• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Förstaförsökaren26

SaraK - hihi va söt å vilket fint leende! När börjar bebisar att le?! Min ler när hon sover men inte annars. Å det med att ha bebisen i sin säng verkar funka. Jag hade min sessa i sängen å vi sov från 21 till typ nu med undantag för blöjbyten å amning. Helt guld!! Känner mig som en ny människa!

• Plopps80

Igår somnade Ludwig 17:15 och sov i sin vagn till 21:15. Åt och var vaken till 22:30 somna sedan och sov i sin säng till 01. Åt och sov vidare till 04:30 sedan blev han lite orolig sov men pruttade massor och gnydde lite och rörde sig mkt. Ville äta igen 06 och sedan 08. Men det är ju extremt bra mot de senaste nätterna. Verkar vara en kvällstrött bebis precis som min dotter. Hoppas

sarak skrev 2014-01-10 09:13:35 följande:
    Rasmus är också sån som stånkar och sprattlar på nätterna. Han sover för det mesta ändå, men jag har inte kunnat göra det. Men nu har jag varit noga ett par nätter med att han får ligga i vår säng men flyttat mig en bit ifrån honom hela tiden så han inte ligger klistrad på mig och sparka. Så har jag försökt ignorera stånkandet och kan då sova ganska bra. Fortsätter det så tycker jag du ska försöka få honom att ligga i egen säng, det är ju hemskt att inte kunna sova trots att bebis gör det. Rasmus är så pruttig så det är inte klokt. Jag är supernoga med att ge minifom, får för mig att helvetet kommer braka lös annars med all den gas som ska ut. Har försökt äta helt vanlig mat nu några dagar, typ kyckling och ris och makaroner och korv. Verkar inte hjälpa. Är kaffe gasbildande? Det dricker jag MYCKET!!

Jag la mig en bit ifrån honom i natt och det gick bra. Vi sov gott. Jag tror inte minifom hjälper för Ludwig har inte problem med att gaserna fastnar utan han pruttar massor. Ger Semper magdroppar. Gav minifom till dottern som hade kolik i 3 månader och det hjälpte inte så jag har tappat tron på den. Många hävdar att den är verkningslös men det är nog upp till bebisen hur den svarar på det. Har ätit så mild mat i veckan och äntligen börjar det bli bättre. I kväll blir det taccos utan krydda lite grillkrydda och gurka. Tar inga risker. Tack för alla bra tips
  • Plopps80
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-01-10 10:08:03 följande:
    SaraK - hihi va söt å vilket fint leende! När börjar bebisar att le?! Min ler när hon sover men inte annars. Å det med att ha bebisen i sin säng verkar funka. Jag hade min sessa i sängen å vi sov från 21 till typ nu med undantag för blöjbyten å amning. Helt guld!! Känner mig som en ny människa!

Svarsaleende kommer vid 6-8 veckor. Ludwig har lett några få ggr han är 7 veckor imorn.
  • MissKaos

passar i vår

Dom sitter som klistrade. Och magen hänger över.  Men jag fick på dom med lite våld! Nuså. Dax att ta tag i fikabrödet och promenerandet så kanske mina kjplar passar i vå

Bild tagen 14 dgr efter fl. Magen är mjuk och gosig *hrm* MEN byxorna gick på. Dock det ENDA paret men ändå.. Stretch och låg midja
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    MrK nyvaken..vi somnade visst

Elsa och Mannen i huset myser.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

..och dagens knubbisansikte..
    Elsa sover middag.  Eller frukost.  Sover gott ivilketfallsomhelst!

• islandpeak

Leenden kan komma tidigare också, Ingrid 3,5 v och hon ler ibland, idag tom till ssk på BVC så det är inte jag som inbillar mig. Nu är det inte så ofta i början, men det händer redan :) på 1177 står det att det första leendet kommer ungefär vid 3-6 v ålder.

• MissKaos

Från 3-6v är väl vanligast.

Elsa ler med och har gjort ett tag. Hon gör pussmun med. Bebispussmun. Väldigt gulligt. Hon svarar på att man pussar henne med att öppna munnen och göra sin pussmunn.

islandpeak skrev 2014-01-10 16:33:12 följande:
    Leenden kan komma tidigare också, Ingrid 3,5 v och hon ler ibland, idag tom till ssk på BVC så det är inte jag som inbillar mig. Nu är det inte så ofta i början, men det händer redan :) på 1177 står det att det första leendet kommer ungefär vid 3-6 v ålder.

• MissKaos

Sitter och läser om psd och får fullständigt ångest. Vi har en släkt i släkten somförlorade ett barn så. Fick nu fullständigt panik. Vet att Sverige asien och finland har lägst frekvens i världen. Vet att amning skyddar ryggläge skyddar (eg är sidolöge ingen fara utsn risken att rulla över på mage)svalt sovrum samt fullgången graviditet och normal födrlsevikt (ej för låg) är skyddande. Men så samsovn då... vi har ny säng (vuxen) enbart naturmaterial så inga konstigheter med flamskydds medlet vad jag vet och onga gamla bakterier (gammal säng kan vara risk tydligen pga bakterier) jag vet även att detsannolikt är ngn svaghet hos barnet i kombo med en annan faktor som infektion eller filt över huvudet etc som utlöser.

Även att inte andningslarm verkar skydda då andningsstoppet föregås av bradykardi .

Får ändå panik bara av tanken.

Försöker alltid lägga över Elsa på rygg efter amning på egen kudde med egen filt.. somnat u amning ngn gång.

Svar på tråden December bebis 2013