• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Crissie
    Plopps80 skrev 2014-01-01 12:09:20 följande:
    Här är en som inte kan vänta på att tiden ska gå lite. Är ingen bebismamma! Ammar gör jag för att jag måste. Visst njuter jag av min lille son han är ljuvlig. Men jag är mer för äldre barn. Vill ha rutiner och det finns inte med nyfödd de styr hela tillvaron med järnhand. Längtar till han sover 2 ggr/dag och lägger sig vid 19-20 på kvällen. När han äter annat än bara på mig, när han kan sitta upp i en stol, när man kan fresta med en majskrok eller smörgåskex. Runt 3- 4 månader kan man ju börja införa rutiner och det gillar jag. Här blir heller inga fler barn. Ibland kan jag få lite panik bara några sekunder eller så när jag tänker på att jag börjat om. Dottern är 5,5 år så stor och redig. Nu ska man gå igenom allt igen. År av sömnbrist, flera år av sjukstuga när han börjar på dagis, trotsperioder, ständigt passande. Men så tänker jag på allt kul man ska gå igenom också och hur lycklig jag är att han är här, älskar min lille bebis något vansinnigt!
    Skönt att höra att det är fler som känner som jag. Älskar min bebis såklart men tycker de första bebisveckorna är jobbiga. De känns så ömtåliga och jag är en hemskt orolig mamma som ältar allt. Förra gången släppte de jobbiga känslorna när min bebis var två-tre månader, då kännde jag mig lugnare och säkrare. Är en mamma som har stort tålamod med lite äldre småbarn och inte har något emot stök och stoj så barn runt halvåret och uppåt känner jag mig mer hemma med, och den tiden kommer säkert fortare än man tror! Men som sagt, njuter av och älskar min lilla tre-veckors såklart!
  • Plopps80

Har en riktig skitdag! Är sjukt trött efter nyårsnatten med minimalt med sömn. Dottern trotsar och kretsar runt mig som en fluga börjar ärligt talat längta till jullovet är över. Är trött på att amma och att aldrig någonsin få vara ifred. Alltid är det någon på mig. Är en person som kräver mkt egen tid och det finns ju inte just nu. Längtar efter att få sova en hel natt och att få ligga i soffan och se en hel film utan att behöva röra mig. Jag vet att bebistiden är kort och att allt det där jag längtar efter kommer inom sinom tid. Men just idag känns allt så strävigt. Avskyr denna årstiden också. På med tusen plagg innan man kommer ut och dottern bråkar varje gång för hon inte vill ha overall och Ludwig gallskriker när man tar på honom ytterkläderna. Förlåt för mitt negativa inlägg men jag bryter ihop lite för att komma igen.

• islandpeak

Jag tror vi alla går igenom dessa perioder och känslor!! Idag åker äldsta sonen till mormor o morfar, mellansonen o pappa är i skogen och på lite ärenden och jag o lillasyster hemma. Tack o lov har Ingrid en bra dag så det är lugnt här hemma :) hon somnade halv 5 i morse så det kanske påverkar atthon är trött idag ;)

• Plopps80
    islandpeak skrev 2014-01-02 12:04:19 följande:
    Jag tror vi alla går igenom dessa perioder och känslor!! Idag åker äldsta sonen till mormor o morfar, mellansonen o pappa är i skogen och på lite ärenden och jag o lillasyster hemma. Tack o lov har Ingrid en bra dag så det är lugnt här hemma :) hon somnade halv 5 i morse så det kanske påverkar atthon är trött idag ;)

Var hon vaken till halv fem?
  • islandpeak

Jaa mer eller mindre.. Vaknade vid 12 och åt i två omgångar utan att somna ordentligt mellan. Halv 5 somnade hon ordentligt o sov till 9.15... Så det beror nog inte på att hon inte får mat att hon är vaken, det är annars min fasa.

• pyysen

1,5 vecka har gått sen Elsa kom och idag vågade jag stiga på vågen. Har alltid haft svårt att gå ner i vikt så jag trodde aldrig jag skulle bli av med graviditetskilorna. Men när jag började känna mig "jätte smal" igen och mina gamla byxor gick på så vågade jag väga mig 😊och se där 1kg kvar till så är jag på min startvikt när jag plussade 😃vilken lättnad 😌

• Plopps80
    islandpeak skrev 2014-01-02 12:25:52 följande:
    Jaa mer eller mindre.. Vaknade vid 12 och åt i två omgångar utan att somna ordentligt mellan. Halv 5 somnade hon ordentligt o sov till 9.15... Så det beror nog inte på att hon inte får mat att hon är vaken, det är annars min fasa.

Nä de är ju vakna ibland när man själv är som tröttast. Ludwig var vaken mellan 03-05 i natt. Han åt och somnade men vakna direkt. Åt igen men började dra i bröstet och krumbukta sig fattade inte vad som var fel. Efter en stund tog jag upp honom och vychade honom. Då kom tre jätterapar och sen kunde han äta lugnt och somna. Men då var jag klarvaken. Hmm.
  • Tuttiluttan

Lilla Alma är en riktigt liten sjusovare Hon somnar runt 00 och sover till 4.30-5 äter o somnar sen om igen runt 06 o sover vidare till 9.30-10... Hon har haft dessa tider sen vi kom hem från BB, jag vet att detta mycket väl kan ändras eller snarare kommer ändras så vi njuter allt vi kan

Även om lillan sover gott så har jag ett h*****e o sova.. Jag har så ont där nere, läkningen på min skada ligger runt 5-8v.. O snart har 2v gått.. Gråter mig till sömns, vaknar av tårar.. Vill bara att eländet ska läka ihop så man slipper gå runt o se ut som om man skitit på sig o kunna röra sig obehindrat...

• islandpeak

Plopps: det låter precis som Ingrid, hon vill inte ha bröstet och ändå fortsätter hon att leta mat, vrider o vänder osv.. Då brukar hon få nappen och bli vyssjad till sömns och sen brukar det gå bra :)

• siolina

Hej alla och grattis till alla nya bebisar! Har försökt hänga med och läsa men har inte hunnit skriva.
    Vår lilla unge sköter sig bra, äter och kräks mer eller mindre oavbrutet men är nöjd och glad och sover på nätterna (vill dock helst sova med ett bröst i munnen).

Angående rosa: vår son har ganska mycket i rosa. Ca fem plagg per storlek skulle jag tro. Det mesta är ju dotterns avlagda kläder men jag tycker faktiskt rosa är finare på pojkar än på flickor. Konstigt nog är färger och mönster och motiv laddade med egenskaper och de av dessa som är kopplade till rosa gör sig bättre på pojkar och de förväntningar och idéer om kön som är kopplade till dem tycker jag. Även vår dotter har ett par rosa plagg, men hon (och vi) gillar kläder med mycket färg på så hon har kläder i alla starka färger. Utom orange.

Någon som kör ec? Vi gjorde det, utan att känna till begreppet, med vårt första barn och har börjat så smått. Den här maratonätaren småbajsar dock mest hela dagarna så ännu är det ingen riktig ordning på det. Men vid de flesta blöjbytena och några gånger till brukar vi få till toabesök.

Svar på tråden December bebis 2013