• Anonym (Pinsamt)

En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?

Det känns rätt pinsamt att behöva fråga, men vad gör ni med det som blir kvar av korven när ni tex steker falukorv?
    Kastar ni det? Eller tar ni tillvara på det på något vis?
    Känns lite dum att slänga så mycket...

• Svar på tråden En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?
  • KimPossible
    Anonym (J) skrev 2013-03-21 23:51:09 följande:
    Ts kanske ogillar tanken på att äta gristarm ingen aning vet inte ens om de stoppas i tarmar nu för tiden?
    Det är ju ingen tarm kvar när man tagit bort det röda "skinnet". 

Du äter inte falukorv, va'?  
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Jose
    KimPossible skrev 2013-03-21 23:44:59 följande:
    Fast när det gäller ost är det ju en annan sak än med korv. Där finns ju faktiskt ett skal, nämligen en vaxad yta som är till för att skydda osten. Denna hyvlar man så klart bort, eftersom det är just vax och inte ost.
    Nu tror jag inte du tillhör skaran som inte gillar ost"kant". Jag är medveten om att det finns en vaxad kant, men den i sin tur sätter smak på ostens (egna) kant... 
  • P30

För övrigt har jag för mig att all röksmak i falukorv är tillsatt på konstgjord väg med aromer. Det verkar tämligen svårrökt om röksmaken skall ta sig igenom plasten som man inte kan ta sig igenom med en trubbig kniv ens.

Jag föreslår ett blindtest för ts. Skär fyrkant av ändbit, ytterbit och den innersta cœr de filet du falukôrv, lägg på separata, numrerade papperstallrikar. Smaka av.

De kommer att smaka alldeles otäckt lika varandra.

Det som kan smaka otäckt är ju en av ändbitarna på gurka. Samma form. Samma användningsområden (finns väl två hittills i tråden - onaniredskap och mat...) osv.

Så - om du har lätt att blanda ihop gurka och korv så är den ena grön, den andra röd, båda går att skala och därefter äta som de är.

Lycka till! 

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Thaleya1

Ts det är nog väldigt ovanligt jag har aldrig hört någon göra så förut..låter som mycket arbete, mycket slöseri och väldigt lite och tjorvig middag.

Har din sambo aldrig påpekat detta beteende som udda minst sagt?

• KimPossible
    Jose skrev 2013-03-21 23:53:50 följande:
    Nu tror jag inte du tillhör skaran som inte gillar ost"kant". Jag är medveten om att det finns en vaxad kant, men den i sin tur sätter smak på ostens (egna) kant... 
    Alltså, jag går under öknamnet "råttan" här hemma, jag älskar ost av alla de slag, så är bara vaxet borta äter jag allt. Tycker inte att jag känner av någon smak från vaxet heller, och då är jag petig med smak.
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • olivia01

Jag fattar ingenting det blir väl ingenting över av en falukorv!? Jag trodde du menade den andra sorts korven man äter (suger på) och att du lindade in det i en falukorv men tydligen så menade du den riktiga korven. Hade du menat den andra korven hade jag förstått vad du menade med vad man gör av resten men här fattar jag ingenting?!

• Jose
    KimPossible skrev 2013-03-22 00:00:15 följande:
    Alltså, jag går under öknamnet "råttan" här hemma, jag älskar ost av alla de slag, så är bara vaxet borta äter jag allt. Tycker inte att jag känner av någon smak från vaxet heller, och då är jag petig med smak.
    Hahaha vad härligt!!
    Tänk att det kan vara så olika? Jag kan knappt äta sidorna på osten - och de har ju inte varit i kontakt med någon vax. Likadant ovansidan. Jag känner "kantsmaken" jättetydligt! 
  • NenneLo

Vi brukar dela falukorven i bitar innan den åker in i frysen. Så blir det aldrig för mycket över. :)

2011-09-13 Loke <3
Svar på tråden En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?