inte typ läsa en bok eller koncentrera mig på en film. Jaja, tur att det bara är 17 dar kvar!

Dotter född 2007, Planerat snitt 131101
  • Zanah

Det är nog tur att man kan ansöka om FP i efterhand för idag fick jag ett SMS från FK att de sätter in pengar på mitt konto imorgon för sjukpenning fram till går - den 14:e. Har inte fått något beslutsunderlag och det står inget på mina sidor på nätet men jag utgår från att de sista två veckorna fram till den 31 oktober inte har beviljats?!
    Brytdatumet är ju inte förrän den 20:e normalt sett så det kan det ju inte bero på. Men om man bara, som flera pratat om innan, kan bli sjukskriven fram till v. 36+0 så är det på torsdag för min del så då borde jag få för ett par dagar till...

Jaja, det är bara att vänta till beslutsunderlaget kommer så får vi se. Har inte ansökt om FP än, väntar tills jag vet lite mer men från den 1 nov blir det definitivt då föräldraledigheten börjar på jobbet då.  

Dags att skriva i ny inkomstblankett för förskoleavgiften också... mycket pappersarbete! Men det är det värt, vill ju inte betala mer än nödvändigt. Det ska gudarna veta att det blir tajt ekonomiskt ändå. Det känns i alla fall bra med de 10% av lönen som arbetsgivaren skjuter till de första 180 dagarna i ett engångsbelopp, för min del skulle jag tro att det gör ca12 000 efter skatt och det är verkligen välkommet. Det är ju inte alla arbetsgivare som ger den här förmånen, men kolla upp det om ni inte redan gjort det! Jag är kommunalt anställd.

• Zanah

Jag och sambon diskuterar namn för fullt. Tjejnamn blir inga problem, där har vi flera som vi gillar - Lova, Alma, Signe, Ellie m.fl men pojknamn... Jisses, vad svårt! Oskar är det enda vi kanske är överens om. Sen gillar sambon Erik också och det gör jag med men våra närmaste vänner har en son som heter det och det känns sådär tycker jag, medan sambon inte tycker att det gör något att vi tar samma. Den andra Erik är 8 år nu så det skiljer ju förvisso i ålder men jag tycker ändå inte att det känns riktigt okej. Oskar har vi också en i bekantskapskretsen som heter men lite längre bort så det har jag inga problem med. Lite tråkigt är det att jag vet att min bror och hans fru skulle döpt sitt barn till Oskar om de fått en pojke första gången. Så det känns lite som att man "snor" det namnet också... Jag gillar Elias men sambon vägrar.

Ja, får vi två pojkar så blir det nästintill kris! Men vi tror att det är minst en tjej, och känslan säger att det nog t.o.m.kan vara två tjejer också men vi får se! De har inte riktigt kunnat säga på alla UL vi gjort.

Hur långt har ni kommit i namnfrågan?! Några bra pojkförslag jag kan få ta del av?!  

Svar på tråden Novemberbebisar 2013