• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Zanah

Mindful - Föräldrapenning är det som gäller från det att de föds. Ja, det är mycket att hålla reda på när det gäller föräldrapenning och systemet är mycket krångligare än det skulle behöva vara. Men du kommer att komma in i det! Har man väl gjort ansökan och man ska ta ut samma antal dagar varje vecka så rullar det bara på.

• ceke

Vaknade inatt av en olustig känsla av att inte ha känt av liten s3dan igår eftermiddag. Va uppe o fö4sökte få igpng honom med buffar, kallt vatten etc men fick noll respons. Ringde förlossningen o fick komma in på en check. I slutet av när de kollade en kurva bö4jade jag känna rörelser o kurvan va jättefin så de gjorde ingrt ultrljud. Skönt i a f att ha fått en check. Jätteolustig känsla inatt. Vet inte om jag drömt nåt som spädde på den plus att liten inte hade sin valiga kvällsgymnastik igår kväll.. Nu ska jag försöka sova lite innan det är dags att jobba efter lunch!

• Langtaefterdig
    ceke skrev 2013-10-16 07:21:54 följande:

Vaknade inatt av en olustig känsla av att inte ha känt av liten s3dan igår eftermiddag. Va uppe o fö4sökte få igpng honom med buffar, kallt vatten etc men fick noll respons. Ringde förlossningen o fick komma in på en check. I slutet av när de kollade en kurva bö4jade jag känna rörelser o kurvan va jättefin så de gjorde ingrt ultrljud. Skönt i a f att ha fått en check. Jätteolustig känsla inatt. Vet inte om jag drömt nåt som spädde på den plus att liten inte hade sin valiga kvällsgymnastik igår kväll.. Nu ska jag försöka sova lite innan det är dags att jobba efter lunch!

Fy vilken obehaglig känsla. Vet precis hur det är... Och nu i slutet känns det nästan värre då bm och läkare ständigt upprepar att man måste känna barnet ofta annars ska man åka in. Skönt att allt såg bra ut iaf!
  • Mindful
    Zanah skrev 2013-10-15 23:19:55 följande:
    Mindful - Föräldrapenning är det som gäller från det att de föds. Ja, det är mycket att hålla reda på när det gäller föräldrapenning och systemet är mycket krångligare än det skulle behöva vara. Men du kommer att komma in i det! Har man väl gjort ansökan och man ska ta ut samma antal dagar varje vecka så rullar det bara på.

Tack Zanah :)
  • Mindful
    ceke skrev 2013-10-16 07:21:54 följande:

Usch vad obehagligt men bra att du fick komma in snabbt och att allt såg fint ut. Man kan bli oerhört nojig nu tycker jag!
  • greeneyes

Mindful: Det stämmer, fr.o.m. Den dagen bebis föds har du inte rätt till sjukpenning. De vill dessutom att man ringer och meddelar det så fort som möjligt.

Ceke: mysigt med packad väska, min har varit packad ett par veckor nu. Bara smågrejer som ska läggas i när det är dags, typ glasögon, mobilladdare etc.

Bra att du åkte in och kollade tycker jag, skönt att liten började sparka då.

• ceke

Ja, nu jäklar är väskan rätt färdigpackad! Nu ligger gainomax där i, schampo, balsam o hudkräm också Var till barnens hus idag och fick med mig en Bozz miniåkpåse hem... Den funkar ju både till liggdel och till babyskydd och vi kommer nog använda babyskyddet en del i vagnen då jag helst inte ska bära pga ryggen (har ju även en skada, inte bara foglossningarna)... så tänkte att det kanske är smidigt med en sådan åkpåse... Passade på att köpa två pyjamasar i stlk 50 också då jag igår när jag packade väskan, insåg att vi inte hade några sådana! Vi lånade rätt mycket kläder förra gången och tydligen var alla pyjamasar lånade!

Nu ikväll känner jag igen den lille igen Alldeles nyss kändes det som att han försökte sparka sig ut upptill i magen

Känner mig plötsligt rätt mycket bättre i fogarna! Det är ju suveränt. Vet inte vad som gör det... fick ju veta i natt/morse att liten ligger med huvudet nedåt men är rörlig, så fixerad är han inte. Det kan med andra ord inte vara det. Har ju gått 3 gånger på akupunktur så det kanske har hjälpt till? eller så är det sjukskrivningen. Hur som blir jag på¨en gång sugen på att gå upp på heltid i jobbet igen bara för att det känns bättre... samt sugen på att hämta Ville på förskolan då jag tycker det blir alldeles på tok för långa dagar för honom när min man hämtar honom då han hämtar honom 1-1,5 h senare an vad jag skulle ha gjort.. Det märks verkligen på Ville att det är alldeles för långa dagar och jag får så dåligt samvete för att han inte riktigt orkar med det Min lilla plutt är ju alldeles slut när han kommer hem vilket gör att han är jättetrött och gnällig och bara hittar på tok (som han har en förmåga att göra när han är för trött och överstimulerad). Idag orkade han knappt äta middag för att det va så jobbigt i hans lilla kropp... Svider ordentligt i mammahjärtat! Min man kommer inte ifrån jobbet tidigare då hans chefer är på honom om att han är borta för mycket och inte låter honom åka tidigare, så svårt att göra nåt åt det. Och vi kan ju inte heller hävda att han sökt föräldraledigt deltid i tid, då det blev en hastig ändring i o m att mina fogar inte längre klarade av att hämta Ville på förskolan o va hemma själv med honom...

• greeneyes

Ceke: Skönt att fogarna börjar bli lite bättre, det är ju faktiskt ett tydligt tecken på din kropp inte orkar med heltid - så tänk inte tanken på att gå upp i tid! Jag förstår ditt dilemma med Ville, ett dåligt mamma-samvete är inte att leka med. Samtidigt får du tänka att det bara är en kort tid ju, och du måste vila kroppen för att orka med både Ville o bebis efteråt. Om du verkligen vill hämta honom tidigare kanske du kan göra det varannan dag för att se om kroppen håller?

• ceke
    greeneyes skrev 2013-10-16 20:48:27 följande:
    Ceke: Skönt att fogarna börjar bli lite bättre, det är ju faktiskt ett tydligt tecken på din kropp inte orkar med heltid - så tänk inte tanken på att gå upp i tid! Jag förstår ditt dilemma med Ville, ett dåligt mamma-samvete är inte att leka med. Samtidigt får du tänka att det bara är en kort tid ju, och du måste vila kroppen för att orka med både Ville o bebis efteråt. Om du verkligen vill hämta honom tidigare kanske du kan göra det varannan dag för att se om kroppen håller?
    Jaa... försöker tänka att det inte är en lång period som han behöver gå långa dagar... sen får han ju va hemma massor mer med mig och lillebror! Längtar tills dess. Hade nu ikväll världens mysigaste nattning då han ville kramas och pussas om vart annat och att jag skulle "mamma unga ärna" (mamma sjunga blinka lilla stjärna" etc och åhhh va jag vill va hemma mer med honom!

Om fogarna fortfarande känns bättre imorgon, ska jag försöka hämta honom från förskolan efter jobbet och bm-besök och be personalen hjälpa mig få med honom till bilen samt in i bilen. Sen får vi vara inomhus när vi väl kommer hem, så blir det inte så många bärmoment eller springa efter. Jag menar, vårt hem är ju barnsäkert så det är ju mycket lindrigare än att vara utomhus där han springer runt som en tok! Hoppas på att det ska gå bra att göra så de dagar jag jobbar förmiddag. Kan ju ha några timmars vila hemma innan jag hämtar honom och ändå blir det några timmar mindre förskoletid för honom än när hans pappa hämtar honom...
  • greeneyes

Ceke: det låter som en bra plan att testa. Kom bara ihåg att lyssna på kroppen ifall den säger ifrån att den inte orkar!

Svar på tråden Novemberbebisar 2013