• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Vaknade igår natt av att Elsa flaxade. Hpn hadr dragit sin filt över huvudet gudarna vet hur hon lyckades med det.. tur vi sov i samma säng!! Jag vaknade omedelbart och tog bort filten..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Aha. Har ngn bekant som gjorde det. Hennes barn blev tidigt torra

siolina skrev 2014-01-02 21:36:41 följande:
    Miss Kaos: ec är när man pottar barnen tidigt. Man lär sig läsa av barnets signaler på samma sätt som när man fattar att barn är trötta eller hungriga. Bra för oss som använder mycket tygblöjor, spar tvätt.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • siolina
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-01-03 12:01:32 följande:
    Var det någon i denna tråd som fick föda med snitt?! Tänkte bara höra hur ni mådde såhär dagar efter snittet?

Jag snittades! Mådde piss först men hämtade mig fortare än jag kunde föreställa mig tack och lov. Kan väl ha tagit någon vecka innan jag kunde röra mig hyfsat obehindrat.
  • siolina
    MissKaos skrev 2014-01-03 12:07:43 följande:
    Aha. Har ngn bekant som gjorde det. Hennes barn blev tidigt torra

Vår dotter var helt torr vid knappt 1,5 år. Inte extremt tidigt, men ganska. Däremot var hon bara några månader (3-4), när hon slutade bajsa i blöja, och det är ju tacksamt när man har tygblöjor!
  • MissKaos

Jag var tydligen helt torr vid ett. Undrar hur morsan gjorde?

Min son var torr vid 2, 5. På egen begäran sas. Men sen blev det återfall när han kom tbx på fsk

siolina skrev 2014-01-03 12:35:10 följande:
    Vår dotter var helt torr vid knappt 1,5 år. Inte extremt tidigt, men ganska. Däremot var hon bara några månader (3-4), när hon slutade bajsa i blöja, och det är ju tacksamt när man har tygblöjor!

• siolina
    MissKaos skrev 2014-01-03 12:37:44 följande:
    Jag var tydligen helt torr vid ett. Undrar hur morsan gjorde?

Min son var torr vid 2, 5. På egen begäran sas. Men sen blev det återfall när han kom tbx på fsk

Jag var också typ ett. Det var lättare när blöjorna var sämre. 2,5 är väl det vanliga idag tror jag? Som någon slags medelålder. Fattar att folk kan tycka det verkar jobbigt att ta sina bebisar till toa stup i kvarten men jag tror att man har fördel inför blöjavvänjning genom att introducera potta/toa för sina barn tidigt, innan de lär sig krypa. Man kan bara låta dem sitta en stund vid blöjbyte ibland, t ex.
  • tåg
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-01-03 12:01:32 följande:
    Var det någon i denna tråd som fick föda med snitt?! Tänkte bara höra hur ni mådde såhär dagar efter snittet?

De första två dagarna gick typ bara att ligga still i sängen, det är först nu efter en vecka som jag kan resa mig upp, och gå i vanlig takt utan att det gör ont. tycker det gått förvånansvärt fort att återhämta sig. Det var ju inget planerat snitt men rätt skönt att slippa öm snippa (; nu när jag testat båda sätten" att föda skulle jag nog nästan föredra snitt om det blir någon trea, även om det känns lite som att fuska.. (:
  • Plopps80

Jag ser ingen mening med att skynda på med pottränining. Får jag fråga vad syftet är? Mon dotter slutade med blöja vid 2,5 års ålder då hon kändes mogen för det. Själv är jag 80-talist och slutade vid 3,5 års ålder.

• Nov13

Usch jag är så fruktansvärt orolig över vår lilla kille. Han hade ju väldigt svårt att gå upp i vikt eftersom han var för slö och vi tog då prover och han hade för högt levervärde. Han började sen äta mer och följer nu sin kurva.

Nya prover togs bara för att vara säkra på att hans värden såg bättre ut vilket läkaren var övertygad om. Tyvärr hade han fel. Ena värdet låg kvar och det bekymrade läkaren då det iaf borde gått ner lite på 3 veckor.
    Nya prov om 12 dagar. Kommer dö av oro innan dess. Ser det inte bättre ut då måste lever och gallgångar kollas. Är så fruktansvärt orolig över att något är fel på hans lever eller gallgångar. Vore en mardröm :(

• siolina
    Plopps80 skrev 2014-01-03 14:09:38 följande:
    Jag ser ingen mening med att skynda på med pottränining. Får jag fråga vad syftet är? Mon dotter slutade med blöja vid 2,5 års ålder då hon kändes mogen för det. Själv är jag 80-talist och slutade vid 3,5 års ålder.

Handlar inte i första hand om att skynda på med potträning, men som jag ser det är fördelarna flera:

1. Skönare för barnet att slippa bajsa i blöja. Jag skulle tycka det var vidrigt!

2. Miljön: mindre sopor

3. Vi använder tygblöjor och då blir det mindre tvätt.

4. Enklare att gå på toa än att byta blöja på lite större barn.

5. Slipper lägga massa pengar på blöjor.

6. Om man vänder på det: jag ser ingen anledning att vänta med potträning.
Svar på tråden December bebis 2013