• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Solrosen 83

Langtaefterdig: Tack för din kommentar. Skönt att höra att jag inte är ensam och att det går så bra gör er nu och att ni kunnat trappa ner så mycket med ersättningen.

Vi har gett första flaskan nu ikväll efter jag hade ammat henne länge och väl och hållt på och krånglat för att hålla henne vaken och bytt bröst flera gånger. På bvc sa de att jag skulle ge 30-40 ml efter amning. Vi blandade dock 60 ml för att få jämna mått av pulvret och tänkte hälla ut resten men fröken sög i sig allt ihop på bara några minuter och verkade nästan vilja ha ännu mer så jag antar att hon var rejält hungrig. För visst äter de inte mer än att de blir lagom mätta även om man ger ersättning?

Var kanske bara nu första gången hon behövde så mycket. Ska iaf ge 2 gånger per dag nu under helgen.

Var väldigt skönt att hon tog flaskan utan problem iaf.

• Langtaefterdig
    Solrosen 83 skrev 2013-12-13 22:48:37 följande:

Langtaefterdig: Tack för din kommentar. Skönt att höra att jag inte är ensam och att det går så bra gör er nu och att ni kunnat trappa ner så mycket med ersättningen.

Vi har gett första flaskan nu ikväll efter jag hade ammat henne länge och väl och hållt på och krånglat för att hålla henne vaken och bytt bröst flera gånger. På bvc sa de att jag skulle ge 30-40 ml efter amning. Vi blandade dock 60 ml för att få jämna mått av pulvret och tänkte hälla ut resten men fröken sög i sig allt ihop på bara några minuter och verkade nästan vilja ha ännu mer så jag antar att hon var rejält hungrig. För visst äter de inte mer än att de blir lagom mätta även om man ger ersättning?

Var kanske bara nu första gången hon behövde så mycket. Ska iaf ge 2 gånger per dag nu under helgen.

Var väldigt skönt att hon tog flaskan utan problem iaf.

Skönt att hon tog flaskan. Det där kan vara lite krångligt. Vi fick kämpa några gånger innan vår kille förstod hur han skulle göra.

Det som är bra med att ge lite ersättning (30-40ml) är att barnen får mer energi till nästa amning och är hungrigare. Då suger som bättre. Der var precis så vi fick göra. Fast 20ml efter varje amning. Och tillslut slutade vår lilla somna vid bröstet och käkade på bra ist.

Dom äter på ersättning tills det är helt fullt. Och kräkts upp det som är för mkt.

Ett bra tips är att ge runt 60-90ml vid sista kvälls/början på natt målet. (Vi ger vid 12). Då sover dom ofta längre och är nöjdare längre. Tydligen kan man få lite "blaskigare" mjölk på kvällen som inte mättar lika länge. Då är extra ersättningen PERFEKT! hoppas det går bra för er. Håll ut! Det kommer bli lättare <3
  • greeneyes

Vi ger ersättning (100 ml) som komplement efter sista målet kl 22 eftersom brösten är helt tomma då hon äter varje timme hela dagarna. Sedan vi började har hon sovit ca 7h i sträck på natten, så skönt! Rekommenderas!

Däremot har jag så ont i bröstvårtorna och amningshjälpen på sjukhuset tyckte att allt såg bra ut så de hade inte så mycket nytt att komma med. Vet inte hur länge till jag pallar att amma om det fortsätter

• Nov13

Även vi har haft problem med en för trött bebis. Han är nu 16 dagar och det börjar bli lite bättre. I veckan var han så slö att han fick ett dygn på sig att börja öka i vikt annars hade vi blivit inlagda på Astrid Lindgrens för sondmatning. Men efter ett dygn med mat med 1,5h mellan gångerna ökade han lite och vart lite piggare.

Han äter ca 35-50ml ersättning efter amning och han somnar inte längre ifrån amningen hela tiden, han har t.o.m börjat säga till ibland. Men vilket helvete vi hade några dagar, han vägrade flaskan och vi fick tvinga i honom med spruta i sömnen. Han vart även väldigt gul och var precis över gränsen vad gäller levervärdet. Hoppas det gått tillbaka då vi ska ta nya prover.

Så ni är inte ensamma. Jag har dock mjölk så det verkar räcka men han var slö redan på bb, fick stanna extra pga det och antagligen hann han aldrig återhämta sig helt. Bara så rädd att mjölken ska sina för jag vill så gärna helamma. Han ligger nu 150g under födelsevikten och har iaf sen i tisdags ökat 130g så jag hoppas vi är på god väg och kan sluta med ersättningen snart.

Man känner man sig så dålig och otillräcklig :(

• Solrosen 83

Lilltjejen fortsätter och sluka allt vad ersättning vi ger henne. Hon har varit lite lugnare under helgen och inte riktigt lika mammig. Däremot märker jag inte att hon äter bättre vid amningarna eller håller sig vaken mer då. Får fortfarande krångla med henne hela tiden för att hon inte ska somna. Tror att en del av problemet är att hon suger dåligt när hon väl äter också. Kan höra hur hon sväljer och ett klickande kluckljud ibland men ofta hörs inget trots att hon suger så tror kanske att hon bara ligger och snuttar då utan att få i sig någon mat. För visst ska man höra att de äter om de väl får i sig något?

Imorgon är det vägning hos bvc igen och då hoppas jag att det hänt något. Ska passa på och fråga om att jag tror hon bara snuttar då också.

Vi ger henne nu en flaska på förmiddagen och en på kvällen runt 21-22 innan läggdags.

• ceke

Va kämpigt ni har det men va bra att de små tar ersättningen så bra. Simon somnar också snabbt vid amning men verkar få i sig mer än nog ändå och då han bara snuttar stimulerar han mina bröst så de blir tokfyllda på en gång igen, så antar att det finns nån vits med sluttande också. Är ju dock lycklig lättad med en liten så tar för sig och med massor av mjölk i brösten...

• Mindful

Stor kram till er som kämpar med ersättning och bröstmjölk. Hoppas era hjärtan ökar på i vikt och att amning kommer igång för er som vill. Ja det kan verkligen vara ett bekymmer detta med amning. Och det är hemskt att man ska behöva känna sig dålig och otillräcklig men man vill ju verkligen sitt barns bästa.

• BalchensMalin

Har inte gjort inlägg på väldigt länge. Min lilla dotter var beräknad den 20/11 men jag gick över 15 dagar vilket va tufft. Men den 5/12 tittade hon ut. Men jag har läst många inlägg och märker att det är fler än jag som har det tufft med amningen. Men vill ge ett litet tips till såriga bröstvårtor. Min lilla Nikki suttade sönder mig totalt och skulle kunna göra allt för att det inte skulle göra så ont. Nu ger jag henne tillägg på kvällen, vilket har hjälp jättemycket och hon blir nöjd. Åt de trasiga vårtorna så har jag använt mig utav gladpack :) Dvs, plastfolie. Har lagt en bit film över så de inte har torkat ut. Detta har gjort att på bara några dagar så har det hjälpt och vårtorna är betydligt bättre nu och jag kan njuta av att amma. Men va noga med att lufta ibland och tvätta rent då och då så det inte bildas svamp. Enligt min BM va det helt ok bara jag lufta ibland. Lycka till!

• Solrosen 83

Hon hade gått upp nästan 200 g sen i fredags vilket var toppen.

Gällande snuttandet så sa de på bvc att jag ska ta bort henne från bröstet när hon slutar äta och bara snuttar. Får bli tätare mellan amningarna istället. Lär dock få fortsätta låta henne snutta när hon ska somna då hon annars har svårt och komma till ro. På dagarna blir det och försöka lära henne tekniken för napp då hon verkar gilla den men har svårt att hålla kvar den.

• Kajsabet
    Solrosen 83 skrev 2013-12-16 15:16:26 följande:
    Hon hade gått upp nästan 200 g sen i fredags vilket var toppen.

Gällande snuttandet så sa de på bvc att jag ska ta bort henne från bröstet när hon slutar äta och bara snuttar. Får bli tätare mellan amningarna istället. Lär dock få fortsätta låta henne snutta när hon ska somna då hon annars har svårt och komma till ro. På dagarna blir det och försöka lära henne tekniken för napp då hon verkar gilla den men har svårt att hålla kvar den.

Skönt att hon gått upp så bra i vikt! :) gav de någon förklaring till varför du ska ta bort henne från bröstet när hon ätit klart och bara snuttar? Jag har nämligen fått höra både och från flera olika barnmorskor och är intresserad av argumenten bakom så att jag kan bilda mig en egen uppfattning :)
Svar på tråden Novemberbebisar 2013