• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • islandpeak

Ingrid är ganska orolig på kvällen från typ nu (17-18) till 22-23. Hon är inte ledsen men vill bara ligga hos oss och vaknar lätt och äter massor! Jag får ibland ge henne lite ersättning för att få vila tuttarna :) men det vill hon inte ha.. Vi är oxå vana vid mkt värre scenario, Sigge fick vi gå och bära på kvällarna och han sov BARA på våra magar resten av dagen. Vagnen låg han i som först när han var 3 mån.. Det var jobbigt! Trodde jag skulle rasa samman.. Ibland tog vi bilen och satte honom i och åkte o köpte kaffe o milkshake på mc o körde omkring för att få lugn o ro :) Mellanpojken var som Ingrid, jättesnäll bara lite orolig. Han sov dock hela nätter från att han var nån månad.

• sarak

Rasmus vill inte sova själv, förutom ute i vagnen. Jag går och lägger mig tidigt på kvällarna, typ 9. Får sova en timme eller två själv medan sambon har Rasmus, då sover jag som bäst. Sedan är det amning ca 22, 01, 04 och 07. Jag byter blöja 01 eller 04. Däremellan sover han gott så länge han får somna vid mitt bröst och jag inte flyttar honom. Jag känner mig faktiskt ganska utvilad, behöver aldrig sova på dagen. Älskar faktiskt nästan alla nätter, få titta på min fina bebis i lugn och ro när han äter och somna bredvid honom. 

På dagarna är han ganska orolig om man inte bär runt på honom och jag har inte riktigt tålamod att spendera en hel dag i soffan med en liten bebis i famnen. Vi är ute mycket med vagnen, då kan han sova ett par timmar i sträck och jag kan promenera eller greja i stallet. Han sover oftast bra ett par timmar i sjalen också så kan jag pyssla med tvätt, disk, matlagning mm inne. Sedan tycker jag det är grymt skönt när sambon kommer hem från jobbet. Ammade idag när han kom hem, och gick sedan ensam ut i stallet och grejade med hästarna 2 timmar. Lyx. Men sedan läääängtar man efter sin lilla goding <3

• sarak
    Repan skrev 2014-01-02 16:56:55 följande:
    Vi blir knäppa här. Dygnsrytmen är vaken o knölig, vägrar somna jättetrött o hungrig mellan 1-09 varje natt. Jag somnar mitt i amningen o slår i huvudet i väggen eller nickar till, han somnar nästintill men vaknar alltid strax innan o skriker o knölar. :(

Sen sover vi 09-12, äter o sover igen. Jag hinner inte äta mer än ett par mackor per dygn, hinner aldrig med något annat pga måste försöka sova om han sover. Eller så sover hsn bara på mig.

Vill bara få sova några natt-timmar :(
    Låter jobbigt. Kan du ligga och amma? Alltså ligga på sidan, och sova samtidigt? Så gör jag och han sover absolut bäst om han får ligga vid mitt bröst hela nätterna. Men det beror ju också på hur man ser på rekommendationerna om samsovning och PSD... Jag är rädd för PSD men samtidigt har jag och bebis väldigt mysiga behagliga nätter. Svårt det där...
  • Repan
    Plopps80 skrev 2014-01-02 17:34:12 följande:
    Förstår att det är riktigt tufft! Det vänder nog snart. Är du säker på att du har riktigt med mjölk? Jag har fått stötta upp med ersättning bägge barnen första veckorna och tillslut har mjölken runnit till ordentligt och då har jag inte behövt ge ersättning mer. Ammade dottern i 6 mån men gav ersättning de första veckorna i hennes liv då hon höll på som din son, Ludwig fick också ersättning men nu är han nöjd med mjölk. Jag hade testat med ersättning, det finns ju tetrapack som inte kostar så mycket. Man värmer lite i micron bara. Det är ju värt att testa, man kan ju tror att man har mkt mjölk men ibland räcker det inte.
    Jodå vi gav ersättning inatt! Först mjölk jag sparat o sen ersättning för att vara säker på mättnaden. Jag har mycket mjölk men mindre på kvällen, han somnade efter en amning till efter ersättningen, vid 09... Så vi försöker med allt men sova mellan dessa tider vill han inte kännas vid :) han somnade bredvid mig tillslut, men jag är ju så trött vid det laget att jag tycker det känns osäkert. Har för dålig koll.
  • Jis

Äntligen har Stella gått upp i vikt, vägde 4220 gram för 2 veckor sedan och var 55 lång, nu idag 56.5 cm och 4580 gram! Hurra!

Ang bebistid, jag kan bara hålla med er som inte riktigt gillar spädbarnstiden, jag gillar när de blir ett par månader så det blir lite rutiner osv.

S sover från 20-tiden fram till 23, sen äta, sover igen och äter vid 02-tiden, sen vid 05 typ! Vi delar på nätterna jag och min man, men när han börjar jobba så har jag sagt att han kan sova i gästrummet för att få sova. Sen lämnar han storebror på fsk och jag hämtar. Bävar lite tills på tisdag..

• MissKaos

Jag gör samma försöker lägga henne på rgen kudde bredvid min kudde går sådär.

sarak skrev 2014-01-02 19:45:39 följande:
    Låter jobbigt. Kan du ligga och amma? Alltså ligga på sidan, och sova samtidigt? Så gör jag och han sover absolut bäst om han får ligga vid mitt bröst hela nätterna. Men det beror ju också på hur man ser på rekommendationerna om samsovning och PSD... Jag är rädd för PSD men samtidigt har jag och bebis väldigt mysiga behagliga nätter. Svårt det där...

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • siolina

Nästan alla barn brukar ju vara lite kinkiga på kvällen. Det brukar bli lite bättre av att bära och mata. Deras tarmar är ju inte färdigutvecklade heller förrän vid tre månader så fram till dess är det jobbigt med magen för dem och jag antar att det är värre på kvällen av någon anledning. Vår son är oerhört lättskött men vår dotter hade mycket besvär. Vi gav droppar, masserade, bar och matade. Det hjälpte lite grann, men mest fick vi bara stå ut. Efter tre månader brukar det ju lätta. Känns som evigheten när man är i det men det går över.

• siolina

Känner också att jag har svårt att hinna med dottern som förut men jag försöker tänka att det är en kort period. Snart blir jag mindre bunden. Dessutom är det fantastiskt i det långa loppet att ha ett syskon så jag har inte dåligt samvete. Däremot längtar jag efter henne. Idag har vi lekt massor på eftermiddagen, det var mysigt. Och så lägger jag henne på kvällarna.

• siolina

Vi samsover. Vår bvc-sköterska har inget problem med det. Han sover på oss, oftast på mig pga amning. Smidigast så. Han äter mellan varje och var tredje timme och vill gärna ligga länge och snutta och det funkar för att jag kan sova så länge. Att ligga på sidan och amma vågar jag inte, får för mig att jag kan kväva honom.

Mitt ena bröst är mycket mjölkstinnare än det andra, känns som det aldrig töms ordentligt. Är rädd att få mjölkstockning. Det är dessutom större än det andra. Nån som känner igen detta?

• siolina

Miss Kaos: ec är när man pottar barnen tidigt. Man lär sig läsa av barnets signaler på samma sätt som när man fattar att barn är trötta eller hungriga. Bra för oss som använder mycket tygblöjor, spar tvätt.

Svar på tråden December bebis 2013