• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Hallonbladste sätter inte igång fl. Det ska underlätta fl och minska blödn efter!

Jo pet. Jag kan känns ngt stenhårt mot framväggen därnere alltså imte på tappen. Måste vara huvudet?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Felinne

Alltså, ni som har koll på det här med hallonbladste -innehåller det verkligen oxytocin? Menar inte tillverkarna att hallonbladsteet stimulerar oxytocin-produktionen i kroppen? Det är ju liksom ett lugn-och-ro-hormon.
    Finns detta naturligt i hallonblad eller är det något som tillsätts i produktionen? Jag blev så himla paff när jag läste att det skulle innehålla hormoner. Känns väldigt märkligt, men det kanske är jättemånga livsmedel som innehåller hormoner som jag inte har en aning om i och för sig. Jag lever nämligen (kanske helt felaktigt) i tron på att hormon framförallt är sådant som bildas i kroppen...

Finns det några speciellt bra sorters hallonbladste eller är allt typ same-same?

• FiaFunderar
    MARlA skrev 2013-11-06 19:31:13 följande:

Jag satt just och funderade på det här med hallonbladste..oftast hör man ju att kvinnor dricker det för att få igång förlossningen. Men sen har jag också läst att teét kan underlätta vid förlossningen och stärka livmodern.? Har du någon mer kunskap om hallonbladste eller i vilket syfte dricker du det för? Jag är beräknad den 29 december och vill gärna gå över tiden några dagar in på 2014 så det är mest därför jag undrar! :)
    Här kan du läsa lite. Jag dricker inte i tron om att min förlossning skall starta utan pga detta nedan:

Hur hallonbladste hjälper mamma och barn:

Ökat vitamin A intag kan stärka immunförsvaret samt underlätta till en frisk hud och skelettutveckling för barnet.

E-vitamin hjälper till att främja en bättre omsättning i mamman vars blodvolymen ökar dramatiskt under graviditeten. En ökad tillgänglighet av kalcium är nödvändigt för att kontrollera nervreaktion på smärta vid förlossning och i att bistå skelettutvecklingen i barnet.

Förekomsten av det s.k., fragrine, låter livmodermusklerna arbeta mera kraftfullt och effektivt under förlossningen.

Det höga vitamin-och mineralinnehåll hjälper till att ersätta dem som går förlorade genom blodförlusten i förlossningen.

De s.k. alkaloider som finns i hallonbladste ger ett stöd till livmodern efter förlossningen för att gå tillbaka till sin vanliga storlek.

Underlättar graviditetsillamående

Minskar smärta under förlossningen och efter födseln.

Hjälper till i produktionen för en riklig bröstmjölk.
  • MariaOchNiklas
    FiaFunderar skrev 2013-11-06 20:31:54 följande:
    Här kan du läsa lite. Jag dricker inte i tron om att min förlossning skall starta utan pga detta nedan: Hur hallonbladste hjälper mamma och barn: Ökat vitamin A intag kan stärka immunförsvaret samt underlätta till en frisk hud och skelettutveckling för barnet. E-vitamin hjälper till att främja en bättre omsättning i mamman vars blodvolymen ökar dramatiskt under graviditeten. En ökad tillgänglighet av kalcium är nödvändigt för att kontrollera nervreaktion på smärta vid förlossning och i att bistå skelettutvecklingen i barnet. Förekomsten av det s.k., fragrine, låter livmodermusklerna arbeta mera kraftfullt och effektivt under förlossningen. Det höga vitamin-och mineralinnehåll hjälper till att ersätta dem som går förlorade genom blodförlusten i förlossningen. De s.k. alkaloider som finns i hallonbladste ger ett stöd till livmodern efter förlossningen för att gå tillbaka till sin vanliga storlek. Underlättar graviditetsillamående Minskar smärta under förlossningen och efter födseln. Hjälper till i produktionen för en riklig bröstmjölk.

BF 19 DECEMBER ♥♥♥
  • MissKaos

Ett hormon är egentligen ett protein. Rent kemiskt. Många processer involcerade i hormonoroduktion och rn struktur ksn vara så lik den andra att den passar i samma "dockningsstation"

Det tillsätts inte.

Det ska vara 100% hallonblad ej påste mao.

Felinne skrev 2013-11-06 20:27:02 följande:
    Alltså, ni som har koll på det här med hallonbladste -innehåller det verkligen oxytocin? Menar inte tillverkarna att hallonbladsteet stimulerar oxytocin-produktionen i kroppen? Det är ju liksom ett lugn-och-ro-hormon.

Finns detta naturligt i hallonblad eller är det något som tillsätts i produktionen? Jag blev så himla paff när jag läste att det skulle innehålla hormoner. Känns väldigt märkligt, men det kanske är jättemånga livsmedel som innehåller hormoner som jag inte har en aning om i och för sig. Jag lever nämligen (kanske helt felaktigt) i tron på att hormon framförallt är sådant som bildas i kroppen...

Finns det några speciellt bra sorters hallonbladste eller är allt typ same-same?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • sarak
    MissKaos skrev 2013-11-06 20:02:49 följande:
    Hallonbladste sätter inte igång fl. Det ska underlätta fl och minska blödn efter!

Jo pet. Jag kan känns ngt stenhårt mot framväggen därnere alltså imte på tappen. Måste vara huvudet?

Mmm, jag har också känt det. Tydligt om jag ligger på rygg. Lättare att känna än tappen
  • Felinne
    MissKaos skrev 2013-11-06 21:20:11 följande:

Ett hormon är egentligen ett protein. Rent kemiskt. Många processer involcerade i hormonoroduktion och rn struktur ksn vara så lik den andra att den passar i samma "dockningsstation"

Det tillsätts inte.

Det ska vara 100% hallonblad ej påste mao.

Jaha då fick jag lärt mig något nytt.

Vad innebär "rn struktur ksn"?
  • siolina

Alltså jag undrar om min bebis aldrig sover? Rumpan far fram och tillbaka över magen på mig dagarna och nätterna i ända.
    Idag har det tryckt på rätt ordentligt nedåt. riktigt huggit till av sveda/smärta, men jag har inte direkt förvärkar. Lite mensvärk emellanåt, men mer ihållande än värkaktigt. Sammandragningar har jag en del förstås. Tror varken sammandragningar eller förvärkar säger någonting om när förlossningen kommer komma igång. Kanske är det tänkt att de ska, inte bara träna upp livmodern utan även ge oss lite hopp så här på upploppet? Glad

Tror ni på att tidig/sen förlossning är ärftligt? Jag är född en månad tidigt, men min storasyster nästan tre veckor sent, så jag tvivlar. Skulle annars gärna se att hen kom typ två veckor före bf, börjar bli väldigt sugen på att träffa vår bebis live nu, fast samtidigt är det en del kvar att fixa med innan.

• MissKaos

Inget nät än efter åska mobilsurf.. tusen felslag.

En...kan. .

Felinne skrev 2013-11-06 21:39:14 följande:
    Jaha då fick jag lärt mig något nytt.

Vad innebär "rn struktur ksn"?

• Repan
    siolina skrev 2013-11-06 21:54:12 följande:
    Alltså jag undrar om min bebis aldrig sover? Rumpan far fram och tillbaka över magen på mig dagarna och nätterna i ända.
    Idag har det tryckt på rätt ordentligt nedåt. riktigt huggit till av sveda/smärta, men jag har inte direkt förvärkar. Lite mensvärk emellanåt, men mer ihållande än värkaktigt. Sammandragningar har jag en del förstås. Tror varken sammandragningar eller förvärkar säger någonting om när förlossningen kommer komma igång. Kanske är det tänkt att de ska, inte bara träna upp livmodern utan även ge oss lite hopp så här på upploppet? Glad

Tror ni på att tidig/sen förlossning är ärftligt? Jag är född en månad tidigt, men min storasyster nästan tre veckor sent, så jag tvivlar. Skulle annars gärna se att hen kom typ två veckor före bf, börjar bli väldigt sugen på att träffa vår bebis live nu, fast samtidigt är det en del kvar att fixa med innan.
    Vår bebis sover aldrig heller. Det är faktiskt rent löjligt, läste någonstans att de skulle sova typ 90 % av dagen? HA säger jag bara. I så fall springer den i sömnen. Den rör sig konstant, alltså av dagens vakna timmar är den stilla max 2-3. Övrigt tid konstant rörelse. Några timmar är den extra aktiv, och har märkt att den reagerar på när t.ex. katten jamar o spinner vid magen, när frugan säger saker med gäll röst och vid höga ljud i övrigt. Ibland brötar den runt mer liksom.
    På natten när jag vaknar och kissar känner jag även då ofta rörelser, ibland så jag inte kan sova, ibland somnar jag ifrån dom.

Om detta är dygnsrytmen bebisen ska ha kommer den aldrig växa något och vi kommer typ dö av sömnbrist. 
    Bebis BF 20 december 2013
Svar på tråden December bebis 2013