• Anonym

    Adoptera bort

    hejsan!

    Under en längre tid har jag nu funderat på att adoptera bort mitt barn på 30 månader, känner att jag kan inte ge honom allt han behöver. Han är otroligt aktiv och har en stort behov av en manlig förebild något jag inte kan ge honom. Hur går jag till väga för att göra det så lätt för honom som möjligt? Älskar honom det gör jag men bara jag är inte tillräcklig längre 

  • Svar på tråden Adoptera bort
  • Anonym (Hm)
    Anonym skrev 2013-03-24 08:25:31 följande:
    Jag har i stort sett uppfostat min 3 åring och 2 åring ensam sen dom föddes.har aldrig haft en tanke på att lämna bort dom även om jag hade ett levande HELVETE varje dag under en lång period.kunde inte ens gå på toa i ro.fick hoppa ut ur duschen med schampo i håret för jag inte hann duscha.inte haft en endaste minuts egentid..men jag stod ut även om jag var psykiskt nerbruten därför att det är mina barn!!jag valde att föda dom,det finns inte returätt när man inte orkar mer.tycker du verkar mkt omogen och egoistisk.tycker inte alls att du sätter ditt barns bästa först..du sätter dig själv först..skamligt.stackars barn
    Självklart finns det "returrätt" Det är väl upp till var och en av vuxna människor att besluta om de vill och orkar ta hand om sitt bar,
    Det finns ju även barn som omhändertas pga att föräldrar inte orkar kan och klarar av att tillgodose barnets behov.
    Om än det är ofrivilligt många gånger, så är ju det en form av returrätt isf..
    Dvs en sak man borde tänkt på innan, men inte gör pga av bristande insikt, eller helt enkelt en livsförändring / sjukdom som man inte klarar eller kan hantera.

    På ett sätt kan jag faktiskt tycka att du satt dig själv först i det du skriver, pga hård psykisk belastning, och ett "levande helvete varje dag"
    ?
    Hur har du gett barnen det de behöver under de rådande omständigheter som du beskriver ?  
    Om du inte mått bra så har med största sannolikhet inte dina barn gjort det heller. 
  • Fiamedbarn
    Anonym skrev 2013-03-24 08:48:03 följande:

    Soc sammarbetar med Bup  och även inom bup har de inte resurser. Det tar minst över ett halvår innan man även där får komma på ett meningslöst möte där man åter igen drar sin historia till ingen nytta.
    Har varit med om att de haft genensamma möten som inte lett till något alls föruton bortkastad tid för mig.  
    På barnhälsovården vet jag att man kan få tid direkt, inom någon vecka tror jag. Vad är det för resurser BUP inte har? De kan ju ge familjesamtal, stödsamtal och vägledning i föräldraskapet. Där kan det ju vara längre väntetid men berättar man hur akut ärendet är tror jag att de har möjlighet att prioritera. Vad är det för hjälp du har önskat och inte fått?

    Det finns även mamma-barn-institutioner där man kan bo tillsammans med sitt barn och få hjälp med interaktionen. Bla genom marte-meo dvs när man filmar interaktion och ger positiv feedback. Men det är möjligt att marte meo bara ges till spädbarnsföräldrar. 
  • Loriyana
    Anonym skrev 2013-03-24 08:48:03 följande:

    Soc sammarbetar med Bup  och även inom bup har de inte resurser. Det tar minst över ett halvår innan man även där får komma på ett meningslöst möte där man åter igen drar sin historia till ingen nytta.
    Har varit med om att de haft genensamma möten som inte lett till något alls föruton bortkastad tid för mig. 

    Beror lite på barnets ålder. Om banet är under 3 år så brukar det gå betydligt snabbare. Beror också på vilket kommun man bor i.
  • Herdis
    Smulan8486 skrev 2013-03-24 07:54:37 följande:
    Ts ursäkta mig men jag blir lite förbannad! Du säger att ditt barn mår dåligt av att inte ha någon manlig förebild, och så kanske det är. Men jag tvivlar att han i den här åldern saknar något han aldrig haft, en pappa. Men något jag inte tvivlar på är att han kommer sakna dig och må dåligt över att den enda stora trygghet han känner till försvinner. Det om något kommer att förstöra honom.
    Om barnets pappa aldrig varit involverad visste du med andra ord att du skulle bli ensamstående. Du valde att föda ett barn in i den situationen, och det är verkligen inget fel med ensamstående föräldrar. Jag känner flera underbara föräldrar som är det. Det är kämpigt tidvis men barnen är minst lika fantastiska som barn med båda föräldrarna närvarande. Det jag menar är att du kanske får ta dig i kragen för jag tror inte att någonstans i vårt avlånga land att en adoption skulle godkännas för dessa anledningar under en så känslig ålder som 30 månader är. Du kommer max få en avlastningsfamilj. Och för att återkomma till det jag blir förbannad över är att du överväger tanken att överge ditt barn, den enda människa han känner trygghet till, för att han ska få en familj som ser ut som "alla andras". När du är den familj han behöver och är överlycklig över att just du ger honom kärlek och är hans mamma.

    Jag tänker, att en fadersgestalt VISST är viktig - och i synnerhet för en pojke - men inte på bekostnad av den biologiska modern. Och i synnerhet inte när barnet redan är så gammalt, att det skulle sakna henne fruktansvärt och känna sig övergivet.  En "hel" kontaktfamilj med mamma, pappa och syskon varannan helg, kan fylla behovet av en fadersgestalt utan att barnet behöver skiljas från sin mor. Det är den allra bästa lösningen som jag ser det.
  • Herdis
    Anonym skrev 2013-03-24 08:06:35 följande:
    Önskar bara att samhället ställde upp för TS men det gör de INTE på något sätt på grund av åtstramningar i ekonomin {#emotions_dlg.djavulsk}. Det enda som kommer att hända är att hon slösar bort sin tid genom att sitta på socmöten samtidigt som de skall sitta och säga -Ja vi FÖRSTÅR att du har det jobbigt!!!
    Sedan händer absolut INGET mera (om hon nu får tag i dem vilket kan ta veckor). 
    Nu är jag inte i TS situation att jag vill adoptera bort mina barn men jag har det oerhört svårt som ensam mamma och kan knappt gå till jobbet (så länge jag har det kvar). 
    Men jag har tänkt tanken (adoptera bort) eftersom man inte får någon hjälp alls till ett normalt liv. 

    Det GÅR att få kontaktfamilj, men behovet är större än både tillgången på lämpliga familjer samt kommunernas ekonomi, i de flesta fallen. Ibland tycker jag att kontaktfamiljerna delas ut godtyckligt (även om man som utomstående naturligtvis inte kan veta alla faktorer). Jag vet t.ex. hela familjer som har beviljats kontaktfamilj (alltså familjer där barnets föräldrar fortfarande lever tillsammans), och utan att föräldrarna har några synliga fysiska eller mentala handikapp eller svåra sjukdomar i alla fall. Samtidigt som jag vet ensamma mödrar som inte har fått det...
    Ibland kan det förstås också vara så, att man inte lyckas matcha ett barn med en kontaktfamilj.

    Det här är synd, för kontaktfamilj är en väldigt populär och lyckad åtgärd för det mesta. Både mamman, kontaktfamiljen och barnet brukar vara nöjda med arrangemanget!   
  • Herdis
    Anonym skrev 2013-03-24 08:25:31 följande:
    Jag har i stort sett uppfostat min 3 åring och 2 åring ensam sen dom föddes.har aldrig haft en tanke på att lämna bort dom även om jag hade ett levande HELVETE varje dag under en lång period.kunde inte ens gå på toa i ro.fick hoppa ut ur duschen med schampo i håret för jag inte hann duscha.inte haft en endaste minuts egentid..men jag stod ut även om jag var psykiskt nerbruten därför att det är mina barn!!jag valde att föda dom,det finns inte returätt när man inte orkar mer.tycker du verkar mkt omogen och egoistisk.tycker inte alls att du sätter ditt barns bästa först..du sätter dig själv först..skamligt.stackars barn

    Jag tycker inte att du ska skriva så där, faktiskt. Man kan ha sådana åsikter generellt, men det är inte lämpligt att skriva så till en mamma som uppenbarligen mår väldigt dåligt och är i behov av råd och hjälp. Att DU klarade av det, betyder inte att alla klarar av det. Mammor är olika, barn är olika, omständigheterna är olika... ibland kan det vara rena tillfälligheter som avgör om det går bra eller inte.
  • Herdis
    Anonym (Hm) skrev 2013-03-24 11:33:56 följande:
    Självklart finns det "returrätt" Det är väl upp till var och en av vuxna människor att besluta om de vill och orkar ta hand om sitt bar,
    Det finns ju även barn som omhändertas pga att föräldrar inte orkar kan och klarar av att tillgodose barnets behov.
    Om än det är ofrivilligt många gånger, så är ju det en form av returrätt isf..
    Dvs en sak man borde tänkt på innan, men inte gör pga av bristande insikt, eller helt enkelt en livsförändring / sjukdom som man inte klarar eller kan hantera.

    På ett sätt kan jag faktiskt tycka att du satt dig själv först i det du skriver, pga hård psykisk belastning, och ett "levande helvete varje dag"
    ?
    Hur har du gett barnen det de behöver under de rådande omständigheter som du beskriver ?  
    Om du inte mått bra så har med största sannolikhet inte dina barn gjort det heller. 

    Ja, jag tänkte också på det. Så hemskt om man skulle få veta av någon släkting eller väninna till ens mamma, att ens mamma klagat att hon hade ett levande helvete med en varje dag, när man var liten! Gråter
  • Anonym (Hm)
    Herdis skrev 2013-03-24 19:54:10 följande:

    Ja, jag tänkte också på det. Så hemskt om man skulle få veta av någon släkting eller väninna till ens mamma, att ens mamma klagat att hon hade ett levande helvete med en varje dag, när man var liten! Gråter
    Mmm verkligen.. :( 
  • Linnez

    Prata med soc om en kontakt familj? Eller en kontaktperson. 
    Jag hade en kontaktperson som tonåring, det var superbra.
    Kolla om det går att få det för din son, en manlig person som han träffar en gång i vecka och gör "grabbsaker" med.
    Förstår din frustration, många föräldrar fattar inte alls men jag gör det! Han har det inte dålig för att han bara har dig. Ta kontakt med soc och fråga om kontaktperson om det finns någon möjlighet att få det. Han skulle såklart tycka att det var supercoolt med!

  • Anonym (trådstartaren)

    Jag var nog inte deprimerad som många kanske trodde men totalt slutkörd efter att ha studerat nästan 150% till och från och ett barn som ganska oväntat nådde den så kallade treårstrotsen tidigt det blev förmycket press helt enkelt! Jag drog ned på tempot och failade några kurser samtidigt som sonen släppte den värsta trotsen till sommaren och gnället upphörde. Han är äntligen tillbaka att vara min glada fina pojke som kommer och kramas! Tack alla som kom med råd och speciellt ni som skrev att ni förstod och har känt likadant, kände att jag inte var fullt så ensam längre.

  • astegmatism
    Anonym skrev 2013-03-22 08:25:25 följande:
    hejsan!

    Under en längre tid har jag nu funderat på att adoptera bort mitt barn på 30 månader, känner att jag kan inte ge honom allt han behöver. Han är otroligt aktiv och har en stort behov av en manlig förebild något jag inte kan ge honom. Hur går jag till väga för att göra det så lätt för honom som möjligt? Älskar honom det gör jag men bara jag är inte tillräcklig längre 
    Ta kontakt med barnavårdnämnden eller socialen eller vad fasen som har med myndigheter som har med barn och göra. 
Svar på tråden Adoptera bort