• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Kajsabet

Jag har inte så jättemycket ont efter just stygnen, men jag känner av dem flera gånger om dagen (jag blev klippt). Däremot så har jag ett enormt tryck/tyngd neråt. Jag kan stå/gå i ungefär tio minuter, sen måste jag sitta ner. Och på kvällarna gör det oftast så ont att jag inte kan stå alls. Det blir alltså värre och värre över dagen, på morgonen är det helt okej. Det var 12 dagar sedan jag födde. Ska ha hembesök av BVC idag och tänkte fråga om det är normalt.

• Solrosen 83
    Kajsabet skrev 2013-12-12 10:00:56 följande:

Jag har inte så jättemycket ont efter just stygnen, men jag känner av dem flera gånger om dagen (jag blev klippt). Däremot så har jag ett enormt tryck/tyngd neråt. Jag kan stå/gå i ungefär tio minuter, sen måste jag sitta ner. Och på kvällarna gör det oftast så ont att jag inte kan stå alls. Det blir alltså värre och värre över dagen, på morgonen är det helt okej. Det var 12 dagar sedan jag födde. Ska ha hembesök av BVC idag och tänkte fråga om det är normalt.

Kände också som en tyngd i början som blev värre ju mer jag stod och gick under dagen. Kan fortfarande känna av det lite men har blivit bättre för varje dag.

Jag hade bara en liten reva i inre delen som de sydde med 7-8 stygn. Så kanske därför mitt släppte så pass fort.
  • Mindful
    Kajsabet skrev 2013-12-12 10:00:56 följande:

Jag hade också ett enormt tryck nedåt i början. Kändes som att underlivet var helt blodfyllt och tungt. Det är mycket bättre nu, bebis är 25 dagar. Kan känna så i slutet på dagen om jag gått mycket.

Jag syddes en hel del, stygnen skulle lossar av sig självt.

Vad sa din bvc sköterska?
  • Mindful
    Västeråsare skrev 2013-12-11 22:13:43 följande:
    Barnmorskan  på MVC tycker inte det är något konstigt och enligt henne så läker det bra och ser bra ut. Det här var min första förlossning så jag har liksom ingen koll på vad som är ok eller inte....Barnmorskan som sydde efter förlossningen tycke det var en normal förlossning  och jag sprack inte så mycket men djupt på vissa ställen.

Ok. Men vad jobbigt. I mitt fall fick en läkare komma in och sy.
  • Kajsabet
    Mindful skrev 2013-12-12 17:15:38 följande:
    Jag hade också ett enormt tryck nedåt i början. Kändes som att underlivet var helt blodfyllt och tungt. Det är mycket bättre nu, bebis är 25 dagar. Kan känna så i slutet på dagen om jag gått mycket.

Jag syddes en hel del, stygnen skulle lossar av sig självt.

Vad sa din bvc sköterska?

Hon hade ingen koll på det sade hon utan rekommenderade mig att höra av mig till MVC eller gyn. Kommer att göra det på måndag om jag inte känner av någon bättring. Försöker med knipövningar men det känns nästan värre :S Jaja, hade ett ganska långt förfarande från att jag var öppen 10cm utan "piggar" till han kom ut (tog 7,5h med krystliknande värkar... Galet jobbigt) så det kanske pajade min bäckenbottenmuskulatur lite. Hoppas att det bara är nått sånt! :)
  • ceke

Kajsabet: usch va jobbigt! Låter som en bra plan att ringa gynnar på måndag om det inte känns bättre då.

Västeråsare: låter inge bra att du fortfarande har ont! Jag hade jockey problem med stygnen och ska ju få göra om dem efter nyår någon gång... men efter ca 2 veckor kändes det helt ok. Då använde jag i o f si xylocain gel frisk i en vecka efter att ha fått ta bort några stygn på gyn... har du sån hemma? Försök få de annars. Den receptfria är inte alls lika bra då den göra ont att applicera då den är så trögflytande.

Drygt 3 veckor efter förlossningen bröder jag fortfarande rött. När 17 ska det sluta?? Gick fortare förra gången. Har varit galet hård i magen men inatt fick jag Super ont och sen världens rännskita. Trodde ett tag det var magsjuka på g men verkar baar ha varit nåt med tarmarna. ..

• Solrosen 83

Har tyvärr motsatt problem mot er andra då min tjej äter för dåligt då hon somnat ifrån maten och därför inte ökar i vikt. Har ju som följd av det inte så mycket mjölk heller så även om jag kämpat med att hålla henne vaken under tiden hon ammar så vill det inte riktigt vända. Sen i måndags hade hon bara gått upp 30 g och innan dess 95 g från torsdagen innan. Hon är nu 2,5 vecka och ligger 235 g under födelsevikten så nu måste vi börja ge lite ersättning som komplement till amningen. Förhoppningsvis får det henne att komma igång så vi kan gå tillbaka till helamning igen sen. Känner sig lite misslyckad som mamma när man inte klara att ge sitt barn tillräckligt med mat.

• Langtaefterdig
    ceke skrev 2013-12-13 15:08:40 följande:

Kajsabet: usch va jobbigt! Låter som en bra plan att ringa gynnar på måndag om det inte känns bättre då.

Västeråsare: låter inge bra att du fortfarande har ont! Jag hade jockey problem med stygnen och ska ju få göra om dem efter nyår någon gång... men efter ca 2 veckor kändes det helt ok. Då använde jag i o f si xylocain gel frisk i en vecka efter att ha fått ta bort några stygn på gyn... har du sån hemma? Försök få de annars. Den receptfria är inte alls lika bra då den göra ont att applicera då den är så trögflytande.

Drygt 3 veckor efter förlossningen bröder jag fortfarande rött. När 17 ska det sluta?? Gick fortare förra gången. Har varit galet hård i magen men inatt fick jag Super ont och sen världens rännskita. Trodde ett tag det var magsjuka på g men verkar baar ha varit nåt med tarmarna. ..

Jag blödde rött tills vecka 4-4,5. Så det kan hålla på ett tag.
  • Langtaefterdig
    Solrosen 83 skrev 2013-12-13 16:28:47 följande:

Har tyvärr motsatt problem mot er andra då min tjej äter för dåligt då hon somnat ifrån maten och därför inte ökar i vikt. Har ju som följd av det inte så mycket mjölk heller så även om jag kämpat med att hålla henne vaken under tiden hon ammar så vill det inte riktigt vända. Sen i måndags hade hon bara gått upp 30 g och innan dess 95 g från torsdagen innan. Hon är nu 2,5 vecka och ligger 235 g under födelsevikten så nu måste vi börja ge lite ersättning som komplement till amningen. Förhoppningsvis får det henne att komma igång så vi kan gå tillbaka till helamning igen sen. Känner sig lite misslyckad som mamma när man inte klara att ge sitt barn tillräckligt med mat.

Jag hade precis samma problem som dig. Min lilla kille har haft det jätte knökigt med vikten. Nu är han 6v och har bara gått upp 600g från födelsevikten. Första 3 veckorna fick han ersättning efter varje amning och sen trappade vi ner till varannan amning och nu får han 2ggr om dan. 1 gång på kväll och en gång på natt.

Du ska inte känna dig misslyckad. Men jag vet precis hue det känns. Jag grät konstant första veckorna pga amningen. försök stå ut, der blir bättre <3 men kom ihåg. Du är INTE misslyckad mamma bara för att amningen strular. Kram på dig
Svar på tråden Novemberbebisar 2013