• Anonym (singeltjej)

Desperata singeltjejer

Jag har märkt en viss desperation hos vissa nyblivna singeltjejer och jag har svårt att förstå det beteendet. Det utstrålar "snälla älska mig" om dem och jag upplever att många av dem saknar värdighet i sitt beteende, är väldigt "på" de killar de dejtar och har väldigt låga krav på framtida partners. Allt detta gör dem enligt min mening oattraktiva och jag har svårt att förstå varför dessa unga (runt 30) kvinnor sätter så lågt värde på sig själva.

Jag är singel sen ett år tillbaka och uppfattars som en attraktiv, välutbildad och vältränad tjej som kan välja bland killarna. Men många av dessa tjejer som jag sett ha detta beteende är ganska attraktiva de också, så jag förstår verkligen inte varför de måste sjunka så lågt.

Jag har visserligen väldigt höga krav på en framtida partner men även om mina krav skulle vara lägre så utstrålar jag fortfarande inte desperation, för dels vet jag att jag kan hitta en partner när jag känner mig redo fär det och dels så trivs jag med mig själv och mitt eget liv. M.a.o har jag ett eget liv som jag dessutom kommer att behålla när jag väl träffar nån jag vill dela min tillvaro med.

Någon som känner igen detta? 

• Svar på tråden Desperata singeltjejer
  • Anonym (Kärlek?)
    Anonym (Kärlek?) skrev 2013-03-12 13:36:09 följande:
    Om man ser till högavlönade yrken som kräver lång utbildning så är det väl ungefär jämn könsfördelning bland de som studerar till vissa (läkare, jurist arkitekt, psykolog pluggar fler kvinnor, civilekonom är ungefär 50/50) och sedan finns det en stor grupp civilingenjörer där mindre än 25% är kvinnor. Sammantaget borde det göra att det utexamineras ungefär lika många män som kvinnor från långa utbildningar med hög lön.

Sedan finns några stora grupper där en övervägande del är kvinnor. Förskolelärare, lärare och sjuksköterskor.

Min slutsats är att om man är kvinna och högutbildad + högavlönad så finns det goda chanser att träffa en man som delar ens utbildningsnivå/lönenivå, däremot om man är kvinna och lärare eller SSK så får man antingen söka sig till män med högre utbildning + lön, eller strunta i utbildningsnivån. I stora drag alltså, det finns såklart en massa män som utbildar sig men inte tillhör gruppen högavlönade och högutbildade när de är klara!
    Vill förtydliga att jag vet att lärare är en lång utbildning, det är lönenivån som skiljer när man jämför med t.ex. en civilingenjör.
  • Anonym (Kärlek?)
    Anonym (j) skrev 2013-03-12 13:37:58 följande:

Håller med. Det är välkänt att utbildning och karriär endast höjer status på singelmän, det tom sänker status på singelkvinnor. Män överlag (inte alla) föredrar en kvinna med lägre utbildning sämre jobb än de själva.
    Fast ärligt, finns det några "kvalitetsmän" så är det väl de som är tillräckligt mycket man för att inte bry sig om deras kvinna tjänar mer, har pluggat längre eller är äldre.

Vet att dessa män är i minoritet, men utvecklingen går förhoppningsvis åt rätt håll.
  • Anonym (Kärlek?)
    040kille skrev 2013-03-12 13:26:13 följande:

Slutligen, intelligens har inte ett dugg att göra med antal högskolepoäng. Jag stötte på en på en nyårsfest som hade en faslig massa poäng i allt möjligt. Han jobbade på Konsum.... Hade mannen varit klyftig hade han satt sig i kassan utan att först dra på sig många tusenlappar i studieskuld.
    Jag gör skillnad på att vara intelligent, och att vara smart/klyftig.

Finns ju många genier som ligger bakom inovationer som vi är helt beroende av idag, men som knappt kunde sköta sin personliga hygien.

Den som sitter i kassan kanske satsade på fel ämnen men var väldigt smart inom dem, dock krävs det mer än så för att man ska få jobb inom vissa fält (typ litteraturvetenskap, om man inte ska bli lärare eller bibliotekarie etc).

Jag har själv haft en period av "flumstudier", som tur var gav jag upp det i tid och satsade på något som ledde till ett jobb. Jag var precis lika intelligent när jag läste idéhistoria som när jag tog examen från teknisk högskola.
  • Bulusu
    Anonym (Kärlek?) skrev 2013-03-12 13:36:09 följande:
    Min slutsats är att om man är kvinna och högutbildad + högavlönad så finns det goda chanser att träffa en man som delar ens utbildningsnivå/lönenivå, däremot om man är kvinna och lärare eller SSK så får man antingen söka sig till män med högre utbildning + lön, eller strunta i utbildningsnivån. I stora drag alltså, det finns såklart en massa män som utbildar sig men inte tillhör gruppen högavlönade och högutbildade när de är klara!
    Som sagt, många högutbildade män väljer kvinnor med lägre utbildning, i synnerhet om de siktar på att göra karriär. Bland dessa män är många players eller homosexuella. Det är klart att det finns högavlönade kvinnor som dejtar män med mindre inkomst, eller är homosexuella, eller players som dumpar den ena killen efter den andra. Min poäng är bara att "dejting-marknaden" inte är på kräsna singel-kvinnors sida, då tillgången på dessa män är betydligt mindre än efterfrågan.
  • Anonym (j)
    Anonym (Kärlek?) skrev 2013-03-12 13:42:16 följande:
    Fast ärligt, finns det några "kvalitetsmän" så är det väl de som är tillräckligt mycket man för att inte bry sig om deras kvinna tjänar mer, har pluggat längre eller är äldre. Vet att dessa män är i minoritet, men utvecklingen går förhoppningsvis åt rätt håll.

Anonym (Kärlek?) skrev 2013-03-12 13:42:16 följande:
    Fast ärligt, finns det några "kvalitetsmän" så är det väl de som är tillräckligt mycket man för att inte bry sig om deras kvinna tjänar mer, har pluggat längre eller är äldre. Vet att dessa män är i minoritet, men utvecklingen går förhoppningsvis åt rätt håll.

Håller med, men det är inte den sortens "kvalitetsmän" ts vill ha.
  • Anonym (Kärlek?)
    Bulusu skrev 2013-03-12 13:55:42 följande:
    Som sagt, många högutbildade män väljer kvinnor med lägre utbildning, i synnerhet om de siktar på att göra karriär. Bland dessa män är många players eller homosexuella. Det är klart att det finns högavlönade kvinnor som dejtar män med mindre inkomst, eller är homosexuella, eller players som dumpar den ena killen efter den andra. Min poäng är bara att "dejting-marknaden" inte är på kräsna singel-kvinnors sida, då tillgången på dessa män är betydligt mindre än efterfrågan.
    Att vara extremt kräsen är väl aldrig bra, stor risk att missa fantastiska människor man man stirrar sig blind på inkomst och examen.

Men jo, jag tror faktiskt att t.ex. läkarkvinnor har en stor chans att hitta en läkarman. Länkade tidigare till artiklar som visade att ju mer lika könsfördelning inom yrket/utbildningen, desto vanligare att man gifter sig inom sin egen yrkesgrupp. Rätt logiskt egentligen, personer som lägger mycket tid på studier och jobb får de flesta av sina nya kontakter den vägen. Det är inte ovanligt att man efter en femårig utbildning har en vänkrets där många är inom samma yrke, det borde väl inte skilja sig så mkt mellan partners och vänner.

Vissa av männen är homosexuella? Ja men det är ju vissa av kvinnorna också så det jämnar ut sig.

Players? Visst det finns en del, men det finns minst lika många killar (med bra jobb) som skulle bli fantastiska partners bara de fick chansen. Jag skulle nog snarare säga att det finns ett överskott på singelkillar, om man tittar på hela samhället.
  • Anonym (singeltjej)
    Bulusu skrev 2013-03-12 13:14:34 följande:

När det är dubbelt så många kvinnor än män som tar en högskoleutbildning, och väldigt många högskoleutbildade män väljer kvinnor utan högskoleutbildning, eller med mindre prestigefulla utbildningar (såsom bibliotekarie, sjuksköterska etc), finns det inte många män kvar att välja på för den kräsna singelkvinnan. Här finns dessutom många players som väljer och vrakar, och dumbar den ena bruden efter den andra. 

TS, med dina höga krav finns det en stor risk att du blir ensam, med eller utan katter. Det du ska fundera på är varför just du är så intressant för dem, när de har "marknaden" på sin sida. Ett bra första steg är nog att jobba på din attityd.

Jag blir ofta utbjuden på dejter av akademiker (nätdejtar) men jag har väl inte varit nöjd med personkemin och såna saker. Har aldrig haft brist på tillgång på dessa killar, det är inte vad tråden handlar om.
  • Bulusu

@Anonym(Kärlek?)

Med tanke på att TS inte tittar på hela samhället finns det ett underskott i hennes dejting-pool. Det kan nog bekräftas av många högavlönade kvinnor som letar efter en partner.

• Anonym (singeltjej)
    Bulusu skrev 2013-03-12 13:14:34 följande:

När det är dubbelt så många kvinnor än män som tar en högskoleutbildning, och väldigt många högskoleutbildade män väljer kvinnor utan högskoleutbildning, eller med mindre prestigefulla utbildningar (såsom bibliotekarie, sjuksköterska etc), finns det inte många män kvar att välja på för den kräsna singelkvinnan. Här finns dessutom många players som väljer och vrakar, och dumbar den ena bruden efter den andra. 

TS, med dina höga krav finns det en stor risk att du blir ensam, med eller utan katter. Det du ska fundera på är varför just du är så intressant för dem, när de har "marknaden" på sin sida. Ett bra första steg är nog att jobba på din attityd.

Om jag inte hittar nån i tid så kommer jag säkert iaf. hitta en ok kille som kan bli pappa till mina barn och sen om jag inte känner mig kär i killen så går vi väl isär och har varannan vecka med barnen. Och i det läget har jag inga problem med att inte ha en sambo, kan tänka mig att ha en kk och lägga resten av tiden på mina barn.
  • Anonym (singeltjej)
    Anonym (j) skrev 2013-03-12 13:37:58 följande:

Håller med. Det är välkänt att utbildning och karriär endast höjer status på singelmän, det tom sänker status på singelkvinnor. Män överlag (inte alla) föredrar en kvinna med lägre utbildning sämre jobb än de själva.
    Har inte märkt av det när jag nätdejtat, alla möjliga skriver med och utan utbildning (som kan tänka sig ett förhållande med mig). 
Svar på tråden Desperata singeltjejer