• Anonym (Pinsamt)

En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?

Det känns rätt pinsamt att behöva fråga, men vad gör ni med det som blir kvar av korven när ni tex steker falukorv?
    Kastar ni det? Eller tar ni tillvara på det på något vis?
    Känns lite dum att slänga så mycket...

• Svar på tråden En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?
  • missan75

Fryser in? Gör korvstroganoff.

• KimPossible
    Zizzy Zimsson skrev 2013-03-21 19:37:36 följande:
    Här har vi en falukorv:

Falukorv <--- klicka

Som du ser drar man av "skinnet". Resten är ätbart och smakar exakt likadant. Även kanterna! Det vill säga de två ändarna på korven, även om de råkar vara lite avsmalnande och veckade.

Skrattande Skrattande Skrattande 
    Fast Ts skär ju inte bara bort ändstumparna, utan det yttersta på hela korven runt om. Om jag förstått det rätt. Skrattande
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Anonym (Pinsamt)

Jag kan tyvärr inte ta en bild eftersom korven är uppäten och kanterna ligger i komposten. Men ja det är falukorv jag menar.
    Jag äter inte skalet på annan korv heller.

• La Lola
    Anonym (Pinsamt) skrev 2013-03-21 19:50:57 följande:
    Jag kan tyvärr inte ta en bild eftersom korven är uppäten och kanterna ligger i komposten. Men ja det är falukorv jag menar.
    Men falukorvsskinnet drar man ju av...den har den liksom inget mer skinn.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (ändarna)

Menar du att du förutom det röda skinnet på korven även "skalar" av den mest rökta delen på korven?
    Varför? Det är ju exakt samma som innanmätet.

• LillGris

En falukorv har inget skal! Den har ett rött skinn man drar av innan tillagning, resten är samma rakt igenom! Precis som en banan, man tar av skalet och resten är gött.

• Anonym
    Men "skalet" är ju plasten runt som man drar bort. Förstår inte vitsen att faktiskt skära bort yttersta biten av korven också.

Hur gör du med grillkorv, prinskorv, kabanoss, chorizo etc?
  • lövet2

Här tillhör falukorven basmaten och används som pålägg på mackorna.

• Johans Pillerill
    Jag kan tyvärr inte ta en bild eftersom korven är uppäten och kanterna ligger i komposten. Men ja det är falukorv jag menar. Jag äter inte skalet på annan korv heller.

Jag kan tyvärr inte ta en bild eftersom korven är uppäten och kanterna ligger i komposten. Men ja det är falukorv jag menar. Jag äter inte skalet på annan korv heller.

Haha, förlåt men det var det knasigaste jag läst... Och maken som klagar för jag alltid skalar lök ett varv extra... Hur gör du med sån kokt smal korv? Det kan inte bli något kvar om du "skalar" den...
  • Anonym (b)

Ger dom till ungen som älskar kall korv Obestämd

Svar på tråden En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?