• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Äntligengravid

Ge mig värkar nu! Har förbannat ont i nedre delen av magen och sammandragningar typ hela tiden. Men inga riktiga värkar. Gör ont ända ner i benen emellanåt. Vill bara gråta

• Repan
    FiaFunderar skrev 2013-11-21 11:50:29 följande:
    Får inte heller gynundersökning och hinnsvepning kommer inte på fråga förän i vecka 41...
    Och jag har fruktansvärd foglossning, kräkningar och mår väldigt dåligt, men det hör graviditeten till enligt BM :/
    Hm, min BM sa till mig apropå svår foglossning att vi kan diskutera igångsättning om jag inte står ut längre, men absolut inte ännu och att bebisen ska vara i magen fyrtio veckor etc etc. men att vi kan ta diskussionen om några veckor om jag får panik eller så.

Det som kan komma på tal är väl antagligen igångsättning i v.40 eller 41 som det kändes. Hinnsvepning och sånt har hon inte ens tagit upp. 
    Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    IdaJ skrev 2013-11-21 15:24:39 följande:
    Nyss hemkommen från ett långt besök hos barnmorskan. Mitt blodtryck låg lite högt mot vad det brukar, men ändå inom det normala, inget protein i urinen.
    Hade ett SFmått på 37!!! :/ Hon kände att han va stor. Konstigt, för två veckor sen så kändes han inte stor :S
    Hans hjärtljud låg på 162, så hon ringde förlossningen då dom va så höga. Men testade 30 min efter igen och då låg dom på 157, vilket jag tycker låter för högt det med. Men då va det tydligen lugnt. Fick en extra tid nästa vecka för att kolla igen. Usch, inget bra besök detta :(
    Hej du!

Jag har förvisso mindre mage och inte högt blodtryck, men vår bebis hjärtljud var lite höga idag också. BM kollade precis efter att hon känt efter om bebisen är fixerad och sa typ att "oj nu är den lite uppretad här" och så lyssnade hon lite längre än vanligt, väntade en stund. Vi fick ingen siffra men hon väntade tills hon var nöjd och min fru såg 155 som värde. Så 157 är ju typ samma - Då var iaf vår BM nöjd och glad och sa att bebisen verkar må tip top. :)

Tänkte om det kunde lugna dig lite att en annan BM bedömt i princip samma värde som bra också :) Jag fick inte tid förrän om två veckor igen heller. 
    Bebis BF 20 december 2013
  • sarak

Någon har stulit min energi!! Ge den tillbaka!!
    Första lediga dagen som huset inte är fullt  av hantverkare. Så skönt så det är inte klokt. Men jag orkar knappt ta mig ur sängen! Har varit i stallet och varit och lunchat med en kompis, men i övrigt har jag bara legat i sängen. Näsan rinner som tusan, men känner mig inte sjuk i övrigt. Bara helt slut. Nya sovrummet och nya badrummet är i princip klart. Jag har ju sett fram emot att få fixa det sista nu och flytta in! Måste få orken tillbaka. Helst redan ikväll.

• MissKaos

Det kanske är kroppen somsäger ifrån eftef allt detta? Vila ngn dag såkanske orken återvänder. Är med rätt trött! Ska ta en vilodag imorgon. Idag gymet lunch på stan fixat sista julklappen sista shopping till bebis och bm..

sarak skrev 2013-11-21 17:26:55 följande:
    Någon har stulit min energi!! Ge den tillbaka!!

Första lediga dagen som huset inte är fullt  av hantverkare. Så skönt så det är inte klokt. Men jag orkar knappt ta mig ur sängen! Har varit i stallet och varit och lunchat med en kompis, men i övrigt har jag bara legat i sängen. Näsan rinner som tusan, men känner mig inte sjuk i övrigt. Bara helt slut. Nya sovrummet och nya badrummet är i princip klart. Jag har ju sett fram emot att få fixa det sista nu och flytta in! Måste få orken tillbaka. Helst redan ikväll.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Mitt sf är mellan 36-37. Det är ju helt normalt.

Hjärtljuden ska vara under 160.

Nyss hemkommen från ett långt besök hos barnmorskan. Mitt blodtryck låg lite högt mot vad det brukar, men ändå inom det normala, inget protein i urinen.

Hade ett SFmått på 37!!! :/ Hon kände att han va stor. Konstigt, för två veckor sen så kändes han inte stor :S

Hans hjärtljud låg på 162, så hon ringde förlossningen då dom va så höga. Men testade 30 min efter igen och då låg dom på 157, vilket jag tycker låter för högt det med. Men då va det tydligen lugnt. Fick en extra tid nästa vecka för att kolla igen. Usch, inget bra besök detta :(

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • sarak

Inte kul att vara orolig. Min bebis hade 160 slag i minuten vid ett besök. Barnmorskan bara skrattade för både hon och jag kände att det var full rulle där inne. Eftersom hon inte var orolig var inte jag det heller. Det är säkert inget konstigt med din bebis heller. Men jag tycker ändå om du är orolig att du kan ringa och be om en second opinion. Kanske kan du ringa till förlossningen och höra deras åsikt själv? Dom kanske tycker att du kan komma in och ligga med CTG, då får du ju hjärtslagen mätta under en längre tid? Eller så kikar du förbi barnmorskemottagningen i morgon och ber dom kolla hjärtljuden igen. Det går ju fort, borde dom kunna göra för att du ska kunna känna dig lugn. Känns dumt om du ska oroa dig i onödan när det är så enkelt att kolla!
  • MissKaos

Åh jösses. Kan man ens bli såhär trött?

Tänkte fotat bebisprylarna men orkar inte! Hittade en body med kanelbullar på...

• pyysen

En (kanske dum) fråga här nu men.... Jag är förstföderska så allt detta är nytt för mig. Men jag var på en inreundersökning idag och bm sa att livmodertappen är 1cm och mjuk men att jag inte har öppnats nått. Så nu undrar jag... När börjar man öppna sig? Är det först när livmodertappen är helt utplånad? Eller är det normalt nu som det var för mig? Är i v.36+4 idag btw.

• Nov13

Jag är öppen 3cm och tappen är 1,5cm och mjuk. Så man kan öppna sig innan tappen är utplånad. Även jag förstföderska :)

Svar på tråden December bebis 2013