• systersandra

Gastric bypass i västra götaland någon?

Har skrivit en egenremiss till Borås för att få komma till läkare och få en sådan operation beviljad,

Har fått tid till sjuksköterska samt medicinläkare i början på maj på obesitasmottagningen  på Sahlgrenska.

Är det någon annan som ska dit nyligen eller har varit där?

Undrar hur det går till,om man måste träffa en kirurg också eller om medicinläkaren kan ta beslutet.
    Trodde faktiskt att man bara träffade en kirurg.

Undrar hur lång väntetid det är osv  och hur hela processen går till.

Fick vänta nästan tre månader från det att jag skickade in min remiss tills det jag fick komma dit (inom vårdgarantitiden precis alltså) 

Kunde vara roligt om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter. 
  • Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?
  • systersandra

Jaha till mig sa de att JAG fick ringa runt men jag kanske missförstod.

Ja tänk om man kan kunde vara trettio kilo lättare eller något nästa sommar så man slipper gömma sig.

Jag väntar fortfarande på mitt godkäntbrev.    

• MBE01

Jaaaa, så vad läkarbesöket avklarat och just nu har jag ett stort OK på rumpan - jiippii!!! Jag bara måste säga att tjejerna på Sahlgrenska är underbart snälla och rara!

Enligt läkaren så har de möte med kirurgerna varje fredag och därefter ska man vänta på brevet med stort B, dvs tid för operation och hon skulle försöka få iväg min remiss redan på fredag, plus att hon skrev att jag kunde tänka mig opereras så fort som möjligt och att vårdVALET var det som faktiskt är bäst för att slippa de långa väntetiderna. Jag kan tänka mig att opereras var som, bara det går fort! Hade jag valt att stå kvar hos dem så hade det blivit tid någon gång efter sommaruppehållet som de har. Sahlgrenska skickar ut de remisser till olika privata sjukhus hela tiden, just för att minska köerna för patienterna och jag behöver inte ringa runt själv (om jag inte vill förstås).

Så nu är jag strålande glad och kommer att vänta på tid för operation! Vad gör väl en månad eller två när man vet att det kommer att hända förr eller senare Solig !

systersandra, du kanske får ditt BREV redan denna veckan om du har tur! Jag håller tummarna att du får en tid innan sommaruppehållet!!!

Snaaaart, snart så är det vår tur!!! Drömmer

• Rikkitikki

Lycka till tjejer!! Jag gjorde en sleeve-op för 4 år sedan, har gått ner 35 kg och mår toppen! Ni kommer inte ångra er! Jag förstår att ni är förväntansfulla!!

• MBE01
    Rikkitikki skrev 2013-05-27 17:20:49 följande:
    Lycka till tjejer!! Jag gjorde en sleeve-op för 4 år sedan, har gått ner 35 kg och mår toppen! Ni kommer inte ångra er! Jag förstår att ni är förväntansfulla!!
    Tack snälla du!!!!! Ja gissa om jag längtar nu och trots all min övervikt så känns det som om jag dansar på små lätta moln (och det var läääänesen jag var så där lätt) Tungan ute!!!

35 kilo - vilken DRÖM! Det känns som långt borta just nu, men snart så! Jag anar att du känner dig som en ny, friskare människa{#emotions_dlg.flower} Massor med grattis till dig!!!
  • Rikkitikki

Absolut gör jag det!!! Baksidan är tyvärr den överflödiga huden och enl region Skåne uppfyller jag inte kraven för att få en bukplastik bekostad, det får jag göra själv i så fall. Men, vi planerar barn nr 2 nu och vem vet, jag får kanske lite extra häng efter graviditeten =) Nu bryr jag mig igenom min vikt på samma sätt, jag försöker se mig som smal och ofta går det bra, men ibland faller jag tillbaka till tjocktänket. Att ha kläder i M och 40 är liksom en stor omställning. Innan drog jag 48 upptill och 54 i byxor :P

• systersandra

Gratulerar till att du blev godkänd.
    Jag vet nu varför mitt brev dröjde,ringde koordinatorn idag och tydligen behöver de kompletterande uppgifter från vårdcentralen för att jag tidigare varit utredd för cushings syndrom men detta var avfärdat för 1,5 år sedan så jag är inte godkänd förrän vårdcentralen skriver tillbaks till dem att jag inte har denna sjukdom. 
    Lite strul kan man säga så detta tar väl lite extra tid,de är ju inte direkt snabba på vc.
    Men nu ska jag baske mig utnyttja vårdgarantin då jag inte tänker vänta så länge....
    Vi får se när jag blir godkänd då får jag ringa vårdgarantinsamordnaren.
    Vi får se vem som blir opererad först,säkert du haha. 

• MBE01
    Rikkitikki skrev 2013-05-27 20:59:32 följande:
    Absolut gör jag det!!! Baksidan är tyvärr den överflödiga huden och enl region Skåne uppfyller jag inte kraven för att få en bukplastik bekostad, det får jag göra själv i så fall. Men, vi planerar barn nr 2 nu och vem vet, jag får kanske lite extra häng efter graviditeten =) Nu bryr jag mig igenom min vikt på samma sätt, jag försöker se mig som smal och ofta går det bra, men ibland faller jag tillbaka till tjocktänket. Att ha kläder i M och 40 är liksom en stor omställning. Innan drog jag 48 upptill och 54 i byxor :P
    Hoppas att planeringen går framåt och så håller jag tummarna att du får lite extra häng på magen Skrattande!!! Men efter nästa baby så kanske det ordnar till sig ialla fall med magen, det vet man aldrig! Kroppen är en underlig mekanism...

Det låter ljuvligt att kunna ha "vanliga" storlekar och slippa "ta vad som passar" på mulligavdelningarna! Jag satt och kikade rundor på nätet efter lite rolig inspiration i klädväg och drömde mig bort lite. Jag ska minsann HA ett par lagom korta shorts på mig nästa sommar - det har jag bestämt!!! Cool

Ha en mysig onsdag!!!
  • MBE01
    systersandra skrev 2013-05-27 21:16:43 följande:
    Gratulerar till att du blev godkänd.
    Jag vet nu varför mitt brev dröjde,ringde koordinatorn idag och tydligen behöver de kompletterande uppgifter från vårdcentralen för att jag tidigare varit utredd för cushings syndrom men detta var avfärdat för 1,5 år sedan så jag är inte godkänd förrän vårdcentralen skriver tillbaks till dem att jag inte har denna sjukdom. 
    Lite strul kan man säga så detta tar väl lite extra tid,de är ju inte direkt snabba på vc.
    Men nu ska jag baske mig utnyttja vårdgarantin då jag inte tänker vänta så länge....
    Vi får se när jag blir godkänd då får jag ringa vårdgarantinsamordnaren.
    Vi får se vem som blir opererad först,säkert du haha. 
    TACK, jag är toppenglad!!! Tråkigt med att det strulade till sig med ditt brev, men kanon att du ringde och ordnade upp det! Sa de hur länge det skulle ta, ungefär innan du fick brevet? Jag hoppas nämligen att mitt "fall" kommer upp redan nu på fredag eftersom läkaren skulle försöka få med mig redan då, men sen är jag också en galen optimist när det gäller allting!!! Solig Och då kanske mitt brev kommer redan i slutet av nästa vecka... Sen får man ju se vad det står i brevet också, om det är döööölänge tills OP eller om det är dags för det fria vårdvalet (det lutar åt det för min del)! (grubbel, grubbel Obestämd)

Hur som helst så ha en toppenonsdag och så håller jag så klart tummarna att du får veta redan denna veckan!!!
  • systersandra

Jag ska göra ett urinprov och sedan skickar läkaren på VC ett brev på att jag är frisk (vilket ju jag utgår ifrån) till Sahlgrenska och då blir jag godkänd.Detta tar väl förmodligen ett par veckor med tanke på vilken tid allt tar men sedan står jag i kö på riktigt.
    Har läst hur mycket som helst om detta med vårdgaranti osv på viktop så nu kan jag allt om detta.
    Det verkar som om det i nuläget är Sophiahemmet som gör operationer åt västra götaland när man åberopar vårdgarantin och det verkar helt ok för mig.
    Vill göra denna operationen idag känns det som,väntan är fruktansvärt jobbig. 

• MBE01

Nu är det tisdag och jag rusar till postlådan så fort jag hör postbilen!!!! Heltgalet ju!!! Solig TÄNK OM det sker innan hösten... Jag hoppas ju på det, men jag låtsats att jag har ställt in mig på att det inte blir så (jag kommer att bli besviken, hahahahaha)!

Hur har det gått för dig systersandra? Inget svar ännu? Och det måste ju finnas fler som väntar och längtar! Jag kikar lite inne på ViktOp också, men de flesta trådar verkar vara gamla, dvs det som är intressant att läsa om är de som opererades för ett par år sedan. Och det har hänt ganska mycket nytt när det gäller kösystem, garantier och vårdval sedan dess!

Hur som helst så hoppas att ni får en strålande sommardag!! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?