• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Det ät inte samma vaccin. Och influensan kan nog inte kallas kraftig förkylning. Lite mer än så. Det är närmst som en heroinavtändning.

Såklart ska alla göra som dom vill ändå intressant diskussion. .

Repan skrev 2013-10-31 16:56:34 följande:
    Nej, känns som helt olika saker att vaccinera sig mot dödliga sjukdomar/allvarliga sjukdomar vs. att vaccinera sig mot kraftig förkylning mer eller mindre?

Alltså, inte för o vara sån, men "enstaka fall" av narkolepsi känns lite respektlöst mot typ 120 pers som fått det kopplat till vaccinet :/

www.dn.se/nyheter/vetenskap/vaccinerade-loper-storre-risk-for-narkolepsi/

Det är ju dessutom merparten barn...

MEN detta vi talar om ni är ju ett vanligt influensavaccin - oavsett - så är det klart allmänhetens förtroende för massvaccinering har minskat. Men det repar sig igen.

För mig handlar det som sagt bara om att jag inte tar influensavaccin i vanliga fall. :)

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • moruri

Gosnosen: står det ja :p provat med både firefox och chrome på flera olika datorer. Men icke!

• Repan
    MissKaos skrev 2013-10-31 17:14:02 följande:
    Det ät inte samma vaccin. Och influensan kan nog inte kallas kraftig förkylning. Lite mer än så. Det är närmst som en heroinavtändning.

Såklart ska alla göra som dom vill ändå intressant diskussion. .
    Precis, det skrev jag ju :) 
    Jag skulle inte jämföra en influensa med heroinavtändning, men visst slår den olika på olika människor. Tycker bara kanske det är lite skillnad på att inte vaccinera sig mot polio och att välja bort ett säsongsinfluensavaccin? 
    Bebis BF 20 december 2013
  • MariaOchNiklas

Jag är redan vaccinerad mot de saker du skriver. Men brukar inte ta vaccin mer än nödvändigt. Anser inte att jag är i behov av att ta denna spruta. När jag tog förra gången så fick jag inte någon fastställd diagnos av någon läkare ang mina förkylningar och virus som avlöste varandra. Såg bara att jag va sjuk MYCKET OFTARE än vanligt. Tycker inte det är normalt att va utan en förkylning i typ en vecka och sedan börja det om med förkylning och ont i halsen i 3-4 veckor. I vanliga fall hade jag typ det 3-4 ggr på ett år och då brukar det gå över på en vecka eller två.

Felinne skrev 2013-10-31 14:47:58 följande:
    Tänker ni på samma sätt kring vaccin mot polio, hepatit A, B, stelkramp, difteri, TBE, tuberkolos etc eller är det bara just olika typer av influensa-vaccin? Jag kände inte till att vissa fick de biverkningar som du beskriver (har bara hört tals om kortare biverkningar och några enstaka specialfall av narkolepsi) - hur fastställdes det rent medicinskt?

BF 19 DECEMBER ♥♥♥
  • MissKaos

En väldigt skillnad!

Repan skrev 2013-10-31 17:21:36 följande:
    Precis, det skrev jag ju :) 

Jag skulle inte jämföra en influensa med heroinavtändning, men visst slår den olika på olika människor. Tycker bara kanske det är lite skillnad på att inte vaccinera sig mot polio och att välja bort ett säsongsinfluensavaccin? 

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • sarak
    Repan skrev 2013-10-31 16:56:34 följande:
    Nej, känns som helt olika saker att vaccinera sig mot dödliga sjukdomar/allvarliga sjukdomar vs. att vaccinera sig mot kraftig förkylning mer eller mindre?

Alltså, inte för o vara sån, men "enstaka fall" av narkolepsi känns lite respektlöst mot typ 120 pers som fått det kopplat till vaccinet :/
    www.dn.se/nyheter/vetenskap/vaccinerade-loper.../

Det är ju dessutom merparten barn...

MEN detta vi talar om ni är ju ett vanligt influensavaccin - oavsett - så är det klart allmänhetens förtroende för massvaccinering har minskat. Men det repar sig igen.

För mig handlar det som sagt bara om att jag inte tar influensavaccin i vanliga fall. :)

Kraftig förkylning, hmm... Sist jag hade influensan hade jag över 40 graders feber i flera dagar och var övertygad om att jag skulle dö. Om det är ännu värre som gravid så skulle jag nog dö på riktigt. Och en bebis i magen med så mycket feber... Öm på armen ett par timmar känns för mig väldigt lindrigt i sammanhanget.

• sarak
    Repan skrev 2013-10-31 12:19:17 följande:
    Kommer inte vaccinera mig, helt enkelt pga jag vaccinerar mig inte mot influensan vanligtvis heller. Har konstigt nog inte varit sjuk sedan två veckor innan jag blev gravid (då jag var ordentligt magsjuk eller liknande), minns inte när jag var förkyld sist. Influensan brukar jag aldrig få, däremot är jag förkyld relativt ofta ett vanligt år. Men som sagt, inte i år.
    Vilket känns jättekonstigt för jag är en omedveten nagelbitare ibland också när jag är stressad, plus gå rpå universitetet (=100 pers i en sal varje gång).

Sen har jag inte jättestort förtroende för vaccin, det tar ett tag innan det repar sig. Och det är 50 dagar kvar ungefär.

Idag ligger jag i sängen hela dagen pga foglossningen, som ändå gör ont konstant. Byter sida, försöker sitta ibland... väntar bara.
    Allt är som en enda lång utdragen och smärtsam väntan på att det ska gå över.

Frun tycker det går hur snabbt som helst nu, "bara 50 dagar kvar!". Och jag säger, tänk dig 50 dagar framför dig, där du inte kan göra någonting. Absolut max ett par föreläsningar i veckan. Inget hålla på o fika, inget hänga i soffan och ha det gött framför filmer eftersom det gör för ont, inget tränande, inget gå på stan, inget shoppande öht.
    För mig går tiden så brutalt långsamt.

Idag har jag väldigt mycket sammandragningar, men inte förvärkar. Trots att jag vilar. Tar det som träning då helt enkelt! :) Hoppas lilla barnet vill titta ut till Lucia. Det vore så skönt. 

Usch vad jobbigt du har det med så mycket foglossningar Känns så orättvist att vissa drabbas så hårt och inte ska kunna njuta över att vara gravida. Jag håller tummarna för din skull att tiden går fort nu och att liten tittar ut snart. *pepp pepp* Du kommer klara det och det kommer vara värt allting!
  • sarak
    Nillis13 skrev 2013-10-31 10:32:19 följande:
    TUL igår gick bra, liten växer som den ska och följer sin kurva fint :) läkaren sa också att SF måttet kan plana lite när bebis fixerat sig.
    Däremot ligger en liten flik av moderkakan väldigt nära "utgången". Måste därför in på ytterligare ett UL i v 37 för att se om den har flyttat sig. De vet inte än om jag kan föda vanligt, och kejsarsnitt som är min stora skräck - blä :(
    Någon annan som haft lågt sittande moderkaka som hunnit flytta sig?

Vad skönt att det ser bra ut!!

Jag är också rädd för snitt. Rädd att bedövningen inte ska ha effekt och jag ska känna. Vet inte alls om det finns något belägg för en sån rädsla. Men bara tanken på att bli skuren i får mig att må fruktansvärt dåligt. Den enda punkten jag kan komma på till ett ev förlossningsbrev är att om jag måste snittas vill jag bli sövd. Jag håller tummarna för att din moderkaka flyttar på sig!! Annars kommer det nog gå alldeles utmärkt även med ett kejsarsnitt!
  • Repan
    sarak skrev 2013-10-31 18:53:21 följande:

Kraftig förkylning, hmm... Sist jag hade influensan hade jag över 40 graders feber i flera dagar och var övertygad om att jag skulle dö. Om det är ännu värre som gravid så skulle jag nog dö på riktigt. Och en bebis i magen med så mycket feber... Öm på armen ett par timmar känns för mig väldigt lindrigt i sammanhanget.

Jo jag vet att vissa blir jättedåliga! Och då förstår jag verkligen att man vaccinerar sig, så det var inte meningen att förringa det :) Men för mig har det aldrig blivit mer än just kraftig förkylning. Men någon gång kanske ska bli den första ;)
    sarak skrev 2013-10-31 19:02:18 följande:

Usch vad jobbigt du har det med så mycket foglossningar Känns så orättvist att vissa drabbas så hårt och inte ska kunna njuta över att vara gravida. Jag håller tummarna för din skull att tiden går fort nu och att liten tittar ut snart. *pepp pepp* Du kommer klara det och det kommer vara värt allting!
    Ja det är ju orättvist, livet. Men snart är det över, snart, snart :) 

Bebis BF 20 december 2013
  • MissKaos

Föresten. Köpte pyttesmå blöjor på ica. Ngn form av rabatt kupong hängde bredvid. 20kr inte mkt men alltid ngt. Ord pris 38kr. Sjukt konstigt att köpa det. Dom kan ju inte passa.. bara el kvar att få fixat! Sen är det till att få göra iordning

Svar på tråden December bebis 2013