• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Plopps80

Jag ligger och ammar. Ammar Ludwig till söms och somnar själv sedan sover vi tills han vaknar igen och så flyttar jag honom till andra sidan ammar och så somnar vi om. Jag kunde aldrig ligga och amma med dottern och tyckte det var skitsvårt att få till tekniken denna gången men jag gav mig fan på det och nu funkar det bra. Det värsta är att Ludwig som ligger på sidan när han ammar rullade i natt över på mage så när vi vaknade låg han på mage och sov och det är ju farligt. Vi har dock tempurmadrasser som är stela så han kan inte sjunka ner men jag får ha bättre koll. Igår sov Ludwig från 13:30-18:30. Åt och somna om. Ammade kl 22 igen och han somna om till 03. Sen var han lite pigg till 05 och sen sov vi till 09. Han sover väldigt mkt. Längtar ändå till rutiner. Är den som älskar rutiner.

• sarak
    siolina skrev 2014-01-02 21:34:19 följande:
    Vi samsover. Vår bvc-sköterska har inget problem med det. Han sover på oss, oftast på mig pga amning. Smidigast så. Han äter mellan varje och var tredje timme och vill gärna ligga länge och snutta och det funkar för att jag kan sova så länge. Att ligga på sidan och amma vågar jag inte, får för mig att jag kan kväva honom.

Mitt ena bröst är mycket mjölkstinnare än det andra, känns som det aldrig töms ordentligt. Är rädd att få mjölkstockning. Det är dessutom större än det andra. Nån som känner igen detta?
    Jag tycker inte om att ha honom liggandes på mitt bröst, får så fruktansvärt ont i tuttarna efter en kort stund. Däremot ligger han jätteofta på pappas bröst. Hur gör du när han ligger på dig och ammar? Jag tycker liksom att hela bebisens ansikte trycks ner i bröstet om man ligger så och det ser inte ut som om han kan få någon luft? Har bara legat så en enda gång och det var direkt efter förlossningen. Då fick sambon trycka ner bröstet med ett finger vid bebis näsa så den inte skulle kvävas.
  • Felinne

Någon som haft en bebis som inte velat gapa men ändå lyckats få till amningen? Vår älskade pojke vill nämligen inte varken gapa, suga eller svälja när vi försöker amma. Breaks my heart! Har ju gått och hoppats i nio månader på att kunna amma. Tror hormonerna har börjat kicka in nu också för jag gråter hela tiden

• siolina
    sarak skrev 2014-01-02 21:44:13 följande:
    Jag tycker inte om att ha honom liggandes på mitt bröst, får så fruktansvärt ont i tuttarna efter en kort stund. Däremot ligger han jätteofta på pappas bröst. Hur gör du när han ligger på dig och ammar? Jag tycker liksom att hela bebisens ansikte trycks ner i bröstet om man ligger så och det ser inte ut som om han kan få någon luft? Har bara legat så en enda gång och det var direkt efter förlossningen. Då fick sambon trycka ner bröstet med ett finger vid bebis näsa så den inte skulle kvävas.

Kanske beror på hur stora bröst man har eller så? Mina är iallafall inte jättestora. Han ligger liksom tvärs över min mage med ena bröstet framför sig. Men han är ju en månad så han har ju lite styrsel i nacken. Inte mycket men han kan flytta på huvudet hit och dit.

Jag vet inte? Det ser inte ut som han skulle kunna få svårt att andas iallafall. Kollar sånt noga. Det hände med dottern en gång när min sambo liggammade på sidan att hon inte fick luft för att bröstet kom i vägen. Hon började sprattla och blev helt blå. Skitläskigt. Tar aldrig den risken igen, men vet åtminstone att de inte bara accepterar att luften tar slut för dem utan försöker göra sig fria, och det skulle jag som sover lätt vakna av. Usch. Skönt att han börjar bli lite större.
  • siolina
    Felinne skrev 2014-01-02 21:51:11 följande:
    Någon som haft en bebis som inte velat gapa men ändå lyckats få till amningen? Vår älskade pojke vill nämligen inte varken gapa, suga eller svälja när vi försöker amma. Breaks my heart! Har ju gått och hoppats i nio månader på att kunna amma. Tror hormonerna har börjat kicka in nu också för jag gråter hela tiden

Hur vill han ha det då? Koppmatar ni eller kör ni flaska?

Tror trägen vinner, och det lönar sig att inte introducera flaska innan de har fått in tekniken för amningen. Det är ju så där ibland, inte ovanligt att allt inte faller på plats genast med amningen men om man vill och orkar kämpa så löser det sig nästan alltid. Du ska däremot absolut inte under några omständigheter se det som att du är misslyckad eller liknande. Tårarna rinner så lätt när man är nyförlöst, hormoner lever loppan. Det finns alltid något man kan gråta över och det mesta känns värre än det är när man dessutom får sova för lite.
  • siolina

Sarak: han har min arm som kudde och jag har stöd under armen så den kommer upp i lagom höjd. Sedan ligger han på magen med huvudet åt sidan tvärs över min mage och bröstvårtan i munnen. Jag har två kuddar och kommer snäppet högre än normalt.

• Tuttiluttan
    Felinne skrev 2014-01-02 21:51:11 följande:

Min bebis vill inget hellre än att amma, men tyvärr så rinner inte min mjölk till. Jag får ut ca 50-60ml/dag

Det gör mig väldigt ont att inte kunna ge henne det hon behöver mest. Tur är att ersättning finns, men de knäcker verkligen en som mamma att inte kunna själv..

Inte riktigt samma som för dig men förstår verkligen känslan vad de gäller amningen.
Svar på tråden December bebis 2013