• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • greeneyes

Ceke: Skönt med ny säng, det gör ju världens skillnad för sömnen! Min säng är av den mjuka varianten och jag vill lova att det inte var kul på slutet av grav - kändes som att sova i en hängmatta pga att jag var så tung, haha! Förstår att det tär på dig när storebror också vaknar på natten och dessutom kräver stimulans på dan. Tycker att det låter som ni hittar på massor ihop iaf, och det blir nog lättare när han börjar förskola igen.

Solrosen: usch då, inte kul att hon är kinkig på nätterna. Ger ni några magdroppar? Hos oss verkar Sempers magdroppar smörja magen och få ut bajset. Skönt att sambon kunde avlasta lite så att du fick sova! Ja, jag är också sugen på att träffa folk i trakten med bebis. Har träffat mammagruppen några gånger, men vill inte bli för påflugen direkt liksom.

Kan förresten tipsa om en jättebra utveckligsapp som heter the Wonder Weeks tror jag. Vi har precis tagit oss igenom det första utvecklingssteget och tycker att den stämt jättebra, förklarar varför hon kinkat etc. Har även BVCs app.

• Solrosen 83

Greeneyes: Vi har gett magdroppar men sambon upptäckte igår att det låg massa på botten av flaskan så vi har inte skakat den ordentligt. Ska se till och göra det nu så får det kanske bättre effekt.

Jag har inte varit på någon träff med mammagrupp än. Vi va bara 2 par i vår grupp vid föräldrautbildningen så skulle få vara med i en annan grupp nu efter barnen kommit då 2 är lite väl lite och de andra skulle ha först 1 mån efter oss. På bvc sa hon att vi kommer att hamna med de i gruppen efter oss så vår tjej kommer vara lite äldre än de andra. Hoppas på att det drar igång med träffar nu efter helgerna. Har för mig att de har 4 träffar på bvc här först. Ska höra på bvc imorgon när vi ska försöka få komma dit och väga lilltjejen.

Jag har också ett par appar men inte de du nämnde. Ska kolla på dem. Jag har familjelivs app och en som heter babyapp tror jag. Hade samma serie under graviditeten och tyckte de var bra så laddade ner uppföljarna när hon föddes.

• ceke

Åh nej... pojkarnas kusin var här och busade idag och strax innan hon skulle åka hem hör jag hur snörvlig hon är plus att hon hostade nära S.. Enligt hennes mamma ar hon inte snorat tidigare idag så det har väl brutit ut nu ikväll. Suck. Vi som gjort ALLT för att minimera risker för att S ska utsättas för förkylningar. Jaja, det är bara att vänta och se vad som händer...

• Mindful

God fortsättning tjejer. Hos ni och era bebisar mår bra. Vår tjej blev 7 veckor igår, tiden springer iväg. Hon är en glad tjej som oftast är nöjd. Lillan är väldigt snuttig och kan många gånger bli arg då mjölken rinner till. Har testat tre olika napp sorter men hon har än så länge inte accepterat någon av dem.

Imorgon ska jag på efter kontroll hos barnmorskan, det ser jag fram emot.

Hur sover era små nu? I egen säng eller samsover ni? Hur ser era kvälls rutiner ut? Vår tjej somnar olika tider jämt. Ibland redan kl 20 och då i famnen. Hon får då ligga i famnen tills vi lägger oss och då lägger jag mig och liggammar och så samsover vi. Men vissa nätter kommer hon inte till ro förens två tiden och då efter att man gått omkring med henne i lägenheten. Hon märker direkt om man sätter sig ner och då blir hon ledsen. När hon väl somnar sover hon bra bredvid mig.

• Mindful

Hälften försvann ovan. Dessa sena kvällar är såklart jobbiga men oftast är de mer sällan än de andra. Det jobbiga är att man inte vet vilken kväll det kommer bli, jag ser inget mönster. Det lättaste vore ju om man kunde natta henne i lagom tid för ibland tror jag att hon till och med sover bättre ensam. Jag tycker i och för sig att det är mysigt att ligga nära. Hur gör ni kvällar och nätter? Min tjej ammar oftast 1-3 ggr/natt.

• Solrosen 83

Mindful: Min tjej blir 6 v idag så tiden bara rusar fram.

När det gäller sömnen så beter sig våra tjejer väldigt lika. Varje dag är olika med hur hon mycket hon sover under eftermiddagen och kvällen så det gör ju att nätterna varierar också. Hon sover hos mig i vår säng och somnar aldrig utan att jag liggammar henne. Vi går oftast och lägger oss runt 22-23 tiden och då somnar hon oftast efter bara en kort stunds amning. Då hon får ersättning på kvällen fortfarande brukar vi ge henne den strax innan vi ska lägga oss för att vara mätt inför natten. Oftast hinner jag bara börja på och somna själv så vaknar hon igen efter ca 1 timmes sömn och vill ha bröstet igen och äter få hyfsat ordentligt. Efter det somnar hon oftast om ganska snart men vissa nätter håller hon igång flera timmar innan hon slocknar igen. Sen brukar jag få sova några timmar innan det är dags för mat igen runt 3-4. Många nätter hinner vi sen med en omgång till runt 5-6. Sen brukar hon vakna helt vid 8 och då ammar hon först och sen får hon en flaska ersättning.

Vet aldrig när hon kommer somna eller hur länge hon kommer att vara vaken under natten vilket är lite jobbigt. Förstår inte riktigt varför hon vaknar så snart efter hon lagt sig. Någon som har någon idé om vad det beror på?

Hon är ju fortfarande en rätt trött tjej som ofta somnar medan hon äter. Så att hon vaknar flera gånger sen under natten beror antagligen på att hon somnar ifrån maten och inte får i sig tillräckligt för att vara nöjd mer än någon timme. Vill ju inte riktigt heller hålla på och väcka henne heller under nattens matning då det brukar sluta med att hon blir irriterad och inte kommer till ro igen efteråt.

Något annat alternativ än och samsova med mig känns det inte som det finns nu. Går inte att flytta henne efter hon somnat i vår säng. Ibland kan jag lyckas lägga ner henne om hon somnat i min famn men oftast vaknar hon då också. Eftersom hon vill ha bröstet när hon ska sova då hon än så länge vädrar ta napp så får hon sova med mig. Kan tycka det är rätt mysigt men är samtidigt lite orolig att jag eller sambon ska vända oss i sömnen över henne när hon ligger mellan oss.

Ni får ursäkta ett aningen rörigt inlägg men kl är ju strax efter midnatt så huvudet är inte helt med :) Håller precis på och avslutar matningen efter att hon vaknat första gången så nu hoppas jag på att få sova ett par timmar.

• Solrosen 83

Blev så klart inte som jag hoppades utan är fortfarande vaken :( Tror lilltjejen har ont i magen i natt. Hon bajsar inte speciellt ofta och nu är det några dagar sen så börjar bli dags. Ser ut som hon kämpar för att få ut något men inte lyckas. Tar i så hon blir röd i ansiktet stackaren. Sen verkar det plötsligt släppa en stund och hon är nöjd. Har kört lite magmassage här så får väl se on det hjälper. Inte kommit pruttar eller bajs än men hon verkar lite lugnare iaf. Men inga gäspningar eller andra tecken på att det är dags att sova :(

• Mindful

Solrosen, ja det låter onekligen som att de beter sig lika. Jag tänkte fråga när du lägger dig och ammar henne vid 22 tiden. Hur långt har det gått sedan senaste amningen innan då? Vissa kvällar vill min tjej amma hela kvällarna ute i soffan sedan vid elva tolv när vi vill lägga oss är hon klarvaken.

• Mindful

Jag kan inte heller flytta henne när hon somnat bara ibland på dagen. Och här vägrasnappen oockså. Hur gick det med er tjejs mage i natt och fick ni någon sömn?

• ceke

Ett tips är att ha deras kudde under dem i er famn så den liksom följer med barnet när ni lägger ner det. Då blir det inte så mycket till temperaturskillnad från famnen till sängen. Funkar på min plutt i a f

Svar på tråden Novemberbebisar 2013