• Anonym (singeltjej)

Desperata singeltjejer

Jag har märkt en viss desperation hos vissa nyblivna singeltjejer och jag har svårt att förstå det beteendet. Det utstrålar "snälla älska mig" om dem och jag upplever att många av dem saknar värdighet i sitt beteende, är väldigt "på" de killar de dejtar och har väldigt låga krav på framtida partners. Allt detta gör dem enligt min mening oattraktiva och jag har svårt att förstå varför dessa unga (runt 30) kvinnor sätter så lågt värde på sig själva.

Jag är singel sen ett år tillbaka och uppfattars som en attraktiv, välutbildad och vältränad tjej som kan välja bland killarna. Men många av dessa tjejer som jag sett ha detta beteende är ganska attraktiva de också, så jag förstår verkligen inte varför de måste sjunka så lågt.

Jag har visserligen väldigt höga krav på en framtida partner men även om mina krav skulle vara lägre så utstrålar jag fortfarande inte desperation, för dels vet jag att jag kan hitta en partner när jag känner mig redo fär det och dels så trivs jag med mig själv och mitt eget liv. M.a.o har jag ett eget liv som jag dessutom kommer att behålla när jag väl träffar nån jag vill dela min tillvaro med.

Någon som känner igen detta? 

• Svar på tråden Desperata singeltjejer
  • Anonym (Kärlek?)
    Anonym (S) skrev 2013-03-12 02:26:58 följande:
    Jag känner igen detta oerhört väl! själv är jag en 33-årig singeltjej som absolut inte vill ha vem som helst. Ser dock att de flesta tjejer i min ålder som blir singlar inte förblir det särskilt länge utan kastar sig över första bästa. Tycker att det är sorgligt att de inte har några som helst preferenser utan bara tar det som erbjuds dem. 
    Men igen, det här med att bli kär?

Blir man inte kär längre när man är 30? Gör man alltid en noggrann analys av personen innan man tillåter sig få känslor, eller vad?
  • shalse

Är själv singel sedan ett bra tag så är inte en av dessa "desperata" som du så fint kallar det. Men när jag har läst din text så måste jag ändå göra ett utlåtande, du känns ganska ocharmig och lite tråkig. Tycker nog att du borde jobba lite på attityden så du inte blir singel alldeles för länge, desperata tjejer och killar är patetiska men för mycket åt det andra hållet är minst lika illa.

• Anonym (singeltjej)
    Anonym (Kärlek?) skrev 2013-03-12 09:23:26 följande:
    Men igen, det här med att bli kär?

Blir man inte kär längre när man är 30? Gör man alltid en noggrann analys av personen innan man tillåter sig få känslor, eller vad?
    Ja nåt sånt. Det tar mkt längre tid att bhli kär och kräver mer av den andre..
  • Anonym (singeltjej)
    Anonym (S) skrev 2013-03-12 02:26:58 följande:
    Jag känner igen detta oerhört väl! själv är jag en 33-årig singeltjej som absolut inte vill ha vem som helst. Ser dock att de flesta tjejer i min ålder som blir singlar inte förblir det särskilt länge utan kastar sig över första bästa. Tycker att det är sorgligt att de inte har några som helst preferenser utan bara tar det som erbjuds dem. 
    Kul att det finns några i denna tråd som håller med mig..
  • Anonym (Kärlek?)
    Anonym (singeltjej) skrev 2013-03-12 10:12:45 följande:
    Ja nåt sånt. Det tar mkt längre tid att bhli kär och kräver mer av den andre..
    Okej, låter lite tråkigt i mina öron men men, vad vet jag.

Jag har en bild av folk som letar efter den perfekta partnern när de är kring 30 eller äldre. Folk som är högutbildade, högpresterande osv och dras till sådana som är lika de själva. Det blir lite som ett resonemangsäktenskap typ "okej du är läkare, 188 lång och vältränad, jag är psykolog, 176 och vältränad, du gillar golf, jag gillar golf, då kör vi".

Hur lyckliga blir dessa par i längden? Jämfört med par där man faller för någons lite oväntade sidor och att han får en att skratta? Personligen så träffade jag som sagt den rätte som väldigt ung, och även om han idag har hunnit bli högavlönad och högutbildad så är det fortfarande allt det andra, hans humor och personlighet, som attraherar mig och får mig att känna att jag älskar honom varje dag.
  • Anonym (Fia)
    Anonym skrev 2013-03-11 03:53:05 följande:
    Att utbilda sig är att utveckla sin personlighet..  förstår du nu varför det spelar roll?

Nä!
    En icke välutbildad person kan vara hur trevlig och intelligent  som helst.
    Alla har inte samma intresse för utbildning och det är inte det första jag frågar när jag möter en kille.
    Hade aldrig dömt bort killen för att han var underutbildad. Har han DET så spelar inte yrke eller utbildning någon roll.
  • Bulusu

När det är dubbelt så många kvinnor än män som tar en högskoleutbildning, och väldigt många högskoleutbildade män väljer kvinnor utan högskoleutbildning, eller med mindre prestigefulla utbildningar (såsom bibliotekarie, sjuksköterska etc), finns det inte många män kvar att välja på för den kräsna singelkvinnan. Här finns dessutom många players som väljer och vrakar, och dumbar den ena bruden efter den andra. 

TS, med dina höga krav finns det en stor risk att du blir ensam, med eller utan katter. Det du ska fundera på är varför just du är så intressant för dem, när de har "marknaden" på sin sida. Ett bra första steg är nog att jobba på din attityd.

• 040kille
    Anonym (Fia) skrev 2013-03-12 12:17:07 följande:

Nä!
    En icke välutbildad person kan vara hur trevlig och intelligent  som helst.
    Alla har inte samma intresse för utbildning och det är inte det första jag frågar när jag möter en kille.
    Hade aldrig dömt bort killen för att han var underutbildad. Har han DET så spelar inte yrke eller utbildning någon roll.

Märkligt nog har jag samma resonemang när det gäller tjejer. Funkar man ihop (luddigt begrepp som jag inte vill utveckla) så går jag igång. Vad som finns i bagaget är i grund och botten ointressant, men pekar kompassnålen för livet åt samma håll kan det bära hur långt som helst. Den absoluta grunden för min del är att man kan snacka med varandra, hon ska kunna säga saker på ett sätt så det går in i huvudet på mig och jag förstår vad hon menar, och hon ska förstå vad jag menar när jag öppnar munnen.

Sen som nån skrev här ovan. Desperation är avtändande, men att stöta på en isbit är lika ointressant. Oavsett hur mycket hon hyser en längtan efter att vara två tröttnar jag på den senare om hon kämpar för att spela svår. 

Slutligen, intelligens har inte ett dugg att göra med antal högskolepoäng. Jag stötte på en på en nyårsfest som hade en faslig massa poäng i allt möjligt. Han jobbade på Konsum.... Hade mannen varit klyftig hade han satt sig i kassan utan att först dra på sig många tusenlappar i studieskuld.
    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Anonym (Kärlek?)
    Bulusu skrev 2013-03-12 13:14:34 följande:

När det är dubbelt så många kvinnor än män som tar en högskoleutbildning, och väldigt många högskoleutbildade män väljer kvinnor utan högskoleutbildning, eller med mindre prestigefulla utbildningar (såsom bibliotekarie, sjuksköterska etc), finns det inte många män kvar att välja på för den kräsna singelkvinnan. Här finns dessutom många players som väljer och vrakar, och dumbar den ena bruden efter den andra. 

TS, med dina höga krav finns det en stor risk att du blir ensam, med eller utan katter. Det du ska fundera på är varför just du är så intressant för dem, när de har "marknaden" på sin sida. Ett bra första steg är nog att jobba på din attityd.

Om man ser till högavlönade yrken som kräver lång utbildning så är det väl ungefär jämn könsfördelning bland de som studerar till vissa (läkare, jurist arkitekt, psykolog pluggar fler kvinnor, civilekonom är ungefär 50/50) och sedan finns det en stor grupp civilingenjörer där mindre än 25% är kvinnor. Sammantaget borde det göra att det utexamineras ungefär lika många män som kvinnor från långa utbildningar med hög lön.

Sedan finns några stora grupper där en övervägande del är kvinnor. Förskolelärare, lärare och sjuksköterskor.

Min slutsats är att om man är kvinna och högutbildad + högavlönad så finns det goda chanser att träffa en man som delar ens utbildningsnivå/lönenivå, däremot om man är kvinna och lärare eller SSK så får man antingen söka sig till män med högre utbildning + lön, eller strunta i utbildningsnivån. I stora drag alltså, det finns såklart en massa män som utbildar sig men inte tillhör gruppen högavlönade och högutbildade när de är klara!
  • Anonym (j)
    Anonym (singel) skrev 2013-03-10 12:17:03 följande:
    Jag har isåfall ett högt värde. Är rejält välutbildad som lett till ett internationellt kanonjobb (därför inga problem med eget hus som ensamstående med barn). Har turen att se ung ut och naturligt lätt för att hållas smal, är lång och hyfsat vältränad. Nackdelen med detta  på singelmarknaden är att mitt urval av lämpliga partners minskar. Ofta är ju män i motsvarande ställning gifta familjefäder redan. Och andra män verkar lätt få mindrevärdskomplex  vad det gäller mig när jag har så mycket. Bara det att vi träffas och de ser min bil (som är en finare sort) verkar ge mindrevärdskomplex. Så urvalet av singelmän som överhuvudtaget törs och vill dejta mig krymper. Så jag berättar inte så fort vad jag jobbar med, vad jag har för utbildning och hur jag bor. Nu har det lyckats rätt bra ändå att få till dejtande och förhållanden, men värre med att hitta någon att behålla ;) 

Anonym (singel) skrev 2013-03-10 12:17:03 följande:
    Jag har isåfall ett högt värde. Är rejält välutbildad som lett till ett internationellt kanonjobb (därför inga problem med eget hus som ensamstående med barn). Har turen att se ung ut och naturligt lätt för att hållas smal, är lång och hyfsat vältränad. Nackdelen med detta  på singelmarknaden är att mitt urval av lämpliga partners minskar. Ofta är ju män i motsvarande ställning gifta familjefäder redan. Och andra män verkar lätt få mindrevärdskomplex  vad det gäller mig när jag har så mycket. Bara det att vi träffas och de ser min bil (som är en finare sort) verkar ge mindrevärdskomplex. Så urvalet av singelmän som överhuvudtaget törs och vill dejta mig krymper. Så jag berättar inte så fort vad jag jobbar med, vad jag har för utbildning och hur jag bor. Nu har det lyckats rätt bra ändå att få till dejtande och förhållanden, men värre med att hitta någon att behålla ;) 

Håller med. Det är välkänt att utbildning och karriär endast höjer status på singelmän, det tom sänker status på singelkvinnor. Män överlag (inte alla) föredrar en kvinna med lägre utbildning sämre jobb än de själva.
Svar på tråden Desperata singeltjejer