• systersandra

Gastric bypass i västra götaland någon?

Har skrivit en egenremiss till Borås för att få komma till läkare och få en sådan operation beviljad,

Har fått tid till sjuksköterska samt medicinläkare i början på maj på obesitasmottagningen  på Sahlgrenska.

Är det någon annan som ska dit nyligen eller har varit där?

Undrar hur det går till,om man måste träffa en kirurg också eller om medicinläkaren kan ta beslutet.
    Trodde faktiskt att man bara träffade en kirurg.

Undrar hur lång väntetid det är osv  och hur hela processen går till.

Fick vänta nästan tre månader från det att jag skickade in min remiss tills det jag fick komma dit (inom vårdgarantitiden precis alltså) 

Kunde vara roligt om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter. 
  • Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?
  • systersandra

Nej man mår rätt så dåligt av sådant.
    Men hade du inte fått en tid på Aleris?Eller hur hade din remiss kommit bort?
    Får då får du säkert en optid ganska snart,de privata sjukhusen brukar ju vara jättesnabba och de har ju inte kö var jag har hört. 

• MBE01

Jag skickade till båda sjukhusen, Sahlgrenska och Landskrona. Landskrona klarar inte hålla vårdgarantin så de har skickat min remiss till Aleris, så det är dit jag ska nästa vecka. Jag är väldigt glad att jag gjorde det annars hade jag fortfarande fått gå och vänta på optid! Det enda är ju att du får gå igenom hela processen mer än en gång, men det är det värt! För blir jag godkänd på onsdag så går jag hem därifrån med en optid i handen!!! Solig Då har jag något konkret att se fram emot!

• Lennie

Idag ska jag ta mod till mig och skicka min remiss

Har ni andra stöd från närstående i detta? 

• systersandra

Ja jag har bara sagt det till min man än så länge,tycker det är lite skämmigt att prata med andra om,för mig känns det lite tabubelagt.Som att säga att jag klarar inte av att sluta äta därför måste jag koppla bort magsäcken.Jag vill nog helst inte prata om det men jag har förståelse av min man tack och lov.

• Lennie

Vad skönt att kunna prata med honom iaf. Jag har pratat med en på jobbet samt en bekant till mig om själva operationen (De har själva gjort det). Tyvärr har jag inte allt för mycket stöd av maken som anser att jag borde klara det utan en operation

• systersandra

Ok.Det är nog lättare att prata med de som gjort operationen för de har ju varit i samma sits.
    Tråkigt att du inte har stöd av din man men det kanske ändrar sig. 

• Levamera

Jag har pratat med mina närmsta vänner och familj. Alla är faktiskt stöttande, så jag har haft tur. Vissa har jag fått förklara lite mer för hur jag tänker och så. Men det har alltid slutat med att de stöttar mitt beslut.

Jag vill annars inte att "alla" ska veta. Skulle aldrig skriva nått på Facebook eller dyligt.

Men vet inte hur jag ska göra med mina barn. Dem kommer ju att märka när man äter så lite och sådär. Nån av er som är barn?

• systersandra

Jag har barn,de är mellan tre och fem så de är ju kanske för små för att förstå.
    De kanske ser att man äter lite men man kan ju säga att man inte orkar mera,de förstår ju inte den fysiologiska mekanismen bakom om de inte har kommit upp i skolåldern iallafall.
    Man behöver ju inte prata så mycket om det om de inte frågar. 

Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?