• Anonym (Big Mama)

VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor

Är det någon som hänger med? Jag smygstartade redan idag men börjar officiellt på måndag den 1 april. Vill gärna se redan nu om någon är intresserad. Om ni vill delta med ett annat datum i början av april eller nu i slutet av mars går även det bra. Huvudsaken är att vi peppar och motiverar varandra, samt att vi som deltar är aktiva i tråden så länge som möjligt.

Vill man avsluta eller eventuellt avbryta/pausa sin medverkan i utmaningen skulle jag uppskatta att man skriver det innan man överger tråden. Jag skulle även tycka det vore kul om ni som vill delta fyller i det "formulär" ni hittar längst ned i detta inlägg, hur mycket ni vill fylla i samt vad ni svarar är upp till er.

LÄS IGENOM FÖRST!

Valfri viktminskningsmetod & träningsform gäller under dessa 8 veckor Det här är inte en tävling! Den enda man tävlar mot är sig själv Vi ska hålla en vänlig stämning i tråden och stötta varandra Vilken dag i veckan ni väger er får ni bestämma helt själva!

Ålder:
    Startvikt:
    Målvikt:
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod:
    Mitt startdatum för utmaningen:
    Jag kommer att väga mig på:
    Har du provat att gå ner i vikt förr?:
    Om ja, med vilken/vilka metoder:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 13:56
    Mina svar på formuläret (lägger till längd också).

Ålder: 21
    Längd: 170 cm
    Startvikt: 109.2 kg
    Målvikt: 65-75 kg
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod: Egen variant av LCHF, sluta småäta, börja promenera, utesluta allt sött och sockrigt, sluta dricka läsk osv.
    Mitt startdatum för utmaningen: 1 april
    Jag kommer att väga mig på: Måndagar
    Har du provat att gå ner i vikt förr?: Ja
    Om ja, med vilken/vilka metoder: Endast med shakes och pulverdrycker (VLCD/LCD).
  • Svar på tråden VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor
  • Fru Mamma

Jag glömde bort att väga mig igår och nu på morgonen har jag inte hunnit, Så jag har förhandlat fram att vågen står framme på prov i en vecka nu, så förhoppningsvis hinner jag väga mig under dagen.
    Vad ni kämpar på, och vad duktiga ni är!

• lije

Lite tips: Håller med dig, det är väldigt svårt att träna bort övervikt enbart. Jag brukar dock märka att när jag tränar håller jag oxå kosten på en nyttigare nivå, det liksom hänger ihop. Så är det säkert inte för alla men för mig har det oftast varit så. Men visst, den största förändringen man måste göra om man är överviktig är att ändra kosten. Det har jag märkt på många i min släkt som tror att de kan äta vad de vill bara för att man promenerar en timme om dagen, men en timmes promenad bränner ju ca 300 kal om du går fort och väger ca 70 kilo och ett hg lösgodis är ju ca 350 kal (och ett hg är inte mycket haha)

Men jag tror som sagt att börjar man träna får man ett annat hälsotänk på köpet ganska ofta.

Att hålla koll på kalorier, eller iaf göra en veckas check, tycker jag oxå är bra för att få koll på vad man stoppar i sig. Jag tex äter alltid stora portioner och när jag tex väger min pasta så får jag ofta en chock hur mycket kalorier (eller jag som räknar points) det är. Så då kan det vara bra att få lite koll på portionsstorleken.
    Nu tycker jag att verkar som många här räknar lite kalorier så....

Jag har ju kört fastedagar och idag hade jag gått ner ett kilo sedan i torsdags (så idag 64.3) men i mitt fall är det ju en snabbeffekt som kom av det. Men jag tror jag kommer fortsätta ett tag med det, tycker det är rätt smidigt.. Och kommer det fungera bra så passar det mig perfekt att äta på det sättet.

Lilla Puh, du får prova dig fram, man har ju börjat diskutera detta med att det inte finns någon som heter att man inte går ner i vikt om man äter för lite och att kroppen går på sparlåga osv... Men jag vet inte vad som är sant... Allas kroppar reagerar ju olika så...

Santahermosa: välkommen och grattis till ett bra utfört jobb :) Seriöst, vad bra jobbat. Hur har du bärt dig åt?

Långstång, det låter ju väldigt knasigt, har ingen bra ide på hur det kan komma sig.

Frumamma. Haha glömma väga sig, det brukar inte hända mig. Tänk på att du kanske väger ett halv kilo mer under dagen än morgonvikt :)

• Anonym (Långstång)

som sagt, stod still på vågen över helgen men tränade igår. 20 min kick box bara och vips 1.5! Kg borta! Lite halv lätt att bli tränings beroende känner jag. Om tiden fanns...

• hjärtemamma
    Lite tips skrev 2013-04-29 22:19:57 följande:
    Kära ni! Man kan inte se på vågen om man har tränat eller ej!

Ett kilo motsvarar 7000 kcl energiunderskott.

Ett normalt träningspass bränner 300-500 kcl,

En vanlig kvinna behöver ca 2000 kcl per dygn för att vara viktstabil. VIll man gå ner 1 kg i veckan måste man alltså äta 7000 kcl mindre i veckan för att gå ned detta (genomsnittligt). Att träna några gånger kanske ev. leder till att man går ner 0,5 kg men det är kosten som ger mest. Om man ska gå ned 1 kg i veckan bara på träning måste man träna hårt 1-2 timmar per dag.

Vikten pendlar +- 2 kg pga hur mycket vätska den binder tex. 

Använd något redskap som tex. www.matdagboken.se + en våg för att få koll på hur mycket energi ni får i er samt hur mycket ni förbränner. 

Vikten hamnar också på platåer och viktminskning är inte jämn. Det är inget att deppa för utan bara fortsätta.

Vissa som har enormt svårt att gå ned i vikt trots att de verkligen väger allt de stoppar i munnen kan lida av en störning i ämnesomsättningen. Allra vanligast är hypotyreos (slö underfungerande sköldkörtel) eller insulinresistens. Om man har "bokfört" ett tydligt kaloriunderskott kan man testa i fall man är insulinresisten genom att kraftigt dra ned på kolhydrater i form av pasta, ris, bröd etc. Om man börjar rasa i vikt då så vet man att har en känslighet för kolhydrater. Om det inte hjälper bör man gå till doktorn och reda ut vad som är fel.

Lycka till! 
    Jag kände det som att detta inlägg var riktat till mig och jag kan bara säga, visst jag har börjat träna 1-2 ggr om dagen, men det innebär inte att jag äter vad som helst för det. För mig är detta mitt livs resa och det handla om att lägga om min livsstil både vad det gäller mat och träning. Jag äter mindre portioner och i princip inga sötsaker längre, vilket jag gjorde jämt förut. Jag vet att jag minskar i storlek även om vågen inte visar det, men för mig är ändå de där siffrorna viktiga, de är en bekräftelse på att allt mitt slit lönar sig.
  • hjärtemamma
    santaHermosa skrev 2013-04-30 05:44:17 följande:
    Hej! Är gärna med i denna tråd, Vägde 120 för 10 månader sedan. Väger nu 91.5. Vill gå ner till 75 till sista augusti och har det som sikte nu.. Kör lchf 😊

Välkommen hit till oss :) Riktigt bra kämpat, du har kommit en bra bit på väg och du kommer klara det sista galant
  • Anonym (.)
    Lilla Puh skrev 2013-04-29 22:58:34 följande:
    Tack för tips o råd. Har ganska bra koll på de där tycker jag och grejen är att sen jag slutat äta godis och skräpmat har jag legat på kcal-intag på bara 900-1200 om dagen. Vet inte om det tom är för lite? Åt säkert lika mycket till i "socker" innan. Vet att det säkert kommer så småningom och om inte annat mår jag ju bättre utan skräpmat men det är lite jobbigt när man väl anstränger sig och inte får nåt (mätbart) resultat. (Och det är skönt att få gnälla av sig lite här sålänge ;) ).

Om man kollar i anorexiforum ser man att ca 900-1300 kcal är vad som brukar räknas som svält. Utifrån det skulle jag säga, testa att äta mer också vad som händer!
  • lije

Anonym(.) det vet jag inte om de stämmer! 900 möjligen men är du fysiskt inaktiv kvinna runt 65 kilo behöver du ca 1800-2000 kal om dagen! Man bör ligga på 500 underskott om du ska ner i vikt! Enligt viktklubben iaf! Jag låg på 1300 när jag räknade ich det var ingen svält :)

• Fru Mamma

NU har jag haft tid att väga mig! Vågen visade 83,1, så -1,7 kilo sen förra veckan (-5,7 totalt under de här veckorna) och så passade jag på att väga mig runt midjan också, och det visade 84,5 cm, vilket betyder att jag "tappat" 1,5 cm sen sist jag mätte (25/4) och sammanlagt 5,5 cm :)
    Jag hade inte förväntat mig alls sådana bra resultat med tanke på att mensen ska komma på torsdag, så jag är överlycklig och traskar runt på små rosa moln just nu :)

• lije

Fru mamma grattis, vad roligt! Visst känns det skönt att få lite kvitto på att man gör rätt!!

Svar på tråden VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor