• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Solrosen 83

Mindful: Det gick inget vidare för oss i natt tyvärr :( Fick henne och somna till vid 3.30 men hon vaknade igen en 20-30 min senare och fortsatte gnälla och skrika. Hade innan dess masserat magen vilket verkade lugna henne så ska ta för vana och massera två gånger per dag nu ett tag. Ville inte ha bröstet heller så gick inte att lugna henne. Sambon tog över efter ett tag och lät henne ligga på skötbordet där hon brukar trivas men även där gnälldes det. Testade med pysventil men hördes inget så det fungerade inte. Han fick henne och somna igen vid 6 i mjukliften men blev bara en kort stund igen. Till slut klädde vi på henne och bäddade ner henne i vagnen efter hon fått flaskan så följde vi min sambo till jobbet. Trots att hon måste ha varit fruktansvärt trött tog det drygt en halvtimme för henne och somna i vagnen vilket annars brukar gå på någon minut. När vi kom hem fortsatte hon sova i nästan 4 timmar så jag fick några timmars välbehövlig sömn. Har fortfarande inte bajsat men kom några pruttar när jag masserade magen igen när hon vaknat.

Nu sover hon i vagnen ute igen efter en promenad så jag kan slöa lite. Får hoppas det släpper i magen snart och hon lyckas bajsa så vi slipper fler nätter som denna.

Min tjej vill oftast ligga vid bröstet hela kvällen i soffan och småäta. Brukar försöka lämna över till sambon men blir oftast högljuda protester då så låter henne ligga där så hon är lugn. Sen får hon ju flaskan kanske en halv timme innan vi lägger oss. Så hungrig är hon nog aldrig när vi lägger oss men vill snutta ändån.

• Solrosen 83

Ceke: Bra tips om kudden. Ska testa det. Min har dock oftast ingen kudde på natten i vår säng då hon ju somnar medan jag ammar henne och då ligger hon ju på sidan och jag tycker det verkar obekvämt för hennes nacke med kudde då. Men sover hon redan går det ju bra och lägga henne på rygg med kudde.

• ceke
    Solrosen 83 skrev 2014-01-07 16:13:23 följande:
    Ceke: Bra tips om kudden. Ska testa det. Min har dock oftast ingen kudde på natten i vår säng då hon ju somnar medan jag ammar henne och då ligger hon ju på sidan och jag tycker det verkar obekvämt för hennes nacke med kudde då. Men sover hon redan går det ju bra och lägga henne på rygg med kudde.
    Jag lägger spjälsängskudden under Simon även när jag liggammar. Lägger även en hel del av hans rygg på kudden... så det blir ju samma som att ligga direkt på sängen i stort sett, fast lättare att lägga över honom sen Funkar för oss i a f  

Ibland försöker jag amma honom i nästet istället, dvs att jag drar nästet intill mig. Det blir ju definitivt lite obekvämt för mig, men funkar då det blir ännu mindre av "lägga-över"problem av det hela
  • Mindful
    ceke skrev 2014-01-07 20:37:46 följande:
    Jag lägger spjälsängskudden under Simon även när jag liggammar. Lägger även en hel del av hans rygg på kudden... så det blir ju samma som att ligga direkt på sängen i stort sett, fast lättare att lägga över honom sen Funkar för oss i a f  

Ibland försöker jag amma honom i nästet istället, dvs att jag drar nästet intill mig. Det blir ju definitivt lite obekvämt för mig, men funkar då det blir ännu mindre av "lägga-över"problem av det hela

Tack för tips ceke, ska testa det! Ikväll la vi oss och liggammade. Hon åt med god aptit men visade inga tendenser på att vara trött. När hon var mätt låg hon och lekte, slickade på bröstvårtan då och då och tittade runt och skrattade. Efter ett tag tappade hon humöret men ville inte komma till ro vid bröstet igen. Det enda som funka var att ta upp henne i famnen och gunga. Hon somnade och jag försökte lägga ner henne mellan oss men då vaknade hon direkt. Gjorde detta några gånger men nu har pappan tagit över och jag ligger själv i sovrummet.

Hoppas lillans magen är bättre solrosen? !
  • Solrosen 83

Mindful: Är nog lite bättre men har varit gnälligt och kinkigt hela dagen idag mellan sovstunderna. Provade pysventilen igen ikväll då hon inte pruttat som hon brukar idag men kom ingen luft nu heller men däremot lite bajs efteråt. Förhoppningsvis släpper det snart så hon bajsar ordentligt och magen mår bättre. Hoppas iaf på en lugnare natt nu iaf. Hon somnade som vanligt innan men är nu vaken igen och ligger vid bröstet. Får väl se vad som händer nu efter hon ätit klart.

Hoppas ni får er lilla tjej att komma till ro i sängen snart så ni alla tre kan få sova.

• Kajsabet

Min bebis vill inte heller sova själv :( jag mår faktiskt ganska dåligt över det då jag är väldigt rädd för plötslig spädbarnsdöd :(( men bebisen vill verkligen ha närhet. Vi lägger oss mellan 1-3 på natten och sover till 10-13 på dagen (om vi inte har t.ex. BVC-besök inbokat på morgonen). Han vaknar oftast med 2-3 timmars mellanrum och då byter vi blöja och sen ammar jag honom. Det brukar alltså bli två gånger per natt som han vaknar. När vi ska sova så liggammar jag honom och hittills har han alltid fattat att det är natt och att man ska sova vidare. Jag brukar somna när jag ammar honom, åtminstone brukar jag somna direkt när han är klar (han låter och bökar en del när han ammar hehe). Vi försöker nystan varje natt att flytta över honom till babynestet, men han vaknar alltid och börjar skrika efter en stund. Vi brukar ha babynestet under täcket så att det ska vara varmt innan vi flyttar över honom och sen så har han kvar samma filt som han har på sig när jag ammar honom, men ändå vaknar han. Kanske ska testa det dör med kudde (men man ska väl inte använda kudde i babynest..?). Tar gärna emot fler tips på hur man lägger ifrån sig en bebis med stort närhetsbehov :) bebisen är 5,5 v

• Solrosen 83

Gick betydligt bättre i natt :) Kändes inte så hoppfullt när hon vaknade igen för andra gången efter jag hade ammat klart henne vid midnatt och hon då var lika orolig och ledsen som natten innan. Jag fick gå upp med henne ett tag men efter att hon fått bli buren upprätt ett tag och ätit lite ordentligt så kunde vi gå och lägga oss någon gång strax efter 3 för då var hon rejält sömnig. Somnade nästan direkt i sängen då men vaknade igen efter en kvart. Då trodde jag det var kört och att jag skulle få vara vaken hela natten igen. Men jag fick henne att somna om och slocknade själv och när jag slog upp ögonen igen var kl nästan 8, hela 4 timmar senare!

Fortfarande trött här från att ha varit vaken så mkt senaste nätterna så ligger och ammar nu och sen ska hon få sin frukostflaska. När hon fått i sig den och är mätt och belåten brukar hon kunna somna om några timmar till. Så förhoppningsvis gör hon det idag med så jag kan sova ikapp lite jag med.

• Kajsabet
    ceke skrev 2014-01-07 20:37:46 följande:
    Jag lägger spjälsängskudden under Simon även när jag liggammar. Lägger även en hel del av hans rygg på kudden... så det blir ju samma som att ligga direkt på sängen i stort sett, fast lättare att lägga över honom sen Funkar för oss i a f   Ibland försöker jag amma honom i nästet istället, dvs att jag drar nästet intill mig. Det blir ju definitivt lite obekvämt för mig, men funkar då det blir ännu mindre av "lägga-över"problem av det hela

Funderade lite på hur du gör när du liggammar din bebis i babynestet? Jag försökte en gång med fick inte alls till det. Ligger du sjukt obekvämt när du ammar då eller har du en smart teknik? :)
  • Mindful
    Kajsabet skrev 2014-01-09 00:31:26 följande:
    Funderade lite på hur du gör när du liggammar din bebis i babynestet? Jag försökte en gång med fick inte alls till det. Ligger du sjukt obekvämt när du ammar då eller har du en smart teknik? :)

Jag har också testat att liggamma i nestet. Väldigt obekvämt och jag fick liksom hänga över och luta mig på armbågen, har ganska små bröst också vilket innebär att jag måste väldigt nära. Så för mig funkar det sådär.

Jag har testat att värma vetekudde och värma upp nestet med samt att lägga pappans använda varma t-shirt för att lura bebis med värme och lukt men även det har fungerat dåligt. Pappan har testat att bära bebis i nestet för att sedan lägga ner och det har fungerat de få ggr vi testat.

Jobbigt att du ska behöva må dåligt över oron vid samsovning. Det gör ju säkert att du sover sämre.

Jag har märkt att det fungerar att lägga bebis själv om hon sover mycket djupt och att jag liksom håller kvar henne en stund, jag lutar mig mot henne då jag lägger ner.

Idag somnade lillan runt 20 i soffan, la henne själv i vår säng (nestet tyvärr nerspytt idag) vid 23 sen la jag mig när hon ville ha bröstet ca tjugo minuter senare. Hon sov till 02:20 då blev det blöjbyrte och amning. Nu har vi fått bära/hålla henne ca en timme då hon inte vill läggas ner. Hon sover dock gott i famnen om man sitter upp eller går.
  • Kajsabet
    Mindful skrev 2014-01-09 03:30:51 följande:
    Jag har också testat att liggamma i nestet. Väldigt obekvämt och jag fick liksom hänga över och luta mig på armbågen, har ganska små bröst också vilket innebär att jag måste väldigt nära. Så för mig funkar det sådär. Jag har testat att värma vetekudde och värma upp nestet med samt att lägga pappans använda varma t-shirt för att lura bebis med värme och lukt men även det har fungerat dåligt. Pappan har testat att bära bebis i nestet för att sedan lägga ner och det har fungerat de få ggr vi testat. Jobbigt att du ska behöva må dåligt över oron vid samsovning. Det gör ju säkert att du sover sämre. Jag har märkt att det fungerar att lägga bebis själv om hon sover mycket djupt och att jag liksom håller kvar henne en stund, jag lutar mig mot henne då jag lägger ner. Idag somnade lillan runt 20 i soffan, la henne själv i vår säng (nestet tyvärr nerspytt idag) vid 23 sen la jag mig när hon ville ha bröstet ca tjugo minuter senare. Hon sov till 02:20 då blev det blöjbyrte och amning. Nu har vi fått bära/hålla henne ca en timme då hon inte vill läggas ner. Hon sover dock gott i famnen om man sitter upp eller går.

Exakt samma här! Upplevde att mina bröst var för "korta" för att lyckas amma någorlunda bekvämt. Optimalt hade varit att amma så pass bekvämt att man kan somna medan bebisen ligger i sitt babynest, men det kommer man nog aldrig kunna :/ Det är samma med vår bebis, de få gånger vi har fått honom att sova i babynestet på natten är när han sover tillräckligt djupt, men att tajma in det mitt i natten när man är dödstrött själv, ja, det är ju nästan omöjligt. Vi har provat med att ställa larm ca 30-40 min efter att jag börjat amma, det funkade ett tag men nu stänger vi av larmet i sömnen ibland haha. Plus att väckarklockan på min iPhone har börjat bugga (!!) och går direkt på snooze (självklart dyker buggen upp när man behver använda väckarklockan flera gånger per natt!). Jag ska testa ditt tips om att bära bebisen i babynestet! Allting är värt att testa! Och angående min sömn och oro, själva sömnen påverkas inte jättemycket (tror jag) men varje gång jag vaknar under natten får jag halvt panik tills jag har fått livstecken från honom :( hehe, nerspytt/nerkissat babynest precis innan läggdags är en favorit hos min bebis :P
Svar på tråden Novemberbebisar 2013