• Anonym (Pinsamt)

En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?

Det känns rätt pinsamt att behöva fråga, men vad gör ni med det som blir kvar av korven när ni tex steker falukorv?
    Kastar ni det? Eller tar ni tillvara på det på något vis?
    Känns lite dum att slänga så mycket...

• Svar på tråden En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?
  • Annettez
    Anonym (Pinsamt) skrev 2013-03-21 19:03:50 följande:
    Det känns rätt pinsamt att behöva fråga, men vad gör ni med det som blir kvar av korven när ni tex steker falukorv?

blir det nåt kvar? inte här...

om vi köper en ring falukorv blir det 2st middagar till oss 2.
    en halv ring till en middag.
    det blir inget kvar.
  • MaryEllen
    soffliggaren skrev 2013-03-21 19:40:34 följande:
    Nämen ååååå vad retligt att jag glömde bitar.

Hahaha herregud om jag hade kunnat trycka i mig 4 falukorvar och mannen resten.Förstår din förvirring

Fast när jag väl steker falukorv (i skivor) skulle jag lätt kunna äta upp en hel falukorvsring själv. Jag blir som besatt och måste bara fortsätta äta... Skrattande Det är tur att min man oftast är hemma så att jag måste lägga band på mig. Annars skulle jag snart vara uppe i fyra falukorvar på en helg... Glad
  • Anonym (Skala)

Du får väl hyvla av "skinnet" med potatisskalare eller osthyvel så följer inte så mycket av korven med ^^

• Anonym

Jag gillar inte att äta kanterna längst ut på t.ex en limpa. Jag börjar ta från ca 3:e-4:e skivan och framåt. De andra brukar nog tyvärr mest åka i sopen. Varför vet jag inte riktigt har alltid varit så,kanske för att de är så små :) 

• EnAnonumius

Va? Kanter på en KORV???

Jag trodde ramsan: "Allting har en ände utom korven för den har två",  tillhörde allmänbildningen. 

Ändar på en korv äter man ju upp var slänga något som smakar likadant som övriga korven.

Eller kanterna kankse smakar konstigt för TS då hon passade på att göra som i Fäbojäntan med falukorven?  Flört

Bara nicket Anonym, då är det LITE mer ointressant att diskutera med dig. Anonym+tillfällig signatur, kan jag diskurea mera..
  • Anonym (Fäbojäntan)

Anonym (Pinsamt) skrev 2013-03-21 19:03:50 följande:

Det finns en mycket känd svensk tradition beträffande just falukorv!

• cloudberry79
    Anonym skrev 2013-03-21 22:37:03 följande:
    Jag gillar inte att äta kanterna längst ut på t.ex en limpa. Jag börjar ta från ca 3:e-4:e skivan och framåt. De andra brukar nog tyvärr mest åka i sopen. Varför vet jag inte riktigt har alltid varit så,kanske för att de är så små :) 
    Så där gör min man, den jäveln. Ge hellre brödet till fåglarna än kasta bort det, så onödigt att kasta mat!

TS: Du kanske skulle sluta med just korv, det verkar inte vara din grej

Otroligt många i tråden gör som jag och äter upp ändarna medan ni tillagar resten av korven Vi brukar skiva lite extra och använda som pålägg. Med skal och allt! 
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Jose
    Pandamamma79 skrev 2013-03-21 21:15:46 följande:
    Ok, börjar förstå att du inte klarar korvkanter...

Jag hyvlar bort nästan hela osten. Tycker att kanten och i alla fall 1 cm ska bort från alla kanter och ändå smakar det ostkant...även på mjuk hushållsost. Gissa hur mycket som blir över på en brie...

Så jag ska inte klaga på dig som har samma grej för korv. Det är alltså i smaken det sitter...
    Men åh vad jag blev glad av att läsa detta. Hur ofta får du kommentarer som "Det finns ingen kant" - jag håller med dig. Ostkant smakar så jäkla illa!!!!! Jag har aldrig träffat någon annan som tycker som jag ;)
  • Anonym

Har folk på jobbet som alltid pillar bort kanterna på brödet till och med på polarbröd :S men att någon skalar korven har jag aldrig hört talas om :P

• MoaElis

Jag förstår inte riktigt, varför skulle man slänga korven om det blir något över? Är väl bara att sätta i kylen igen eller frysa in. 

Svar på tråden En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?