• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Langtaefterdig

Mindful: Ush vad irriterande! Satsa på sjukskrivning istället. Det är ju inte så många veckor kvar och i värsta fall kan du ju ta ut fp. Hoppas allt löser sig

Kram på dig!

• greeneyes
    ceke skrev 2013-10-12 19:31:12 följande:

Mindful: gu va dumt att din chef skrev så om omplacering. I s f ska hon ju stå för det och se till att genomföra det också... Låter som om sjukskrivning är en bra ide och vi får joppas att fk går med pp sjukskrivningen för oss båda två!

Har en nrasslig karl den här helgen o som tur är, är vi o hälsar på mina föräldrar förbjag hae3 inte klarat att ha Ville själv... eftersom mannen bara ligge4 o tycker synd om sig skälv i soffan med feber....

Inatt vaknade jag av att mina ringar satt för tight så de åkte av. Känns som att jag de sista veckorna svullnat rätt rejält och att vigselringe åkte av var väl ett kvitto på det. Nu får gärna gravidititen va klar snart... är väldigt sugen på att träffa den lille o kunna röra mig som vanligt o gå ner i vikt igen. Är som sagt inte alls förtjust i hela den här graviditetsgrejen....

Haha, ja när en riktig karl är förkyld så... vilken tur att dina föräldrar fanns i närheten! Jag kunde inte ha mina ringar alls under sommaren, köpte billiga fejkringar för att inte ha tomt finger. Nu har jag lyckats få på mig min vigselring iaf, som är lite smalare.

Jag är också rejält less nu. Tydligen så räckte det inte med foglossning, en nerv i höften har hamnat i kläm och jag kan inte stödja alls på höger ben till och från. Då hugger det till och benet viker sig. Gör så ont bara 19 dar kvar nu!!
  • Kajsabet
    greeneyes skrev 2013-10-13 18:13:18 följande:
    Haha, ja när en riktig karl är förkyld så... vilken tur att dina föräldrar fanns i närheten! Jag kunde inte ha mina ringar alls under sommaren, köpte billiga fejkringar för att inte ha tomt finger. Nu har jag lyckats få på mig min vigselring iaf, som är lite smalare. Jag är också rejält less nu. Tydligen så räckte det inte med foglossning, en nerv i höften har hamnat i kläm och jag kan inte stödja alls på höger ben till och från. Då hugger det till och benet viker sig. Gör så ont bara 19 dar kvar nu!!

Jag har också nerver som hamnar i kläm hela tiden, så himla irriterande och ONT! :/ var hemma från jobbet i en vecka för ett tag sedan. Nerv i vänstra vristen som var i kläm och kunde inte stödja alls på foten. Läkaren tyckte inte att jag kunde pendla till och från jobbet med kryckor så jag var hemma. Det är förmodligen svullnader och sånt som gör att nerverna hamnar i kläm. Jobbigt är det :/
  • Mindful

Tack tjejer! Hur fungerar det förövrigt om FK ej godkänner sjukskrivningen och om jag då måste ta ut föräldrapenning? Är det inte handläggningstid på det? Jag har inte varit inne och planerat för min föräldraledighet ännu eftersom jag inte vetat. Eller skulle jag kunna ta ut föräldrapenning från imorgon om jag nu skulle vilja?

En annan fråga, känner liksom hur det strålar som stötar inne i livmodertaopen. Det liksom gör ont stötvis. Låter kanske konstigt men känner igen känslan var det är iom många cellprov genom åren samt en konisering. Är detta normalt tror ni? I övrigt är det ju blygdbenet som bråkar, svårt att stå på ett ben och gå utan värk. Upplever också att det knäpper i bäckenbenet till och från.

Kram till alla

• Mindful
    Kajsabet skrev 2013-10-13 18:58:37 följande:
    Jag har också nerver som hamnar i kläm hela tiden, så himla irriterande och ONT! :/ var hemma från jobbet i en vecka för ett tag sedan. Nerv i vänstra vristen som var i kläm och kunde inte stödja alls på foten. Läkaren tyckte inte att jag kunde pendla till och från jobbet med kryckor så jag var hemma. Det är förmodligen svullnader och sånt som gör att nerverna hamnar i kläm. Jobbigt är det :/

Aj det låter inte bra. Hur är det nu då? Kan du jobba?
  • Kajsabet
    Mindful skrev 2013-10-13 19:34:45 följande:
    Aj det låter inte bra. Hur är det nu då? Kan du jobba?

Vristen är mycket bättre, jag lyssnade faktiskt på läkaren (för en gångs skull) och vilade foten helt och hållet i en vecka :) försöker använda stödstrumpor. Hade slarvat lite med det. Men det är jobbigt när nerverna börjar bråka för det kan komma helt plötsligt. Vissa dagar är det svårt att ta sig hem för att det gör så förbannat ont. När det kommer till nerver så kan man ju liksom inte stödja alls, skitskumt är det. Sen kan det försvinna helt på bara nån sekund om man har tur. Har nerver som bråkar i vristen, rumpan och ljumsken. Men det SKA gå att jobba till och med 6 november :)
  • Olivetta

EFTERLYSNING!

Många föräldrar vittnar om att den första delen av födseln i hemmet, inte var helt enkel, man känner sig lätt ensam och saknar stödet som man får när man väl är på sjukhuset. Därför har vi, 3 profylaxinstruktörer (1 är också barnmorska) skapat denna tjänst.

Vi på Föd med Stöd erbjuder stöd till den födande kvinnan och hennes partner, via telefon och med ett besök, under förlossningens första del då man är hemma. (En förenklad variant på en doula)

Ni får hjälp att hitta avslappnande ställningar, att känna in rätt andningstempo, rejäla verktyg och tips på saker att göra för att må bra under latensfasen. 
    Med de redskap och strategier ni får av oss infinner sig ett lugn och en trygghet, ni har kunskap om det som gör skillnad. Det tar ni med er hela vägen och använder även på sjukhuset, tills er bebis är född!

Nu önskar vi att några som ska föda barn under hösten 2013 är med i vår testpanel, GRATIS!

Då vi än så länge finns i Stockholm behövs det att ni bor här.

Hör av er till info@fodmedstod.se
    för att visa intresse av att få del av detta erbjudande / Varmt välkomna!

• ceke

Sådär ja... nu har en viktig dag i jobbet passerat. Känns lite som en milstolpe just nu och väldigt skönt att ha den här dagen avklarad! Hade jättesvårt att sova inatt, både utifrån foglossningar o vena cava, men även för att jag för första gången skulle föredra ett ärende i förvaltningsrätten! Vete 17 hur det gick, men nu är det som sagt avklarat..

Har börjat få kännbara sammandragningar, men det känns ju bara lovande Känns som att det är dags för livmodern att börja träna lite!
    Firade mammas 60-årsdag igår och träffade en massa folk och många som tyckte jag var väldigt liten om magen för att bara ha en månad kvar. Känns ju kul att höra Själv känner jag mig som ett fläskberg som gått upp 15 kg så här långt... Skulle tro att jag kommer landa på ca +20 innan det är klart. Bättre än förra gångens +25, men innebär i s f att jag slutar på samma maxvikt. Nåja. Det ska bort sen!

Börjar få problem med mina gravidkläder! De räcker ju inte om magen! Byxorna funkar om benen o rumpan, men magen får inte plats!?!?! och en del tröjor/skjortor är för korta? Känns ju väldigt dåligt då de ju är tänkta att klara av just en gravidmage... jaja.. det får bli tights och klänningar då.

Kajsabet: Jobbigt med nerver i kläm!!!

Mindful: Jo, FK har en handläggningstid på 30 dagar. Du kan ju ansöka nu för så som du har tänkt. Om du sen vill ändra, går det att ansöka bakåt i tiden, så det är inte för sent att ändra senare.
    Känner inte riktigt igen det du känner i livmodertappen. Kan känna att det händer saker nedåt ibland och vet inte riktigt vad det är, men antar att det är liten som tränger nedåt och kanske börjar ställa in sig? Fråga din bm eller förlossningen om du är orolig! 

Svar på tråden Novemberbebisar 2013