• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Plopps80

Miss kaos. Har bara hört gott om specialförlossningen! Jag födde på den vanliga och själva förlossningen var okej. Det var personalen på bb som gjorde att jag kände mig totalt misslyckad. De dumförklarade mig.

• Äntligengravid

Varit till sjukhuset nu på morgonen för vändning. Men på ultraljudet såg dom att hon vänt sig tillbaka med huvudet neråt. Hoppas bara att hon ligger kvar så nu. Och nu fick vi bekräftat igen att det är en tjej Tur det för jag har köpt massor av "tjej"kläder. Hoppas på att hon vill komma ut snart

• moruri

Senaste graviditeten gick jag upp 12 kg varav 10 kg de sista 5 veckorna. Nu har jag gått upp 12kg varav 6 kg de senaste 2 veckorna. Så jäkla sjukt. 3 veckor kvar, hur ska detta sluta :( tror iofs att mycket är vätska men iaf!! Ganska ledsen.

• Repan
    moruri skrev 2013-11-20 11:23:55 följande:

Senaste graviditeten gick jag upp 12 kg varav 10 kg de sista 5 veckorna. Nu har jag gått upp 12kg varav 6 kg de senaste 2 veckorna. Så jäkla sjukt. 3 veckor kvar, hur ska detta sluta :( tror iofs att mycket är vätska men iaf!! Ganska ledsen.

Men 12-15 kg är ju helt normalt och en bra uppgång? Varför är du ledsen? :(
  • siolina
    moruri skrev 2013-11-20 11:23:55 följande:
    Detta vet du redan, men ändå: strunta i vågen, det fixar sig efteråt. Precis som du säger kan det vara mycket mer vätska denna gång och det är ju verkligen inte säkert att du fortsätter hålla samma tempo de sista tre veckorna som du gjort de senaste två. 12 kg är inte på något sätt onormalt och tänk på att med två småttingar att ta hand om kommer du säkert ha nytta av lite energireserver om du har lagrat i kroppen efter graviditeten.

Det är så hemskt att vi kvinnor lärt sig att vara så fixerade vid vår vikt att vi mår dåligt av helt normal viktuppgång när vi är gravida!

• Plopps80

Har gått upp 24 kilo så snacka om att vara ledsen.... Orkar inte tänka på det just nu men kan säga som så att jag föraktar det jag ser i spegeln varje dag.

• Nov13
    Plopps80 skrev 2013-11-20 12:56:17 följande:

Har gått upp 24 kilo så snacka om att vara ledsen.... Orkar inte tänka på det just nu men kan säga som så att jag föraktar det jag ser i spegeln varje dag.

Jag ligger på något liknande i vikt. Svällt fruktansvärt i slutet, så tjock om fingrar och tår nu. Jag har dock bestämt mig för att skita i vilket (jättesvårt med äs i bagaget dock) och tar tag i det sen. Har svårt att se att jag inte skulle ta tag i det sen, tränar och promenerar väldigt mycket normalt. Har ju varit beordrad vila sen vecka 25 och jag gick upp mycket i början trots väldigt nyttig mat och väldigt mycket träning. Gissar att min kropp behövt denna viktuppgång. Låg väldigt lågt i fettprocent innan. Det löser sig, jag lovar, alla är vi ju olika och behöver gå upp olika i vikt.

Hoppas dock bebis är ute innan helgen är slut. Ska in på bedömning för igångsättning imorgon (pga förlossningsrädsla och dom föredrar igångsättning framför snitt). Är jag mogen sker det tidigast fredag. Jag hoppas verkligen!! Var i fredags öppen 2cm med mjuk tapp och en bebis som ligger extremt långt ner med huvudet (min bm kunde knappt känns huvudet i måndags). Så det kanske kan gå vägen. Vad tror ni? Hur mogen måste man vara?

8 dagar till bf nu!
  • IdaJ

Tack för svaren :) Förstår också att alla upplever det olika, tråkigt att du har dåliga upplevelser av det plopps80! Min bror och hans tjej födde på Mölndal och tyckte att det va helt suveränt. Svårt när man har 3 st att välja mellan, men som sagt så hoppas jag på Borås för våran del :)

Senaste tre dagarna har jag börjat må illa, känna mig svag och konstig i kroppen och det har flimrat lite framför ögonen vissa gånger och känts som att jag nästan ska svimma. Dumt nog så fick jag avboka besöket hos bm idag pga av att jag mådde så illa och inte vågade köra själv. Men fick en ny tid imorgon för dom ville kolla mig, och då följer sambon med så att han kan köra. Men nu börjar jag bli orolig att det är något som är fel :/

Är det någon annan som känt sådär??

• MissKaos

Hemma efter spinning. Undrar varje gång om det är sista ggn. Vikt ja. Öhh hmm. Har inte vägt mig men i måndags vägde jag 82. 64när jag blev gravid. 67 åå inskrivningen. Massa kilon. Efter nyår blir det att ta tag i det tur det är långt dit

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2013-11-20 14:00:16 följande:
    Hemma efter spinning. Undrar varje gång om det är sista ggn. Vikt ja. Öhh hmm. Har inte vägt mig men i måndags vägde jag 82. 64när jag blev gravid. 67 åå inskrivningen. Massa kilon. Efter nyår blir det att ta tag i det tur det är långt dit
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Vägde 69 kg och väger nu 93 kg. Känns fruktansvärt. Är väldigt deppad över det!
    Nov13 skrev 2013-11-20 13:38:32 följande:
    Jag ligger på något liknande i vikt. Svällt fruktansvärt i slutet, så tjock om fingrar och tår nu. Jag har dock bestämt mig för att skita i vilket (jättesvårt med äs i bagaget dock) och tar tag i det sen. Har svårt att se att jag inte skulle ta tag i det sen, tränar och promenerar väldigt mycket normalt. Har ju varit beordrad vila sen vecka 25 och jag gick upp mycket i början trots väldigt nyttig mat och väldigt mycket träning. Gissar att min kropp behövt denna viktuppgång. Låg väldigt lågt i fettprocent innan. Det löser sig, jag lovar, alla är vi ju olika och behöver gå upp olika i vikt. Hoppas dock bebis är ute innan helgen är slut. Ska in på bedömning för igångsättning imorgon (pga förlossningsrädsla och dom föredrar igångsättning framför snitt). Är jag mogen sker det tidigast fredag. Jag hoppas verkligen!! Var i fredags öppen 2cm med mjuk tapp och en bebis som ligger extremt långt ner med huvudet (min bm kunde knappt känns huvudet i måndags). Så det kanske kan gå vägen. Vad tror ni? Hur mogen måste man vara? 8 dagar till bf nu!

Jag är så svullen av vätska att tom ansiktet är som en boll. Fötterna är så stora på kvällarna att det bara sticker i de och jag har svårt att gå. Gick upp 26 kg med dottern och gick genast ner 13 kg efter förlossningen men resten fick jag jobba för enormt. Gick ner allt och 3 kg till. Var supernöjd med kroppen innan jag blev gravid, nu tänker jag med sorg på hur jag kommer se ut.
Svar på tråden December bebis 2013