• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Sunnza
    islandpeak skrev 2014-01-02 14:22:35 följande:
    Plopps: det låter precis som Ingrid, hon vill inte ha bröstet och ändå fortsätter hon att leta mat, vrider o vänder osv.. Då brukar hon få nappen och bli vyssjad till sömns och sen brukar det gå bra :)
    kommer du ifrån island? 
  • Sunnza
    islandpeak skrev 2014-01-02 14:52:40 följande:
    Hehe nej :)
    hehe ok, =) 
  • Repan

Vi blir knäppa här. Dygnsrytmen är vaken o knölig, vägrar somna jättetrött o hungrig mellan 1-09 varje natt. Jag somnar mitt i amningen o slår i huvudet i väggen eller nickar till, han somnar nästintill men vaknar alltid strax innan o skriker o knölar. :(

Sen sover vi 09-12, äter o sover igen. Jag hinner inte äta mer än ett par mackor per dygn, hinner aldrig med något annat pga måste försöka sova om han sover. Eller så sover hsn bara på mig.

Vill bara få sova några natt-timmar :(

• MissKaos
    siolina skrev 2014-01-02 14:35:13 följande:
    Hej alla och grattis till alla nya bebisar! Har försökt hänga med och läsa men har inte hunnit skriva.
    Vår lilla unge sköter sig bra, äter och kräks mer eller mindre oavbrutet men är nöjd och glad och sover på nätterna (vill dock helst sova med ett bröst i munnen).

Angående rosa: vår son har ganska mycket i rosa. Ca fem plagg per storlek skulle jag tro. Det mesta är ju dotterns avlagda kläder men jag tycker faktiskt rosa är finare på pojkar än på flickor. Konstigt nog är färger och mönster och motiv laddade med egenskaper och de av dessa som är kopplade till rosa gör sig bättre på pojkar och de förväntningar och idéer om kön som är kopplade till dem tycker jag. Även vår dotter har ett par rosa plagg, men hon (och vi) gillar kläder med mycket färg på så hon har kläder i alla starka färger. Utom orange.

Någon som kör ec? Vi gjorde det, utan att känna till begreppet, med vårt första barn och har börjat så smått. Den här maratonätaren småbajsar dock mest hela dagarna så ännu är det ingen riktig ordning på det. Men vid de flesta blöjbytena och några gånger till brukar vi få till toabesök.

Ec?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Tuttiluttan skrev 2014-01-02 13:49:03 följande:
    Lilla Alma är en riktigt liten sjusovare Hon somnar runt 00 och sover till 4.30-5 äter o somnar sen om igen runt 06 o sover vidare till 9.30-10... Hon har haft dessa tider sen vi kom hem från BB, jag vet att detta mycket väl kan ändras eller snarare kommer ändras så vi njuter allt vi kan

Även om lillan sover gott så har jag ett h*****e o sova.. Jag har så ont där nere, läkningen på min skada ligger runt 5-8v.. O snart har 2v gått.. Gråter mig till sömns, vaknar av tårar.. Vill bara att eländet ska läka ihop så man slipper gå runt o se ut som om man skitit på sig o kunna röra sig obehindrat...

Min Elsa sover med på efternatten och förmiddagen. Hon somnar "ordentligt" vid midnatt. De flesta nätter.. Inatt har hon varit vaken och velat socialsiera mellan 3-4. Oh bajsat 3 ggr + en gång på morgonen. Då låg hon och sov hos sin pappa, höll på att bli senap i hans säng.. Fram emot 10 hasade vi oss ur sängen. Trött, ja. Men det kan jag överleva. Sonen bröt ihop idag och längtade efter sin mamma. DET var jobbigt! Åh så han grät. Och det klart jag sitter fast mkt med bebisen. Men nu har han en kompis här och dom har lekt och fått fika och kollar nu på Dora. La honom ändå igår kv och imorse gosade jag lite md honom medans Elsa sov hos sin pappa. Men det klart han får mindre tid än han är van vid.. Imorgon tror jag min man ska ta sonen och åka skridskor. Han har gjort jättemkt med sonen, men han längtar ändå efter mamma
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2014-01-02 17:15:48 följande:

Min Elsa sover med på efternatten och förmiddagen. Hon somnar "ordentligt" vid midnatt. De flesta nätter.. Inatt har hon varit vaken och velat socialsiera mellan 3-4. Oh bajsat 3 ggr + en gång på morgonen. Då låg hon och sov hos sin pappa, höll på att bli senap i hans säng.. Fram emot 10 hasade vi oss ur sängen. Trött, ja. Men det kan jag överleva. Sonen bröt ihop idag och längtade efter sin mamma. DET var jobbigt! Åh så han grät. Och det klart jag sitter fast mkt med bebisen. Men nu har han en kompis här och dom har lekt och fått fika och kollar nu på Dora. La honom ändå igår kv och imorse gosade jag lite md honom medans Elsa sov hos sin pappa. Men det klart han får mindre tid än han är van vid.. Imorgon tror jag min man ska ta sonen och åka skridskor. Han har gjort jättemkt med sonen, men han längtar ändå efter mamma
    Känner så väl igen mig, det är alltid jag och dottern som hittat på grejer och nu sitter jag mycket med Ludwig, han har en lång sovperiod på eftermiddagen då han sover 4-5 timmar och då brukar jag engagera mig i dottern. Vi pysslar eller gör något annat, dock blir det inte alls som förr. Det är verkligen inte lätt att bli storasyskon blev det när jag var 13 år och fick en bror, var grymt svartsjuk. Har mkt dåligt samvete och det gör att jag blir på dåligt humör.

Ang sömn Ludwig brukar somna runt 22-23 och sova till 03-04 oftast somnar han om sedan och sover till 06 och därefter brukar han sova men väldigt oroligt med mycket knorrande ljud och lite smågråt. Vi kliver upp runt 09-10 men det kan man ju drömma om när julledigheten är slut då måste jag upp med dottern, hon vaknar 05 varje morgon men klarar sig ju en stund själv men lär få kliva upp 07 varje veckodag SNARK!
  • Plopps80
    Skrikandesislandpeak skrev 2014-01-02 14:22:35 följande:
    Plopps: det låter precis som Ingrid, hon vill inte ha bröstet och ändå fortsätter hon att leta mat, vrider o vänder osv.. Då brukar hon få nappen och bli vyssjad till sömns och sen brukar det gå bra :)
    Ja Ludwig brukar vara sån på kvällen, en sån orolighetsperiod när inget är riktigt bra. Blir galen när han sliter och drar i bröstet för det gör ont Skrikandes

Hur är era barn på kvällarna? Är de oroliga på kvällarna? Dottern skrek varje kväll i 3 månader varje kväll mellan 17-23 så vi är väldigt förskonade denna gång. Ludwig är lite orolig men inte i närheten av dottern, han knorrar och bökar vid bröstet mest.
  • Plopps80
    Repan skrev 2014-01-02 16:56:55 följande:
    Vi blir knäppa här. Dygnsrytmen är vaken o knölig, vägrar somna jättetrött o hungrig mellan 1-09 varje natt. Jag somnar mitt i amningen o slår i huvudet i väggen eller nickar till, han somnar nästintill men vaknar alltid strax innan o skriker o knölar. :(

Sen sover vi 09-12, äter o sover igen. Jag hinner inte äta mer än ett par mackor per dygn, hinner aldrig med något annat pga måste försöka sova om han sover. Eller så sover hsn bara på mig.

Vill bara få sova några natt-timmar :(
    Förstår att det är riktigt tufft! Det vänder nog snart. Är du säker på att du har riktigt med mjölk? Jag har fått stötta upp med ersättning bägge barnen första veckorna och tillslut har mjölken runnit till ordentligt och då har jag inte behövt ge ersättning mer. Ammade dottern i 6 mån men gav ersättning de första veckorna i hennes liv då hon höll på som din son, Ludwig fick också ersättning men nu är han nöjd med mjölk. Jag hade testat med ersättning, det finns ju tetrapack som inte kostar så mycket. Man värmer lite i micron bara. Det är ju värt att testa, man kan ju tror att man har mkt mjölk men ibland räcker det inte.
  • MissKaos
    Plopps80 skrev 2014-01-02 17:24:46 följande:
    Känner så väl igen mig, det är alltid jag och dottern som hittat på grejer och nu sitter jag mycket med Ludwig, han har en lång sovperiod på eftermiddagen då han sover 4-5 timmar och då brukar jag engagera mig i dottern. Vi pysslar eller gör något annat, dock blir det inte alls som förr. Det är verkligen inte lätt att bli storasyskon blev det när jag var 13 år och fick en bror, var grymt svartsjuk. Har mkt dåligt samvete och det gör att jag blir på dåligt humör.

Ang sömn Ludwig brukar somna runt 22-23 och sova till 03-04 oftast somnar han om sedan och sover till 06 och därefter brukar han sova men väldigt oroligt med mycket knorrande ljud och lite smågråt. Vi kliver upp runt 09-10 men det kan man ju drömma om när julledigheten är slut då måste jag upp med dottern, hon vaknar 05 varje morgon men klarar sig ju en stund själv men lär få kliva upp 07 varje veckodag SNARK!

Ja snart är julledigheten slut och då måste man UPP med stora! Samtidigt blir det skönt att fsk öppnar.

Jo jag fösöker med, men orkar inte hela tiden. Sen är hans pappa himmla bra. Dom har gjort en utflykt till Ishallen redan och gör evt en imorgon med. Vi har gått ngn promenad med Isak och hans kompis runt här, det tycker grabbarna är roligt för dom får springa runt i skogskanten och plocka pinnar och busa. Och så stannar vi ju på lekplatsen. Idag har han varit hos grannen och lekt i 3h och sen har dom varit här och lekt i 3h. Det blir trist att bara vara hemma för honom såklart.  Samtidigt njuter jag av min lilla bebis.. Det blir mkt ibland!

Imorgon vägning! ska bli spännande!
Svar på tråden December bebis 2013