• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Solrosen 83

Mitt sf mått ligger precis under kurvan för normalt och har gjort så hela tiden. Minns inte exakt vad det var sist men det var 2 v sen nu då jag ska tillbaka på kontroll i morgon em hos min bm. Sf måttet ger ju en indikation på hur stort barnet är men det är ju långt ifrån någon exakt metod för att skatta vikten på bebisen. Beror ju mycket på hur den ligger i mamman då en del bär barnet långt bak. Har en kollega som nyss fick ut en 4700 gramare där sf måttet hela tiden legat strax under normalt så gör henne stämde det inte alls. När det gäller vikten då har jag gått upp nästan 20 kg nu men känner att jag bryr mig inte om det just nu utan det får bli motion och ordrntlig mat sen när bebisen kommit ut och allt lugnat ner sig lite. 2 dagar kvar till bf här nu och sen igår kväll känns det väldigt annorlunda i magen. Fick nog ett par riktiga förvärkar när jag skulle somna som till skillnad från de sammandragningar jag haft innan gjorde riktigt ont. Blev dock inte mer av det sen men har haft en molande värk i nedre delen av magen sen dess som efter en promenad vid lunch blev kraftigare. Så håller tummarna här att det börjar hända något jär nu snart.

• Mindful

Solrosen 83: okej då är jag med, jag har hela tiden legat på kurvan och bm har egentligen inte pratat om det.

Hoppas det är något på gång nu då! Jag tycker mina sammandragningar varit relativt lugna idag och igår trodde jag något var på g. Fortsätter att lossna från slemproppen. Just nu kollar jag på brittiska en unge i minuten påuYoutube. Jag vet inte om det är bra eller dåligt att titta på det så nära inpå sin egen förlossningen. Men jag längtar så och ibland känns det som att det aldrig är min tur.

• Kajsabet

Mina SF-mått låg först väldigt mycket över kurvan, för att sakta närma sig normalkurvan och helt plötsligt i v37 låg jag en bit under kurvan (men BM var inte orolig då bebisen precis börjat fixera sig)? Sen sist i v38 så låg bebisen exakt på kurvan för första gången. Så det har varit väldigt varierat för mig. TUL i v33 visade på en bebis som var +6% mot medel. Viktmässigt ligger jag på +6kg, men återigen är min BM inte orolig då mage och bebis växt bra och alla blod- och kissvärden är jättebra. Även bra blodtryck. Men själv är jag lite nojjig att det är för lite, särskilt nu när det bara blir svårare och svårare att äta samt att alla matrutiner från att jobba är som bortblåsta (har varit hemma en vecka nu!).

• ceke

Solrosen: låter spännande! Hoppas hoppas!

Om man utgår från sista mens och kub har vi bf imorgon. Utgår vi från Rul på fredag har haft några rejäla förvärkar nu på kvällen samt mensvärkskänsla så hoppas ju såklart... vore lämpligt imorrn då svärmor är ledig och i helgen kommer ju min familj upp, så då har vi massor av hjälp med Ville även om det nog blir lite för mycket folk hemma för att va i min smak första dagarna med en bebis... . jaja.. har bokat in en middag hos min kusin på fredag för att fira hennes son som fyller på lördag liksom jag och tror inte existerar kommit innan dess! om inte får jag nålar då igen för att försöka få igång allt

Har precis varit och köpt en Voksi Åkpåse begagnat och den passar perfekt i vagnen! känner mig supernöjd Den funkade så bra i vagnen att jag blir sugen på att köpa en till till Ville. Trodde den skulle bli trång i vagnen, men inte alls!

• Solrosen 83

Det som tyvärr hände igår var att vi fick åka till förlossningen pga slö bebis som inte alls ville sparka på mamma på hela em och kvällen som den brukar. Allt såg dock bra ut! Den ligger nu väldigt långt ner vilket kan vara förklaringen till molandet som kom igår. Underctg-kurvan började den röra sig lite igen och sen i bilen hem var det full fart som vanligt. Så bebisen tyckte tydligen det var kul och göra sina föräldrar oroliga igår. Fortfarande molande värk idag och ont i bäckenet. Blir att ta det lugnt idag och sen till bm i em även om det känns lite onödligt efter alla kontroller igår kväll.

• ceke
    Solrosen 83 skrev 2013-11-14 08:46:02 följande:
    Det som tyvärr hände igår var att vi fick åka till förlossningen pga slö bebis som inte alls ville sparka på mamma på hela em och kvällen som den brukar. Allt såg dock bra ut! Den ligger nu väldigt långt ner vilket kan vara förklaringen till molandet som kom igår. Underctg-kurvan började den röra sig lite igen och sen i bilen hem var det full fart som vanligt. Så bebisen tyckte tydligen det var kul och göra sina föräldrar oroliga igår. Fortfarande molande värk idag och ont i bäckenet. Blir att ta det lugnt idag och sen till bm i em även om det känns lite onödligt efter alla kontroller igår kväll.
    Skönt att det såg bra ut! Att åka in på en check verkar definitivt va ett bra sätt att få igång de små när de är slöa Kan ju va skönt att gå till bm i vilket fall som helst, bara för att prata av dig om graviditeten om inte annat...

Själv trodde jag det satt igång igårkväll. Hade ordentlig mensvärkskänsla i ryggen som inte släppte mha två alvedon (och jag tar aldrig värktabletter så de brukar funka väldigt bra) och var tvungen att sätta på min TENS. Hade även ordentliga förvärkar var 4:e minut ca som stampade på rätt bra... Lyckades dock till slut somna och tydligen så lugnade det ner sig, så det var falskt alarm. Hann ringa svärmor och förvarna att hon skulle vara beredd att åka hit mitt i natten och allt... Jaja... har fortvarande molvärk i ländryggen, men annars väldigt lugnt.

Har under natten börjat få ont i halsen. Känns som väldigt dålig timing. Kommer dock ihåg att det var lika precis innan vi fick Ville... så får hoppas på att det är kroppens sätt att säga att den jobbar på nåt annat än att hålla bacillusker borta.... Ville är också förkyld, vilket inte känns helt bra det heller om lillebror kommer. Får försöka hoppas på att jag redan tillverkat antikroppar mot hans förkylning så att lillebror också får dem via moderkakan innan han kommer ut...

Idag blir första dagen utan några planer alls, trots att jag varit ledig snart 2 veckor! Skönt faktiskt... Håller på och tvättar åkpåsen jag köpte igång och lånar några grannars torktumlare, det är allt. Kanske sätter mig och syr ett örngott till vagnen, men annars blir det soff- och sängmys. Hade tänkt ha Ville hemma, men efter denna mer eller mindre sömnlösa natt (2-3 h sömn) och halsont, kändes det bättre att försöka samla krafter och sova och vila så mycket som möjligt. 
  • Solrosen 83

Nu har jag varit hos bm och mitt sf-mått ligger på 35-36 cm nu dagen innan BF. Var lite svårt för henne och mäta då bebisen spjärnade ut med rumpan. Ska tillbaka till bm nästa fredag om inget hänt innan då mitt blodtryck fortfarande ligger på gränsen till lite för högt så hon vågar inte helt släppa mig utan fler kontroller.

• Mindful

Solrosen 83: obehagligt när de inte rör sig på länge. Jag blir väldigt orolig när det händer men änsålänge har jag sluppit åka in. Skönt att allt såg fint ut.

Då ligger vi lika i sf mått men jag har 5 dgr kvar till bf. Hoppas din lilla kommer snart nu då så du slipper nästa bm besök.

Ceke: oj jag hade nog verkligen trott att något var på gång om jag hade haft sådana känningar men jag har ju inget att jämföra med. Jag tror du snart får din lilla :) jobbigt med halsont men har hört att det är vanligt mycket förkylning precis innan det sätter igång.

Jag sover bara en timme i taget sen måste jag gå upp och kissa. Är det normalt? Dessutom domnar höften och bäckenet bort på den sidan jag ligger. Jag har lite mensvärk eller molvärk långt ned i magen till och från samt mycket sammandragningar men det gör inte särskilt ont. Idag lossnade ännu lite mer av slemproppen, tar det aldrig slut?

Håller tummarna varje gång jag går in här nu att någon ska ha fött ?

• ceke

Bf +1 eller +2 och har haft massor av rejält kännbara förvärkar, va var 6 e minut sen lunch. Vågar inte ens hoppas att nåt är på G...

Svar på tråden Novemberbebisar 2013