• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • ceke
    Kajsabet skrev 2014-01-09 00:31:26 följande:
    Funderade lite på hur du gör när du liggammar din bebis i babynestet? Jag försökte en gång med fick inte alls till det. Ligger du sjukt obekvämt när du ammar då eller har du en smart teknik? :)

Hehe...jag ligger sjukt obekvämt! Men är man desperat efter sömn så är man

Varför skadan inte ha kudde i babynestet? Är ju inge konstigare än att ha det i vagnen?

Oron för psd i kombination med alldeles för lite sömn gjorde förresten att jag skaffade ett andningslarm då jag flera gånger somnat ifrån och vaknat av att jag lagt täcket över Simon. .. Nu får jag sova lite bättre igen men kommer använda larmet ett bra tag till, tror jag!
  • Kajsabet
    ceke skrev 2014-01-09 15:07:17 följande:
    Hehe...jag ligger sjukt obekvämt! Men är man desperat efter sömn så är man Varför skadan inte ha kudde i babynestet? Är ju inge konstigare än att ha det i vagnen? Oron för psd i kombination med alldeles för lite sömn gjorde förresten att jag skaffade ett andningslarm då jag flera gånger somnat ifrån och vaknat av att jag lagt täcket över Simon. .. Nu får jag sova lite bättre igen men kommer använda larmet ett bra tag till, tror jag!

Jag vet faktiskt inte varför man inte ska ha kudde i babynest, men på förpackningen står det att man inte ska ha det ( jag har ett köpt babynest, originalet, och inte sytt eget). Min teori är att kudden inte passar perfekt i babynestet och därmed kanske det blir någon ökad kävningsrisk? Ingen aning faktiskt. Ah, vi skrattade åt andningslarm när vi såg dem i butiken första gången, men sen fick vi barn och har börjat förstå behovet haha. Jag har täcket upp till min midja och instoppat under benen. Händerna och armarna har jag uppe vid huvudet typ, så jag har försökt att minimera risken att dra täcket över honom, men ja, det kan ju hända :( bebisen har egen filt.
  • Solrosen 83

Tänkte jag skulle skriva en lite uppdatering här om hur senaste veckan varit medan lilltjejen sover.

Magen har fortsatt och krångla för henne och hon har varit betydligt kinkigare och gnälligare än tidigare under dagarna och man har sett på henne att hon tar i allt vad hon kan och verkligen försöker bajsa men inget händer. I onsdags var jag med henne hos BVC och vägde henne och passade på och fråga om magen. Med tanke på att hon äter ersättning är hennes bajs mycket tjockare än om hon bara ammat så att hon får lite problem med magen är inte oväntat. Jag fick dock rådet att ge henne Lactulos för att få igång magen lite och underlätta för henne. Så det började vi ge direkt och det fick iaf henne att prutta något kopiöst och väldigt illaluktande :) Till slut så igår morse så bajsade hon äntligen och det verkar ha gjort henne lugnare. Vi fortsätter nog och ge henne en liten dos laktulos ett tag till så att det inte blir likadant igen nu snart.

Nätterna varierar det fortfarande mycket hur hon sover. Har de senaste nätterna lyckats slippa ifrån att hon vaknar igen efter en 30 min. Tror det kanske kan ha och göra med att hon fått flaskan med ersättning lite närmare sängdags än tidigare. Igår fick hon den till och med när hon låg i sängen och då somnade hon bara en 20 min efter hon ätit klart och vaknade först efter 2-2,5 timme.

Det jobbigaste just nu är att hon inte riktigt verkar känna av att det är natt och att man då ska somna om direkt när man ätit klart på natten. Nu vaknar hon och äter någon gång mellan 2 och 3 och flera nätter så har hon vägrat somna om direkt då utan jag får till slut gå upp en stund med henne innan hon blir trött och somnar om någon gång runt 5-6 tiden. Inte helt kul att vara vaken ett par timmar mitt i natten men det är ju bara och gilla läget. Hon är ju oftast vaken ungefär lika länge efter hon sovit och sen ätit under dagen så hon kör väl samma intervall på natten. Som tur var har det inte varit varje natt iaf.

Testade föresten och ha hennes kudde i famnen när hon åt en av gångerna när vi var uppe mitt i natten och då fungerade det nästan och lägga ner henne i mjukliften efteråt. Hon vaknade till men när jag gungade liften en stund så somnade hon om och jag kunde låta henne ligga i mjukliften mitt i vår säng. Är ett litet steg i rätt riktning iaf för att så småningom kunna lägga henne i spjälsängen när hon somnat hos mig. Har testat någon gång till på kvällen men då fungerade det inte. Får fortsätta och öva så vänjer hon sig kanske så småningom. Man ska bara ha energin och hålla på då det ju inte är så kul när hon vaknar igen och man får börja om när man själv är helt slut och bara vill sova utan då blir det lätt att man tar till enklast lösningen och låter henne somna intill en själv.

Hur går det för er andra?

• Kajsabet

Vi kan som sagt inte heller få vår bebis att somna om. Jag känner så väl igen det du säger om att man inte har energin mitt i natten och att det därför gärna blir att bebisen får ligga bredvid istället för en timme med gallskrik... Men vi försöker lite då och då fortfarande. Någon dag/natt ska det gå! Vi jobbar även på att få honom att sova under dagen. Går man inte ut med honom i barnvagn under dagen så är han vaken hela dagen tills vi lägger oss igen. Och då är han såklart supertrött och skriker en hel del. Svårt att lista ut hur vi ska få honom att somna...han har riktigt svårt att varva ner :/

• ceke

Oj..känner att jag är lyckligt lottad med en väldigt lätt liten bebis! men som läkaren log och sa vid 4-6veckorskontrollen... "ja, andra barnet följer liksom bara med i familjens rutiner"...

Han sover hela nätterna med undantag för några amningstillfällen som bara blir kortare och kortare samt sover hyfsat på dagarna. allra bäst utomhus i vagnen, men det går rätt ok även inomhus

• Västeråsare
    Solrosen 83 skrev 2014-01-07 03:00:41 följande:
    Blev så klart inte som jag hoppades utan är fortfarande vaken :( Tror lilltjejen har ont i magen i natt. Hon bajsar inte speciellt ofta och nu är det några dagar sen så börjar bli dags. Ser ut som hon kämpar för att få ut något men inte lyckas. Tar i så hon blir röd i ansiktet stackaren. Sen verkar det plötsligt släppa en stund och hon är nöjd. Har kört lite magmassage här så får väl se on det hjälper. Inte kommit pruttar eller bajs än men hon verkar lite lugnare iaf. Men inga gäspningar eller andra tecken på att det är dags att sova :(
    Har du provat "fisventilen" man kan köpa på apoteket? Det funkar hur bra som helst på vår son. Har vid nått tillfälle använt tempen istället då jag inte hittat "fisventilen".
  • Solrosen 83
    Västeråsare skrev 2014-01-18 10:31:27 följande:
    Har du provat "fisventilen" man kan köpa på apoteket? Det funkar hur bra som helst på vår son. Har vid nått tillfälle använt tempen istället då jag inte hittat "fisventilen".
    Ja vi har testat pysventil och det fungerade för att få henne och bajsa vid ett par tillfälle. Hade fått en gratis som reklam men köpte fler i förra veckan. Gick ju att rengöra om det bara varit luft men när hon bajsade rejält sista gången vi använde den så gick det inte att få bort allt bajs som satt sig inuti röret så då fick vi kassera den.

Igår kväll bajsade hon dock helt av sig själv och mycket dessutom så magen verkar må mycket bättre nu och hon har kommit på hur man ska göra.

I natt sov hon hela natten också för första gången! Somnade vid 22.30 och vaknade först 06.09! Blev aningen förvånad när jag kollade på klockan. Hade en natt innan i veckan då hon sov till 04.40 och det var bra tyckte jag då. Känner mig riktigt utvilad nu men dottern håller på och somnar om nu efter mat och blöjbyte så ska nog försöka sova en stund till jag med.
  • Mindful

Solrosen: vad skönt att hon kunnat bajsa nu och att ni fick sova en hel natt. Lyx!

Kajsabet: kämpigt att bebis inte vill sova dagtid men skönt att komma ut. Jag vet inte hur mycket de "ska" sova nu vid tvp månaders ålder men jag kan tycka att vår tjej sover mycket.

Ceke: vad härligt med er lilla kille!

Vi har haft ett par riktigt bra kvällar och nätter nu. Lillan har somnat mellan 20-22 och sovit till 7-9 med 1-3 amningstillfällen. Eftersom vi liggammar så blir nätterna väldigt behagliga. Hon sover dock inte själv utan vi lägger oss tillsammans med henne. Vi får se när vi kan börja lägga henne ensam.

På dagarna sover hon i omgångar. Både i vagnen ute och på mig i famnen. Däremot har hon börjat skrika mer dagtid då hon är vaken och då är det inte mycket som tröstar. Vet inte vad det är om det är någon utvecklingsperiod eller om det bara varit så utan särskild anledning.

Vi var på två månader kontroll på bvc förra veckan. Allt såg bra ut men jag fick en så dålig upplevelse. Det var första gången vi träffade barnläkaren och för det första var hon och vår bvc sköterska femton minuter sena. När de väl tog in oss undersökte de henne som på ett löpande band och det fanns inget utrymme för frågor. De sa inte heller vad de undersökte och varför även om jag såklart såg vad de gjorde. De gav ett mycket stressat intryck och jag upplevde läkaren som lite otrevlig. Vi frågade nämligen om vaccin och resor och då hade hon en föreläsning om hur dåliga föräldrar är som reser med barn, typ. Jag sa till dem att besöket upplevdes stressigt och då tog de nog illa upp och sa att de informerat om att det skulle gå snabbt. Usch fick verkligen en dålig känsla. Ingen trevlig miljö för en bebis. Det värsta är att jag upplevde att de tyckte vi var iobbiga som frågade mycket och som sa ifrån så nu känns det inget kul att gå dit igen.

• ceke

Mindful: Usch va tråkigt att ni fick en sådan upplevelse av bvc-besöket. Jag var med om nåt liknande med Ville som bebis och då kom vår bvc-sköterska ut efteråt (innan nästa patient) och bad om ursäkt för att läkarbesöket var så stressat... så det kändes ju bra att hon också upplevde samma sak då.

Simon börjar bli så otroligt med och "pratglad". Direkt vid ögonkontakt så kommer en massa gurgelljud etc och om jag härmar honom, fortsätter han och vi turas om Helt underbart ju! Och en massa fina leenden kommer i samma veva <3 MYS!

• Mindful

Ceke: tråkigt att man ska behöva uppleva stress på bvc men vad bra att hon bad om ursäkt. Hoppas min också gör det nästa gång.

Ja visst är det underbart när de pratar nu. Vår tjej ler jättemycket och pratar en hel del. Man smälter verkligen och man inser vad livet går ut på.

Svar på tråden Novemberbebisar 2013