• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Felinne

Oavsett om det hjälper att smörja in sig eller inte så kanske det känns skönt att göra det. Både fysiskt och mentalt för att det kanske får dig att känna att du gör något bra för din hud. Jag tycker själv att min hud känns ganska mjuk och elastiskt än så länge (gick i v.24 idag) men brukar smörja in den efter jag har duschat eftersom det är skönt och luktar gott, men jag tvivlar egentligen på att det faktiskt hjälper mot bristningar...

Ni som har fött barn innan och fick bristningar då: När uppkom dessa i er graviditet? Tidigt eller sent? Eller kanske efter barnet var fött? Verkar det spela någon roll om magen växte i jämn takt eller om den plötsligt "exploderade"? Märker ni samma förändringar den här gången eller är det något som skiljer?

• Plopps80
    Felinne skrev 2013-08-25 09:52:05 följande:
    Oavsett om det hjälper att smörja in sig eller inte så kanske det känns skönt att göra det. Både fysiskt och mentalt för att det kanske får dig att känna att du gör något bra för din hud. Jag tycker själv att min hud känns ganska mjuk och elastiskt än så länge (gick i v.24 idag) men brukar smörja in den efter jag har duschat eftersom det är skönt och luktar gott, men jag tvivlar egentligen på att det faktiskt hjälper mot bristningar... Ni som har fött barn innan och fick bristningar då: När uppkom dessa i er graviditet? Tidigt eller sent? Eller kanske efter barnet var fött? Verkar det spela någon roll om magen växte i jämn takt eller om den plötsligt "exploderade"? Märker ni samma förändringar den här gången eller är det något som skiljer?

Mina bristningar kom i vecka 33 det bara exploderade, kom från en dag till en annan. Är så rädd att få fler då jag nätt och jämt lärt mig leva med de jag har. Det känns bra att smörja sig som du skriver och tänka positivt att det hjälper. Smörjer 3 ggr/dag. På kvällarna är huden så spänd att det känns som den ska spricka och det hjälper verkligen med oljan. Huden känns smidigare och det stramar inte så.
  • Förstaförsökaren26

Sitter å skriver min bilaga till havandeskapsansökan! Å undrar nu - ska min chef ta del av min beskrivning av en vanlig arbetsdag? Eller vart å hur är hon/han med i det hela?

• Plopps80

Min chef skrev ett jäkligt bra intyg bra denna gången! Hon brydde sig inte om min del men dom passade ihop ändå. Förra gången lät jag chefen skriva sin del först och sedan skrev jag min del utifrån det. Blev också riktigt bra!

• MariaOchNiklas

Mim chef har inte tagit del av några papper alls då det är personalansvarige som gör det på mitt jobb. Vi skrev ett brev tillsammans då vi tyckte det va lättast. Gjorde vi för ca 20 månader oxå och fick det beviljat när jag väntade dottern. Så är inte särskilt orolig att få avslag. Skicka in exakt samma ord fast med nytt datum på. Tryck mycket på lyft och att mam inte kan ta paus när man vill om det stämmer in på ditt jobb vill säga. Lycka till!

Förstaförsökaren26 skrev 2013-08-25 18:43:38 följande:
    Sitter å skriver min bilaga till havandeskapsansökan! Å undrar nu - ska min chef ta del av min beskrivning av en vanlig arbetsdag? Eller vart å hur är hon/han med i det hela?

BF 19 DECEMBER ♥♥♥
  • Otåligast

Har två nätter i rad nu vaknat med vad som bäst beskrivs som kramp i övre magmusklerna. Tror inte att det är sammandragningar utan det känns som att de ytliga musklerna kämpar för överlevnad ;)... Det hela är otroligt smärtsamt och det håller i sig rätt länge. Någon som varit med om något liknande? Konstigt nog händer det bara på nätterna även om själva musklerna är ömma och tighta även på dagen. Jag börjar seriöst undra om bebisen kommer att spräcka mina muskler nu när den växer snabbt... 

• Otåligast

Hur går det för er andra med inköp av barnvagn etc? Vi slog väldigt spontant till på en Bugaboo Buffalo igår då vi bor strax utanför stan och behöver något som klarar lite tuffare terräng. Jag är dock livrädd att den är för tung och att vi borde valt något som är mer lättkört trots allt...

• nyttliv85
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-08-25 18:43:38 följande:
    m
    Jag skrev min bilaga själv, sen lät jag chefen skumma igenom den. Om jag hade velat hade vi kunnat skriva den ihop, men tyckte det funka bättre själv då jag vet mer exakt hur dagen ser ut osv.

Var noga med beskriva i detalj med lyft osv, bättre att vara övertydlig! Lycka till! 
  • mammatilltvå85
    Em me skrev 2013-08-24 09:15:41 följande:
    Minns att det skrevs mycket om gravidförsäkringar för ett tag sedan.. Och att det var någon som verkade lite bättre än de andra, var de trygghansa? Som gick över till en barnförsäkring sen med? Funderar på att skaffa, vill ju ha mitt barn försäkrat..

Trygghansa övergår till vuxenförsäkring från barnförsäkring, vet inte om den går över automatiskt till barnförsäkring från gravidförsäkring dock, kanske någon annan vet? vi har den och tycker den verkar bäst! Den är klart bästa barnförsäkring iaf enligt mig=)
  • nyttliv85
    Otåligast skrev 2013-08-25 19:32:15 följande:
    Hur går det för er andra med inköp av barnvagn etc? Vi slog väldigt spontant till på en Bugaboo Buffalo igår då vi bor strax utanför stan och behöver något som klarar lite tuffare terräng. Jag är dock livrädd att den är för tung och att vi borde valt något som är mer lättkört trots allt...

Vi har inte fått tummen ur att beställa än, vi har dock beslutat att det blir en Kronan duo/s, tror vi ska beställa den i början/mitten av sep. Vi bestämde oss ganska snabbt för just Kronan, har väl egentligen inte ens tittat runt, ocu nu börjar jag fundera på att det kanske är osmart... men samtidigt orkar jag inte sätta mig in i massa vagnar osv.
Svar på tråden December bebis 2013