Solrosen 83 skrev 2013-12-13 22:48:37 följande:
Langtaefterdig: Tack för din kommentar. Skönt att höra att jag inte är ensam och att det går så bra gör er nu och att ni kunnat trappa ner så mycket med ersättningen.
Vi har gett första flaskan nu ikväll efter jag hade ammat henne länge och väl och hållt på och krånglat för att hålla henne vaken och bytt bröst flera gånger. På bvc sa de att jag skulle ge 30-40 ml efter amning. Vi blandade dock 60 ml för att få jämna mått av pulvret och tänkte hälla ut resten men fröken sög i sig allt ihop på bara några minuter och verkade nästan vilja ha ännu mer så jag antar att hon var rejält hungrig. För visst äter de inte mer än att de blir lagom mätta även om man ger ersättning?
Var kanske bara nu första gången hon behövde så mycket. Ska iaf ge 2 gånger per dag nu under helgen.
Var väldigt skönt att hon tog flaskan utan problem iaf.
Skönt att hon tog flaskan. Det där kan vara lite krångligt. Vi fick kämpa några gånger innan vår kille förstod hur han skulle göra.
Det som är bra med att ge lite ersättning (30-40ml) är att barnen får mer energi till nästa amning och är hungrigare. Då suger som bättre. Der var precis så vi fick göra. Fast 20ml efter varje amning. Och tillslut slutade vår lilla somna vid bröstet och käkade på bra ist.
Dom äter på ersättning tills det är helt fullt. Och kräkts upp det som är för mkt.
Ett bra tips är att ge runt 60-90ml vid sista kvälls/början på natt målet. (Vi ger vid 12). Då sover dom ofta längre och är nöjdare längre. Tydligen kan man få lite "blaskigare" mjölk på kvällen som inte mättar lika länge. Då är extra ersättningen PERFEKT!

hoppas det går bra för er. Håll ut! Det kommer bli lättare <3