• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Ireth81
    MissKaos skrev 2013-10-25 14:49:47 följande:
    Jag frågade om vi kundr göra det igrn. Snart! Dagen efter fl...
    Det gör ont. Apont. Men det är kraft i det. Och det går över. Eda och tandläkarbedövning hjälpte mig. 15h på sjukan och ett par dygn hemma innan dess. Tror jag hafe hjälp av mkt yogande använde spontant den andningen. Och att jsg hela tiden har tänkt att kroppen kan detta. Bara att åka med..
    Jag har också yogat och använder gärna den andningen hos både tandläkare och när jag fick mina tidiga sammandragningar och skulle på gyn (gjorde ont och jag spände mig hela tiden) och jag klarar av smärtan mycket bättre genom att andas så.. så det känns skönt att det inte bara är jag som använder den andningen. Men använde du de långa djupa andetagen eller eld andningen? (gick kundalini) för jag tänkte använda de långa djupa men antar att eld andningen kan bli effektiv om det skulle göra allt för ont.

jag är inte orolig för min förlossning, jag är medveten om att det kommer göra ONT och att det enda är att försöka härda ut genom mediciner, lustgas och en stor portion jävla anama. För jag tänker på de kvinnor som födde för 200 år sedan som inte hade smärtlindring eller medicinsk utrustning vi har idag. Jag läntar nog lite mer efter att snart ha en liten knodd att mysa med. Hjärta
    *~*~*~*Bf 21/12 2013*~*~*
  • MissKaos

Har kört div yoga. Hatha Ashtanga iyengs Power. Använde dets som kom naturligt dvs eld. Du har nytta av det nör du ska krysta med du hittar rätt muskler. Kan du använda mantra kan det med vara en idé, ellrr att rikta in sig på smärtan som ngt bra.. Och stt hålla sinnet öppet.

Ireth81 skrev 2013-10-25 16:36:01 följande:
    Jag har också yogat och använder gärna den andningen hos både tandläkare och när jag fick mina tidiga sammandragningar och skulle på gyn (gjorde ont och jag spände mig hela tiden) och jag klarar av smärtan mycket bättre genom att andas så.. så det känns skönt att det inte bara är jag som använder den andningen. Men använde du de långa djupa andetagen eller eld andningen? (gick kundalini) för jag tänkte använda de långa djupa men antar att eld andningen kan bli effektiv om det skulle göra allt för ont.

jag är inte orolig för min förlossning, jag är medveten om att det kommer göra ONT och att det enda är att försöka härda ut genom mediciner, lustgas och en stor portion jävla anama. För jag tänker på de kvinnor som födde för 200 år sedan som inte hade smärtlindring eller medicinsk utrustning vi har idag. Jag läntar nog lite mer efter att snart ha en liten knodd att mysa med.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Är mest oroad övrt vakennnätter och att orka och räcka för två barn. Vill ju hitta tbx till mig själv med..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Ireth81
    MissKaos skrev 2013-10-25 19:32:09 följande:

Har kört div yoga. Hatha Ashtanga iyengs Power. Använde dets som kom naturligt dvs eld. Du har nytta av det nör du ska krysta med du hittar rätt muskler. Kan du använda mantra kan det med vara en idé, ellrr att rikta in sig på smärtan som ngt bra.. Och stt hålla sinnet öppet.

Aha okej, jag har "bara" testat power och kundalini men jag gilla kundalinin. Okej men ska försöka ha det med mig. För eld andningen är ju effektiv i mångt o mycket, aha det måste jag testa. Jag är öppen för det mesta när de gäller smärtlindring vill inte utesluta något
  • MissKaos

Så tänker jag med. Inte bestämma ut ngt. Allt är värt att prövas. Gillsr man inte andningen kan man ju sluta och göra ngt annat.

Ireth81 skrev 2013-10-25 20:29:34 följande:
    Aha okej, jag har "bara" testat power och kundalini men jag gilla kundalinin. Okej men ska försöka ha det med mig. För eld andningen är ju effektiv i mångt o mycket, aha det måste jag testa. Jag är öppen för det mesta när de gäller smärtlindring vill inte utesluta något

• mallabralla

Jag har gått gravidyoga nu i många veckor och dör övar vi på djupandningen. Däremot tror jag inte det kommer funka hela vägen och då kommer ju eldandningen eller profylax väl till pass!

• MissKaos

Tror kanske nästan 10års yogande gr andningen naturlig för mig tar till den utan att tänks vid smärta tex vid kiropraktor knäck.men profylaxen har jag intr gått vilket eg är synd det kan nog ge mkt hjälp.

• siolina

Blir bara tröttare och tröttare känner jag. 6,5 veckor kvar. Hur trött kommer jag bli? Allt går så enormt långsamt. Samtidigt känns det som överdrivet gnäll, eftersom jag mår så pass bra. Lite foglossningsvärk och förvärk har jag och lite trött är jag men det är långt ifrån förskräckligt. Har nog inte ens fattat att vi på riktigt kommer få en bebis snart.

• Repan
    Irlais skrev 2013-10-25 08:41:27 följande:
    När blir du av med hantverkarna MissKaos? Kul att kunna fixa i ordning sen också när det är klart kan jag tänka mig :)

Här började dagen med bråk med sambon, ska på amningskurs på MVC idag och sambon kläckte ur sig några mindre genomtänkta kommentarer om kursen och om amning. Jag både skrek på honom och grinade inne på toa. Hann gå många svordomar i mitt huvud på vägen till jobbet nu, men tur som bad han om ursäkt för en stund sen... 
    Oj då! :( Är det nåt med amningen ni  inte är överens om?

Angående förlossning:
    Jag kan inte trösta mig med att för 200 år sen och så där, för då dog ju faktiskt också rätt jäkla många i samband med förlossning eller i sviterna efter... Men just smärtan klarade de väl iofs av, dock inte allt annat.

Jag tänker snarare på kvinnor idag, de klarar ju av det! Och om man inte gör det, så klarar sjukvårdspersonalen av det! Min mamma svimmade av när hon födde mig t.ex. Ut kom jag i vilket fall, de löser ju det åt en så att säga. Och bedövning finns att tillgå om smärtan blir för stor...
    Jag har väl helt enkelt stor tilltro till att om jag checkar ut så dör varken jag eller barnet utan sjukvården tar ju hand om oss båda två. :)

Jag tror att kontrollbehovet vi har som människor inte riktigt passar in med en sån här sak som förlossning. Värkarna kommer vare sig du är beredd eller inte mentalt osv, så att släppa på kontrollen tror jag är en bra sak. "Åka med" och hantera det du kan hantera - dvs. andning och inställning.

Men jag håller ju redan på att säga "duktig bebis, ner!" varje gång det ilar och tilltar i tryck nedåt och är så van att ha så ont konstant att jag börjat säga "åh vad skönt med sammandragning nu" och andas igenom den ;) Tror man kanske får... lura sig själv liksom.

Ut ska den ju!
    Jag fokuserar på min målbild - bebisen i sin ugglepyjamas som ska läggas på sin mammas bröst (inte mitt alltså) av mig, jag går o duschar, äter, kommer tillbaka. Vi är en familj.
    Kanske låter helknäppt, men jag försöker se förlossningen inte som själva målet utan som transportsträckan till målet liksom, att lägga bebisen på hennes bröst.
    Bebis BF 20 december 2013
Svar på tråden December bebis 2013