• systersandra

Gastric bypass i västra götaland någon?

Har skrivit en egenremiss till Borås för att få komma till läkare och få en sådan operation beviljad,

Har fått tid till sjuksköterska samt medicinläkare i början på maj på obesitasmottagningen  på Sahlgrenska.

Är det någon annan som ska dit nyligen eller har varit där?

Undrar hur det går till,om man måste träffa en kirurg också eller om medicinläkaren kan ta beslutet.
    Trodde faktiskt att man bara träffade en kirurg.

Undrar hur lång väntetid det är osv  och hur hela processen går till.

Fick vänta nästan tre månader från det att jag skickade in min remiss tills det jag fick komma dit (inom vårdgarantitiden precis alltså) 

Kunde vara roligt om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter. 
  • Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?
  • MBE01
    Lennie skrev 2013-06-29 17:21:14 följande:

Har nu skrivit en egenremiss och ska posta den. Blir dock osäker på vart jag skickar den? Bor i Vänersborg och jag har hört att de numer gör operationer på NÄL. Eller ska jag chansa på att skicka den till Sahlgrenska istället?

Jag vet faktiskt inte vart du skickar din remiss, men du kan skicka till mer än ett ställe. Det gjorde jag och sen tar du helt enkelt och väljer det alternativ som passar dig bäst (kortast väntetid, närmast ect)! Jag anar att du alltid kan googla gastric bypasssjukhus i din närhet! Flört Skicka till Sahlgrenska också - de är jättetrevliga där!!!

Lycka till!!! Solig
  • Levamera

MBE01:
    Nej, jag har ställt in mig på att det kommer vara tufft och jobbigt, men att det är värt det. Det verkar inte direkt vara en dans på rosor. Man kan väl se op som ett verktyg och hjälp men att man ändå har ett jobb framför sig. Vissa saker kommer nog vara jättejobbiga, särskilt till en början, men att det kommer vara värt det i längden. :)

Har räknat fel, såg jag, så jag har ett BMI på 42 som dig. ;) kommer nog ta lite längre tid för mig än för dig antar jag, så här i semestertider. Tror och hoppas att jag blir godkänd, men man kan inte vara lugn innan man fått det stora OKet ;)
    Har börjat drömma nu om att jag faktiskt kan bli smal en dag, och det känns helt fantastiskt! Inte bara för det ytliga, men just att orka med mera och ha en sundare livsstil. Man känner sig så inlåst i den här kroppen. Jag vill blomma ut! :)

• systersandra
    Lennie skrev 2013-06-29 17:21:14 följande:

Har nu skrivit en egenremiss och ska posta den. Blir dock osäker på vart jag skickar den? Bor i Vänersborg och jag har hört att de numer gör operationer på NÄL. Eller ska jag chansa på att skicka den till Sahlgrenska istället?

De har centraliserat gbp-vården för västra götaland till Sahlgrenska numera så alla remisser kommer dit oavsett.Jag visste inte detta när jag skickade min remiss så jag skickade den till Borås men den gick till Göteborg ändå och skickar man en egenremiss så får man träffa en läkare där.Man kan såklart önska att blir opererad på ett speciellt sjukhus tex NÄL men det innebär att man kan få vänta längre eftersom de kanske har en tid i Borås tex man köar inte på ett specifikt sjukhus utan alla sjukhus i v götaland har en gemensam kölista.
    De sjukhusen som opererar i nuläget är Sahlgrenska,Östra,västra frölunda,Skövde,Borås och Trollhättan.
  • MBE01
    Systersandra, hur har det gått? Har du fått tag på koordinatorn idag? Hoppas att du har fått något besked om opertion!!! Själv går jag bara och vill att tiden ska gå - galet ju, det är ju sommar och semestertider och man borde vilja att tiden ska gå långsamt!!! Solig
  • systersandra
    MBE01 skrev 2013-07-01 13:26:02 följande:
    Systersandra, hur har det gått? Har du fått tag på koordinatorn idag? Hoppas att du har fått något besked om opertion!!! Själv går jag bara och vill att tiden ska gå - galet ju, det är ju sommar och semestertider och man borde vilja att tiden ska gå långsamt!!! Solig
    Jag ringde idag men hon hittade inte mitt provsvar.Skulle leta.
    Hade inte tid att prata för jag jobbade så jag får ringa imorgon igen,hoppas jag får bättre tid.
    Känns rätt tungt nu,allt bara krånglar.Det var mer än en månad sedan jag tog provet nu och jag är tydligen inte i kö ännu.Hoppas de hittar det annars tar det väl flera veckor till om vc ska skicka svaret igen. 
  • Levamera

Systersandra: Om koordinatorn inte hittar provet så be om att få gå och ta proverna på lab. Då brukar det gå fortare. :)

• systersandra

Nu har provsvaret hittat dit efter två veckor.Men....
    Nu börjar semestern så de har inga konferenser på sex veckor så det innebär att jag inte kan sättas i kö förrän tidigast då eftersom de måste godkänna mig först..och jag som redan väntat två månader.
    Känns väldigt tråkigt.jag har haft sådan jäkla otur med allt känns det som.
    Men i okt-nov så kanske jag har min operation... 

• Levamera

Systersandra: Fy va jobbigt. :-/ När man väl tagit steget vill man ju att det ska bli av ganska snart. Jag lämnade in min remiss för nån vecka sen och jag räknar med (om jag blir godkänd) att det blir av i vinter.
    Jag brukar tänka att jag åtminstone kommer ha gått ner rätt så mycket till nästa sommar.

Har du kollat upp det här med att ställa sig på en återbudslista?

• systersandra

I och med att jag inte är helt godkänd ännu formellt så är ju inte det aktuellt men står jag bara på kölistan så ska jag säga till koordinatorn att jag kan tänka mig detta 

• MBE01
    Ååååh vad tråkigt, systersandra!!!

Jag ringde också koordinatorn idag på Sahlgrenska och hon sa exakt samma sak till mig - hon kunde inte hitta min remiss!!! Mycket underligt faktiskt, men hon skyllde på att det var många sjuksystrar som hade varit sjuka... Som ni vet så har jag träff på Aleris nästa vecka också, så jag brydde mig inte så där jättemycket, men rätt ska vara rätt.

Enligt koordinatorn så skulle min remiss tas upp i vecka 36 (!) (trodde hon) eftersom det är då semstern för Sahlgrenska är slut. Det är på tok för dåligt! Jag menar, ska vi överviktiga, som verkligen vill förändra oss, ska vi vänta, hoppas, få förhoppningar från läkare och sedan svaret "vi hittar inte din remiss". Urdåligt.

Jag hade massor med förhoppningar om att det skulle bli av redan i början på hösten, men så är ju inte riktigt fallet. Men såklart tänker man att en månad mer eller mindre kvittar - nästa sommar vågar jag kanske bada på stranden med mina barn!!! Men det är fortfarande inte roligt att man ska behöva få förhoppningar, som i nästa sekund (för ett telefonsamtal) ska krossas direkt!

Kraaaaam till er alla som liksom jag väntar och lääängtar!!!!!!
Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?