• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • ceke

Längtarefterdig: Va härligt att det går så bra för er lille grabb!

Mindful: Usch då.. antar att du fått antibiotika och hoppas du blir bättre fort.

Jag har inte längre ont i underlivet och störs faktiskt inte så mycket av min delade blygdläpp som jag trodde att jag skulle göra! Börjar nästan fundera på om den ska få va så... känns sådär att behöva klippa upp och göra om några stygn för att få ihop den. Jaja, det är 2-3 månader fram i tiden så vi får se!

Lillebror är ljuvlig! De senaste dagarna har han kommit på att han hela tiden vill ligga i famnen och snutta på tuttarna samt amma. Blir lite småkämpligt att stimulera storebror då lillebror ständigt är i famnen, men det har gått helt ok att ha båda killarna hemma och va själv med dem två dagar nu.

• Mindful

Vi har stött på problem. Jag överproducerar mjölk. Jag är jätteglad att jag har gott om mjölk men detta ställer till problem för lillan. Eftersom det kommer mängder med mjölk under hela amningen blir bebis jättearg och frustrerad, nästintill otröstlig. Hon sätter i halsen och släpper bröstet och mjölken bara sprutar. Jag tar då henne i famnen och tröstar vilket i sin tur resulterar i att hon ibland somnar, hungrig tänker jag. Jag är så ledsen över detta då amningen dagtid är en kamp.

På natten fungerar det med liggamning men på dagen verkar det komma mer.

På BVC sa de bara att hon måste vänja sig.

På amningshjälpen rekommenderade de blockamning dvs amma samma bröst flera ggr och detta gjorde att jag fick mjölkstockning.

Jag har testat pumpa ur innan amning men det fungerar inte alltid så bra det heller.

Har ni några råd? Jag känner mig helt otillräcklig för min bebis och det gör så ont i hjärtat när hon blir så ledsen.

• ceke

Mimdful: finns det någon amningsmottagning där du bor? Ta kontakt med dem i sådana fall. Hoppas du hittar nåt som funkar för er.

Jag har också massor av mat men inte det problemet som du har, skönt nog. Simon flyger upp u vikt och har på 2.5 vecka gått upp 1.1 kg från lägsta vikt 2 dagar efter förlossningen. ..

• greeneyes

Mindful: håller med, ta kontakt med amningsmottagningen på ditt sjukhus, så ska ni inte behöva ha det. Jag har också för mycket mjölk, fick massor av tips via telefon igår och ska dit imorgon (pga att jag har så ont i bröstvårtorna). Bl.a. Tipsade hon om att amma så som man ammar tvillingar, att ha bebis sittande i knät eller att amma som man gjorde på BB direkt efter förlossningen (du på rygg med bebis på magen). De tipsade även om att pumpa litegrann innan man börjar amma. Men som sagt, man får testa sig fram och det är ju lättast med stöd. Lycka till!

• Västeråsare
    Mindful skrev 2013-12-06 14:44:52 följande:
    Nu har jag åkt på mjölkstockning. Fy alltså, ont i ena bröstet, två röda fläckar, varmt och svullen. Feber frossa och svettningar om vartannat. Känner mig riktigt sjuk. Håller med västeråsare tycker tiden efter med smärta varit värre än förlossningen. Äntligen har underlivet slutat göra ont men stygnen sitter kvar.
    Idag blir vår grabb 3 veckor, dvs att jag gått omkring med värk i underlivet i 21 dagar! Varit och plockat bort stygn i två vändor vilket gjorde det bättre men är långt ifrån smärtfri. Blir som en fånge i mitt hem då det gör ont att gå och sitta...
  • Mindful

Tack för tips och stöd tjejer! Ska kontakta dem igen, pratade med dem när jag hade mjölkstockning. Hoppas det blir bättre för dig greeneyes!

Oj vad kämpigt västeråsare. Vad säger de om det då? Ska det göra så ont så långt efteråt?

• Mindful

Tack för tips och stöd tjejer! Ska kontakta dem igen, pratade med dem när jag hade mjölkstockning. Hoppas det blir bättre för dig greeneyes!

Oj vad kämpigt västeråsare. Vad säger de om det då? Ska det göra så ont så långt efteråt?

• Langtaefterdig
    Mindful skrev 2013-12-11 12:06:16 följande:

Oh fy vad jobbigt... Jag håller med föregående, Amningsmottagning är toppen! Vi har fått massa hjälp. Jag har, precis som du, mycket mjölk och min lilla sätter i halsen och kräks mycket. Jag blev tipsad om att pausa flera gånger under amningen. Och jag tycker det har hjälpt. Ammar i några minuter - pausar (kan tex byta blöja) - amma några minuter. Får hålla på så nu under dagarna då det är som mest mjölk.
  • Västeråsare
    Mindful skrev 2013-12-11 12:06:16 följande:

Barnmorskan  på MVC tycker inte det är något konstigt och enligt henne så läker det bra och ser bra ut. Det här var min första förlossning så jag har liksom ingen koll på vad som är ok eller inte....Barnmorskan som sydde efter förlossningen tycke det var en normal förlossning  och jag sprack inte så mycket men djupt på vissa ställen.
  • Solrosen 83
    Västeråsare skrev 2013-12-11 22:13:43 följande:
    Barnmorskan  på MVC tycker inte det är något konstigt och enligt henne så läker det bra och ser bra ut. Det här var min första förlossning så jag har liksom ingen koll på vad som är ok eller inte....Barnmorskan som sydde efter förlossningen tycke det var en normal förlossning  och jag sprack inte så mycket men djupt på vissa ställen.
    Vad jobbigt att du fortfarande har ont. Min tjej är 16 dagar nu och jag tror att smärtan från stygnen gav med sig efter ca 10 dagar. Vet inte om det beror på vad de sytt med för material också kanske. Mina stygn skulle nämligen lösa upp sig själv så jag behövde inte tillbaka och få plockat bort något.
Svar på tråden Novemberbebisar 2013