• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • siolina
    MissKaos skrev 2013-10-31 10:37:23 följande:
    Fast för smittspridning gör det ju skillnad. Om du blir sjuk bör ju risken för bebisen öka iom exponering.
    Jag är annars emot vaccin till friska individer men kan inte bestämma mig vad jah tycker ang graviditet
    Bebisarna brukar ju ha ett rätt bra skydd via bröstmjölken (om man ammar) och är annars ingen särskild riskgrupp i sig (om de i övrigt är friska). Att gravida rekommenderas vaccinera sig har främst med andningen att göra, vi riskerar att bli särskilt svårt drabbade, det har ingen koppling till våra bebisar egentligen.

Jag personligen har ett väldigt starkt immunförsvar (minns inte senast jag fick influensa men många år sedan) och är inte särskilt orolig att bli sjuk.
    Handhygien och undvikande av folksamlingar kommer vi så klart ägna oss åt.

Å andra sidan skadar det ju inte bebisen så känner man att man vill minimera riskerna att bli sjuk så skadar det ju inte att vaccinera sig! :)
  • siolina
    Nillis13 skrev 2013-10-31 10:32:19 följande:
    TUL igår gick bra, liten växer som den ska och följer sin kurva fint :) läkaren sa också att SF måttet kan plana lite när bebis fixerat sig.
    Däremot ligger en liten flik av moderkakan väldigt nära "utgången". Måste därför in på ytterligare ett UL i v 37 för att se om den har flyttat sig. De vet inte än om jag kan föda vanligt, och kejsarsnitt som är min stora skräck - blä :(
    Någon annan som haft lågt sittande moderkaka som hunnit flytta sig?
    Jobbigt med hotande snitt när det är din skräck, men ändå skönt att bebisen växer och mår bra!
  • moruri

För mig känns inte vaccinet som något jag skulle stoppa i mig. Sist jag tog maginfluensa vaccin (ducoral iofs när jag skulle resa) fick jag i princip alla bieffekter man kunde få. Spydde, världens diarré, fick i princip bo på toaletten i en vecka. Yrsel huvudvärk osv osv. Nej fy fan! Ryser av blotta tanken.

• MissKaos

Av dom sista ca 300 (!!) Vaccinsprutorna mot influensa jag har varit mef om att ge har ingen fått mer än ömhet i armen. Bieffekter är inte sätskilt vanligt.

Sen kan man fundrra över hur det påverkar immunförsvar pch ffa försvaret mot influensan kommande år.

siolina skrev 2013-10-31 10:56:56 följande:
    Bebisarna brukar ju ha ett rätt bra skydd via bröstmjölken (om man ammar) och är annars ingen särskild riskgrupp i sig (om de i övrigt är friska). Att gravida rekommenderas vaccinera sig har främst med andningen att göra, vi riskerar att bli särskilt svårt drabbade, det har ingen koppling till våra bebisar egentligen.

Jag personligen har ett väldigt starkt immunförsvar (minns inte senast jag fick influensa men många år sedan) och är inte särskilt orolig att bli sjuk.

Handhygien och undvikande av folksamlingar kommer vi så klart ägna oss åt.

Å andra sidan skadar det ju inte bebisen så känner man att man vill minimera riskerna att bli sjuk så skadar det ju inte att vaccinera sig! :)

Det är just det. Om man ammar.. jag kommermed undvika ffolksamlingar med bebis. Mins med fasa vänninans lille som fichk rh..
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Någon som vet hur det har gått för Stinakri som fick så prematurt?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • moruri

Fk har fått mitt humör att bli jäkligt surt även idag. När man äntligen lyckas få tag på dom i telefon efter över en halvtimme kan de ju ändå inte hjälpa till med något. Dessutom kommer man till en otrevlig kärring ( innan jag ens hunnit vara otrevlig tillbaka). "Har ni e-legitimation kan ni göra det online", eh nej hur fan ska man kunna det när er hemsida varit nere i över en veckas tid?????? Blir sjukt arg och vill hitta en ak4 och skjuta allihopa!!!!!!!!!!!

Hur ska man vända detta nudå? Bitterfitta...

• MissKaos

Jag överväger att jäsa en bajsblöja och skicka till dom ibland.

moruri skrev 2013-10-31 11:56:51 följande:
    Fk har fått mitt humör att bli jäkligt surt även idag. När man äntligen lyckas få tag på dom i telefon efter över en halvtimme kan de ju ändå inte hjälpa till med något. Dessutom kommer man till en otrevlig kärring ( innan jag ens hunnit vara otrevlig tillbaka). "Har ni e-legitimation kan ni göra det online", eh nej hur fan ska man kunna det när er hemsida varit nere i över en veckas tid?????? Blir sjukt arg och vill hitta en ak4 och skjuta allihopa!!!!!!!!!!!

Hur ska man vända detta nudå? Bitterfitta...

• siolina
    MissKaos skrev 2013-10-31 11:46:00 följande:
    Av dom sista ca 300 (!!) Vaccinsprutorna mot influensa jag har varit mef om att ge har ingen fått mer än ömhet i armen. Bieffekter är inte sätskilt vanligt.
    Sen kan man fundrra över hur det påverkar immunförsvar pch ffa försvaret mot influensan kommande år.

Det är just det. Om man ammar.. jag kommermed undvika ffolksamlingar med bebis. Mins med fasa vänninans lille som fichk rh..
    Ja, rs kan ju slå riktigt illa. Eller rota om man har otur! Men det skyddas de ju inte ifrån av influensavaccin, så man måste ju ändå vara försiktig med att exponera bebisarna för sjukdomar.

Alltså, jag vet så klart att alla inte ammar (bl a för att vår dotter inte ammades mer än lite precis i början) men även utan det skydd som amning kan ge så klarar sig annars friska bebisar rätt bra, bland annat för att man ändå måste skydda dem mot andra sjukdomar och virus (rs, t ex) och dessutom är inte bebisar i allmänhet utsatta för särskilda risker om de drabbas av influensa.

Äh, man gör ju som man vill. Helt och hållet. Jag vill bara ha detta sagt för att det är lätt att tro när man hör att gravida rekommenderas att vaccinera sig att det handlar om bebisen, men i detta fall gör det inte det.
  • Repan

Kommer inte vaccinera mig, helt enkelt pga jag vaccinerar mig inte mot influensan vanligtvis heller. Har konstigt nog inte varit sjuk sedan två veckor innan jag blev gravid (då jag var ordentligt magsjuk eller liknande), minns inte när jag var förkyld sist. Influensan brukar jag aldrig få, däremot är jag förkyld relativt ofta ett vanligt år. Men som sagt, inte i år.
    Vilket känns jättekonstigt för jag är en omedveten nagelbitare ibland också när jag är stressad, plus gå rpå universitetet (=100 pers i en sal varje gång).

Sen har jag inte jättestort förtroende för vaccin, det tar ett tag innan det repar sig. Och det är 50 dagar kvar ungefär.

Idag ligger jag i sängen hela dagen pga foglossningen, som ändå gör ont konstant. Byter sida, försöker sitta ibland... väntar bara.
    Allt är som en enda lång utdragen och smärtsam väntan på att det ska gå över.

Frun tycker det går hur snabbt som helst nu, "bara 50 dagar kvar!". Och jag säger, tänk dig 50 dagar framför dig, där du inte kan göra någonting. Absolut max ett par föreläsningar i veckan. Inget hålla på o fika, inget hänga i soffan och ha det gött framför filmer eftersom det gör för ont, inget tränande, inget gå på stan, inget shoppande öht.
    För mig går tiden så brutalt långsamt.

Idag har jag väldigt mycket sammandragningar, men inte förvärkar. Trots att jag vilar. Tar det som träning då helt enkelt! :) Hoppas lilla barnet vill titta ut till Lucia. Det vore så skönt. 

Bebis BF 20 december 2013
Svar på tråden December bebis 2013