• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Solrosen 83
    Kajsabet skrev 2013-12-17 00:34:49 följande:

Skönt att hon gått upp så bra i vikt! :) gav de någon förklaring till varför du ska ta bort henne från bröstet när hon ätit klart och bara snuttar? Jag har nämligen fått höra både och från flera olika barnmorskor och är intresserad av argumenten bakom så att jag kan bilda mig en egen uppfattning :)
    Som jag förstod det ska jag ta bort henne från bröstet då hon blir då slö och somnar där när hon snuttar. Bättre att hon kommer ifrån en stund då och vaknat till och sen kan hon få komma tillbaka när hon vill äta igen.
  • Langtaefterdig
    Solrosen 83 skrev 2013-12-16 15:16:26 följande:

Hon hade gått upp nästan 200 g sen i fredags vilket var toppen.

Gällande snuttandet så sa de på bvc att jag ska ta bort henne från bröstet när hon slutar äta och bara snuttar. Får bli tätare mellan amningarna istället. Lär dock få fortsätta låta henne snutta när hon ska somna då hon annars har svårt och komma till ro. På dagarna blir det och försöka lära henne tekniken för napp då hon verkar gilla den men har svårt att hålla kvar den.

Vad skönt att lilltjejen går upp! Vi står lite stilla här. Min skrutt hade bara gått upp 150g på en vecka så nu måste vi börja gå till BVC varje vecka igen... Hoppas han börjar gå upp bättre. Kram på er alla andra som kämpar på!
  • Kajsabet
    Solrosen 83 skrev 2013-12-17 07:29:23 följande:
    Som jag förstod det ska jag ta bort henne från bröstet då hon blir då slö och somnar där när hon snuttar. Bättre att hon kommer ifrån en stund då och vaknat till och sen kan hon få komma tillbaka när hon vill äta igen.

Det är alltså för att optimera hennes ätande? Min bebis somnar också alltid vid bröstet snuttandes, men han har hittills (17 dagar gammal) gått upp bra i vikt. Han somnar endast om han får amma och snutta sig till sömns så det känns dumt att hindra honom från det :S
  • Solrosen 83
    Kajsabet skrev 2013-12-17 13:33:51 följande:

Det är alltså för att optimera hennes ätande? Min bebis somnar också alltid vid bröstet snuttandes, men han har hittills (17 dagar gammal) gått upp bra i vikt. Han somnar endast om han får amma och snutta sig till sömns så det känns dumt att hindra honom från det :S
    Ja precis det är för att optimera ätandet så hon fortsätter gå upp i vikt så vi kan sluta med ersättning sen. Däremot kommer jag låta henne ligga och snutta för att hon ska somna. Är vid övriga tider på dan när hon vill äta som jag inte låter henne bara ligga och snutta längre. Lyckas oftast inte få henne och somna på annat sätt heller. När vi åker bil och ibland i vagnen kan hon somna men inte hemma i sängen.
  • Västeråsare
    Solrosen 83 skrev 2013-12-12 08:03:12 följande:
    Vad jobbigt att du fortfarande har ont. Min tjej är 16 dagar nu och jag tror att smärtan från stygnen gav med sig efter ca 10 dagar. Vet inte om det beror på vad de sytt med för material också kanske. Mina stygn skulle nämligen lösa upp sig själv så jag behövde inte tillbaka och få plockat bort något.
    Mina stygn skulle också göra det men de gjorde så ont att barnmorskan fick ta dem innan de lossnade.  Nu efter ca 3,5 veckor börjar jag känna mig bättre. Kan röra mig ganska bra nu.
  • ceke

Usch för stygn som gör ont. De fick ju ta bort i förväg på mig också och jag väntar på att få en operationstid för att klippa upp och göra om...

Simon växer som det knakar! Han vägde i torsdags drygt 4.5 kg (har alltså gått upp 1.3 kg sen 20 nov) och har vuxit ur strlk 56. Här går det undan!!

God jul på er allesammans!

• Solrosen 83

Går framåt här också med vikten. I torsdags vägde hon nästan 4 kg så hade tillslut passerat sin födelsevikt på 3970 g efter 3,5 veckor. Fortsätter att ge ersättning morgon och kväll och det verkar hon behöva fortfarande då hon utan problem suger i sig allt hon får trots att jag ammat henne fullt precis innan. Blir ny vägning efter helgerna så får vi se vad bvc säger då.

Storlek 50 sitter nu bra och 56 börjar fungera av vissa märken. Alla sa till oss att bara köpa några plagg i 50 då de ju oftast växer ur den storleken inom första veckan. Det har ju inte alls stämt för oss så glad att jag köpte på mig några ombyten iaf när vi var på Ullared i somras.

God jul på er alla!

• greeneyes

God fortsättning tjejer!

Här har vi äntligen lyckats få Lilly att ta nappen, precis som många tipsat så funkade bara Mam 0-6 mån, alla andra ploppar ut. Och jösses vad gnället minskat, även vid magont tröstar nappen. Underbart! Vi har även haft turen att hon sover hela natten utan att ens äta, sover ca 22-06. BVC var lite tveksamma till att inte väcka henne men min magkänsla säger att det är okej, och även storasyster gjorde så. Hon går ju dessutom upp superbra i vikt.

Maken jobbar skift och ska jobba 12-24 både lördag och söndag, känns tungt då han i princip bara vaknar och går direkt till jobbet. Blir så uttråkad hemma... Hur gör ni för att fördriva tiden?

• ceke
    greeneyes skrev 2013-12-28 09:48:00 följande:
    God fortsättning tjejer!

Här har vi äntligen lyckats få Lilly att ta nappen, precis som många tipsat så funkade bara Mam 0-6 mån, alla andra ploppar ut. Och jösses vad gnället minskat, även vid magont tröstar nappen. Underbart! Vi har även haft turen att hon sover hela natten utan att ens äta, sover ca 22-06. BVC var lite tveksamma till att inte väcka henne men min magkänsla säger att det är okej, och även storasyster gjorde så. Hon går ju dessutom upp superbra i vikt.

Maken jobbar skift och ska jobba 12-24 både lördag och söndag, känns tungt då han i princip bara vaknar och går direkt till jobbet. Blir så uttråkad hemma... Hur gör ni för att fördriva tiden?

Underbart att hon tar nappen! Och va lyxigt med nätterna!!! Njut! Går hon upp i vikt som hon ska bör det ju inte va nåt problem att låta henne sova

Vi har beställt ny säng idag. Ska bli ljuvligt när den väl kommer för jag sover som en kratta i den vi har nu!

Simon sover rätt bra också, men vill amma 1 - 3 ggr per natt vilket ändå är ok. Storebror kommer ofta in till oss på natten också vilket håller mig vaken en del så det tar på krafterna då jag är galet trött typ ständigt. Kan ju inte sova på dagarna Heller då V fått va hemma sen S föddes.

Jag försöker gå ut och leka, promenader med vagnen samt åka och hälsa på vänner el åka och mata fåglarna i parken som sysselsättning. .. blir helt klart lättare när S blir äldre och man kan ta med honom på fler saker....
  • Solrosen 83
    greeneyes: God fortsättning själv! Vad skönt att lilltjejen tar nappen nu och vilken lyx att få sova hela nätter! Här vaknas det oftast 2 gånger per natt för mat och sen är det dags för "riktig" frukost med efterföljande flaska runt kl 8. Så man blir lite trött av att väckas flera gånger per natt men för det mesta sover hon några timmar i sträck emellan iaf. Har dock haft några nätter nu på sistone då hon varit kinkig och inte kommit till ro och somnat förrän väldigt sent och sen inte sovit så långa stunder i taget. Funderar på om det är den lilla magen som krånglar kanske då hos fiser väldigt mycket men det oftast går ett par dagar mellan bajsblöjorna. Hon skriker oftast inte så mycket på nätterna och är ledsen men kommer inte till ro och vill bara ligga och småsnutta på bröstet hela tiden. Men även om hon inte låter så mycket så håller hon ju sin mamma vaken.

Idag hade jag dock lyxen att få somna om en stund efter hon hade fått flaskan då min sambo (som inte hade hört att dugg av hennes krångel i natt) tog hand om henne en stund då hon alltid är lugn efter flaskan ett tag. Trodde jag skulle kunna få sova en timme men vaknade först vid 12 hela 3 timmar senare och hade inte hört ett knyst från dem. Han hade för första gången lyckats få henne att somna i mjukliften genom att gå runt och gunga med henne så hon hade sovit 1,5 timme till hon med. Brukar annars bara gå och få henne och somna i vagnen, bilstolen eller genom att hon får bröstet. Så idag känner jag mig riktigt utvilad!

Jag har inga som helst problem att sysselsätta mig under dagarna när sambon jobbar. Nu sover ju lilltjejen inte så mycket på dagarna och hon vill ofta äta och det tar tid för henne fortfarande att amma då hon lätt somnar till eller bara snuttar. Brukar försöka hinna med och gå ut en timme eller så med vagnen så vi får lite luft och jag motion. Det brukar även vara ett bra sätt och få henne och sova då hon annars har svårt att komma till ro på dagen och lätt blir övertrött. Efter nyår tänkte jag att vi ska börja gå till familjecentralen här på babycafé en dag i veckan och träffa lite andra mammor då jag känner väldigt få där vi bor då vi bara bott här i 2 år.

Nu ska jag nog se om lilla damen är på väg och vakna här snart. Vi gick ut med vagnen vid 14 och då slocknade hon direkt och sen dess har hon sovit först när vi var ute 1 timme och sen här inne i mjukliften sen vi kom hem. Hon borde vara hungrig nu tycker jag då mina bröst börjar spänna.
Svar på tråden Novemberbebisar 2013