• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Peak

Var på 3D-UL igår i Linköping. Oj vad värt pengarna! Skulle vilja gå jämt och kika in på vad han gör vår lillebror! Jättekul att få en dvd med bilder och filmer. Synd att moderkakan ligger i framvägg och "stör" (och stötdämpar) annars skulle bilderna bli ännu klarare, nu är det som små slöjmoln framför honom.
    Hög på känslan än och kan inte sluta titta på bilderna!

v 22
  • Prins Williams Mamma

Så var man hos barnmorskan igår och allt såg bra ut inga tecken på att det skulle bli tidig bebis. Bokade in tid på Carlanderska för att kolla könet.

Williiam 110428 lilla bebisen bf 131129
  • Tuttiluttan
    moto skrev 2013-08-16 10:57:09 följande:
    oj då jag har gått upp 5 kg i v 22 så jag är ännu sämre! Flört
    Jag har gått upp 10-11kg och jag stoppar inte i mig en massa onyttigt, försöker leva som vanligt dock med kortare promenader än innan då jag får ont..

Mycket mer kan inte jag göra o jag bara stiger i vikt, gick in i v23 idag!

Bm säger att de jag gör är bra nog för mig och min kropp!
  • ackish
    Äntligengravid skrev 2013-08-15 19:21:16 följande:
    Jag har köpt en stickad overall från Lundmyr. Hoppas den ska räcka. Har ju åkpåse oxå. Blir det väldigt kallt kan man ju ta en filt oxå
    Okej, jag ska kolla runt lite och se vad jag hittar.. :) Har sett lite fina fleeceoveraller på olika ställen.. blir nog en sån.. :)
  • ackish
    MissKaos skrev 2013-08-15 20:38:43 följande:
    Till min son hade vi en tunn fleeceoverall och en tjock overall. I vagnrn hade vi fårskinn i botten täcke och några filtar i olika tjocklek att variera med. Och locket då. En rejäl mössa hade vi med såklart. Hårdflift. Tunna overallen i vagnen och på våren även när kag barvi sjal ute. Fungerade bra. Han kom en kall vinter! Tjocka overallen hade vi i bilen, bilresor och när det var riktigt svinkallt.. -20 sådär.
    Men msn kan ju packa in dom i filtar i babyskyddet med! Vi vslde en tjock oversll med två parallella dragkedjor så man kunde öppnade ordentligt u tex butik eller när bilen blivit varm.
    Tunnare babyleggings /mjukisar och fleece brallor funkar med. Strumpbyxor brukar tex hm ha
    Okej tack för all info! :) Det är inte så lätt att veta när det är första barnet.. 
  • Plopps80

Har nu färgat håret 3 ggr under graviditeten. 2 ggr med färg och idag med toning utan amoniak. Har dåligt samvete känner mig så oansvarig. Tänk om lillen tar skada. Ska på bröllop imorn och håret var helt urtvättat efter sommarens alla salta havsbad. Tonade det dock denna gången som sagt. Ska inte färga mer nu utan får se ut som f-n i håret resten av tiden.

• Peak
    Plopps80 skrev 2013-08-16 13:21:24 följande:
    Har nu färgat håret 3 ggr under graviditeten. 2 ggr med färg och idag med toning utan amoniak. Har dåligt samvete känner mig så oansvarig. Tänk om lillen tar skada. Ska på bröllop imorn och håret var helt urtvättat efter sommarens alla salta havsbad. Tonade det dock denna gången som sagt. Ska inte färga mer nu utan får se ut som f-n i håret resten av tiden.
    om jag var frisör och färgade hår hela dagarna skulle jag kanske fundera på om det var så bra, men att färga håret är väl inte farligt bara för att man är gravid!? Jag har också färgat mitt hår i början av graviditeten!
  • Plopps80

Det råder ju väldigt spridda meningar om det med att färga håret under graviditeten. Jag tror inte heller det är farligt med tanke på att just frisörer står i dessa ångor hela dagarna. Men får ändå skuldkänslor. Här är ett typiskt exempel på att jag längtar efter att ha min kropp för mig själv igen utan att behöva oroa mig och känna just skuld. 

• Peak
    Plopps80 skrev 2013-08-16 13:30:47 följande:
    Det råder ju väldigt spridda meningar om det med att färga håret under graviditeten. Jag tror inte heller det är farligt med tanke på att just frisörer står i dessa ångor hela dagarna. Men får ändå skuldkänslor. Här är ett typiskt exempel på att jag längtar efter att ha min kropp för mig själv igen utan att behöva oroa mig och känna just skuld. 
    nä jag tror inte du behöver oroa dig faktisk, i så fall skulle inte frisörer vilja färga håret på gravida och bm skulle avråda det och det skulle stå i info man får och i grav. böcker! Det är så mycket ändå man ska undvika så ha inte dåligt samvete du! Jag har ätit fetaost ett par gånger! Det är väl i så fall ännu värre Flört
  • Fröken Ö
    Peak skrev 2013-08-16 13:50:56 följande:
    nä jag tror inte du behöver oroa dig faktisk, i så fall skulle inte frisörer vilja färga håret på gravida och bm skulle avråda det och det skulle stå i info man får och i grav. böcker! Det är så mycket ändå man ska undvika så ha inte dåligt samvete du! Jag har ätit fetaost ett par gånger! Det är väl i så fall ännu värre Flört

Är fetaost farligt att äta? Jag har mumsat massvis med fetaost under graviditeten, jag har alltid kollat att den är pastöriserad först (vilket nästan all fetaost i Sverige är). Vi var i Grekland i 2 veckor och jag åt greksallad med fetaost varje dag. Dom var så noga att dubbelkolla att den var pastöriserad, så det gick så bra=)
Svar på tråden December bebis 2013