• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • siolina

Nov13: håller tummarna! Är han piggare nu och verkar må bra även utöver att han går upp enligt kurvan?

• Nov13
    siolina skrev 2014-01-03 14:29:03 följande:

Nov13: håller tummarna! Är han piggare nu och verkar må bra även utöver att han går upp enligt kurvan?

Tack!

Ja han är piggare och verkar må bättre. Det som oroade läkaren. Provsvaren visade inte alls det hon trodde och vad dom borde med tanke på att han nu får i sig ordentligt med mat.

Kommer hinna gå sönder av oro. Det är inga roliga sjukdomar om det visar sig vara något fel på lever eller gallgångarna så som jag förstår det...
  • moruri

Jag har verkligen aldrig förstått det där med att "vara mogen att ta bort blöjan", för mig låter det lite vrickat då jag tror att det bara handlar om träning... Jag har just fått nys om det där med ec och är väldigt nyfiken att börja. Måste verkligen börja introducera potta för Ferdinand nu som är 11 månader. Får börja som en leksak/stol..

• siolina
    moruri skrev 2014-01-03 14:36:12 följande:
    Jag har verkligen aldrig förstått det där med att "vara mogen att ta bort blöjan", för mig låter det lite vrickat då jag tror att det bara handlar om träning... Jag har just fått nys om det där med ec och är väldigt nyfiken att börja. Måste verkligen börja introducera potta för Ferdinand nu som är 11 månader. Får börja som en leksak/stol..

Inte jag heller! Varför skulle dagens nordeuropeiska barn mogna så pass sent i förhållande till andra tider och platser? Säg till om du vill diskutera ec. Du kan ju introducera pottan för båda parallellt!
  • Plopps80
    moruri skrev 2014-01-03 14:36:12 följande:

Min dotter gallskrek och ville inte närma sig en potta hon ville bajsa i blöjan och det var hon trygg med. Att kalla folk vrickade för att man är av en annan åsikt är väl inte ett direkt trevligt sätt att bemöta?! Vad skulle jag gjort med dottern? Tvingat henne att sitta på pottan och traumatisera henne för livet? Hon satte sig på pottan ja hör rätt när hon var mogen för det. En potta är inte naturligt det mest naturliga är att bajsa i det fria och blöja påminner mer om det då man kan stå upp och bajsa.
  • siolina
    Plopps80 skrev 2014-01-03 14:51:40 följande:
    Min dotter gallskrek och ville inte närma sig en potta hon ville bajsa i blöjan och det var hon trygg med. Att kalla folk vrickade för att man är av en annan åsikt är väl inte ett direkt trevligt sätt att bemöta?! Vad skulle jag gjort med dottern? Tvingat henne att sitta på pottan och traumatisera henne för livet? Hon satte sig på pottan ja hör rätt när hon var mogen för det. En potta är inte naturligt det mest naturliga är att bajsa i det fria och blöja påminner mer om det då man kan stå upp och bajsa.

Fast det naturliga är inte att stå och bajsa utan att sitta på huk. Om man håller upp sin bebis ben mot magen kommer de automatiskt krysta. De har kompetensen från födseln men den tränas bort med blöjorna. De vänjer sig vid att gå och småskvätta istället för att tömma blåsan helt och de slutar göra väsen av sig när de är nödiga. Har man t ex bebisar med förstoppning eller bajssvårigheter kan man ofta hjälp dem genom att hålla dem i hukande ställning.
  • Plopps80
    siolina skrev 2014-01-03 15:06:32 följande:
    Fast det naturliga är inte att stå och bajsa utan att sitta på huk. Om man håller upp sin bebis ben mot magen kommer de automatiskt krysta. De har kompetensen från födseln men den tränas bort med blöjorna. De vänjer sig vid att gå och småskvätta istället för att tömma blåsan helt och de slutar göra väsen av sig när de är nödiga. Har man t ex bebisar med förstoppning eller bajssvårigheter kan man ofta hjälp dem genom att hålla dem i hukande ställning.

För mig är det otänkbart att potträna min bebis. Ser verkligen inga fördelar men alla gör ju som dom vill å funkar det för dig är det ju bra.
  • siolina

Det handlar ju inte om att potträna bebisar utan om att ge dem möjligheten att kissa och bajsa någon annanstans än i blöjan. Jag kan absolut fatta arr man tycker det är krångligt och att man därför tycker att blöjor är praktiska, men att man inte ser NÅGRA fördelar fattar jag inte. Att producera mindre sopor är ju en fördel t ex, och för bebisen är det självklart skönt att slippa ha bajs i rumpan.

Plopps80 skrev 2014-01-03 15:17:39 följande:
    För mig är det otänkbart att potträna min bebis. Ser verkligen inga fördelar men alla gör ju som dom vill å funkar det för dig är det ju bra.

• Plopps80
    siolina skrev 2014-01-03 15:30:41 följande:
    Det handlar ju inte om att potträna bebisar utan om att ge dem möjligheten att kissa och bajsa någon annanstans än i blöjan. Jag kan absolut fatta arr man tycker det är krångligt och att man därför tycker att blöjor är praktiska, men att man inte ser NÅGRA fördelar fattar jag inte. Att producera mindre sopor är ju en fördel t ex, och för bebisen är det självklart skönt att slippa ha bajs i rumpan.

Alla är vi olika så är det ju!
  • MissKaos

Men fy så jobbigt. Stoor kram till dig!

Nov13 skrev 2014-01-03 14:18:48 följande:
    Usch jag är så fruktansvärt orolig över vår lilla kille. Han hade ju väldigt svårt att gå upp i vikt eftersom han var för slö och vi tog då prover och han hade för högt levervärde. Han började sen äta mer och följer nu sin kurva.

Nya prover togs bara för att vara säkra på att hans värden såg bättre ut vilket läkaren var övertygad om. Tyvärr hade han fel. Ena värdet låg kvar och det bekymrade läkaren då det iaf borde gått ner lite på 3 veckor.

Nya prov om 12 dagar. Kommer dö av oro innan dess. Ser det inte bättre ut då måste lever och gallgångar kollas. Är så fruktansvärt orolig över att något är fel på hans lever eller gallgångar. Vore en mardröm :(

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden December bebis 2013