• Anonym (Pinsamt)

En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?

Det känns rätt pinsamt att behöva fråga, men vad gör ni med det som blir kvar av korven när ni tex steker falukorv?
    Kastar ni det? Eller tar ni tillvara på det på något vis?
    Känns lite dum att slänga så mycket...

• Svar på tråden En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?
  • Anonym
    Jose skrev 2013-03-21 23:39:05 följande:
    Men åh vad jag blev glad av att läsa detta. Hur ofta får du kommentarer som "Det finns ingen kant" - jag håller med dig. Ostkant smakar så jäkla illa!!!!! Jag har aldrig träffat någon annan som tycker som jag ;)
    Jag gillar inte heller ostkant, har därför slutat köpa ost som man hyvlar, för det blir ju inget kvar ens utav en gouda ost när man räfflat av yttersta lagret ett par ggr :P 
  • KimPossible
    Jose skrev 2013-03-21 23:39:05 följande:
    Men åh vad jag blev glad av att läsa detta. Hur ofta får du kommentarer som "Det finns ingen kant" - jag håller med dig. Ostkant smakar så jäkla illa!!!!! Jag har aldrig träffat någon annan som tycker som jag ;)
    Fast när det gäller ost är det ju en annan sak än med korv. Där finns ju faktiskt ett skal, nämligen en vaxad yta som är till för att skydda osten. Denna hyvlar man så klart bort, eftersom det är just vax och inte ost.
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • linjes
    Anonym (Pinsamt) skrev 2013-03-21 19:28:10 följande:
    Nej innan jag steker så skär jag bort kanterna. Är det verkligen bara jag som gör det?

Anonym (Pinsamt) skrev 2013-03-21 19:28:10 följande:
    Nej innan jag steker så skär jag bort kanterna. Är det verkligen bara jag som gör det?

Nä jag gör samma sak
  • Thaleya1

Alltså TS den här tråden är ju jätte rolig!

Menar du verkligen att du skär av ändarna på korven och därefter skär av hela yttersidorna? Som att du skalar en morot ungefär?

Bild för att förtydliga...

Ts det i den svarta inramningen är skinnet på korven, det du säger att du skalar bort? har jag rätt?

Den gula inramningen är plasten korven är förpackad i, den ska man inte äta alls.

Det den blåa pilen pekar på är änden/kanten av korven och den skär du bort eller hur?

och inom den gröna ringen är det enda på korven du äter..?

............................................................................................................................................................................

Jag brukar äta hela korven förutom den röda plasten som man ska slänga. Ibland ger jag hunden mina kanter för att de gör sig inte lika fina i stekpannan. Det som inte äts upp fryses in i matlåda.
  • Anonym

Men varför äter du inte skinnet på vanlig korv heller???

• cloudberry79

Förresten så skalar jag också korv när jag ger åt min minsting, jag äter upp det hon inte äter

(M)amma till V -07 och E -12
  • Anonym (J)

Ts kanske ogillar tanken på att äta gristarm ingen aning vet inte ens om de stoppas i tarmar nu för tiden?

• lykantrophona

Varför ens äta korv om man slänger hälften? Ett fruktansvärt slöseri.

Man tar av det röda skinnet, skär bort ev. metallring/snöre på ändarna, skär upp resten av korven och steker. "Kanterna" under det röda skinner är precis samma sak som resten av korven: korv. Om du tycker det smakar konstigt så inbillar du dig nog.

• KimPossible
    linjes skrev 2013-03-21 23:46:14 följande:

Nä jag gör samma sak
    Gör du alltså som Thaleya visar (väldigt föredömligt, tack!) i inlägg 115?! Förvånad
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
Svar på tråden En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?