• Anonym (Big Mama)

VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor

Är det någon som hänger med? Jag smygstartade redan idag men börjar officiellt på måndag den 1 april. Vill gärna se redan nu om någon är intresserad. Om ni vill delta med ett annat datum i början av april eller nu i slutet av mars går även det bra. Huvudsaken är att vi peppar och motiverar varandra, samt att vi som deltar är aktiva i tråden så länge som möjligt.

Vill man avsluta eller eventuellt avbryta/pausa sin medverkan i utmaningen skulle jag uppskatta att man skriver det innan man överger tråden. Jag skulle även tycka det vore kul om ni som vill delta fyller i det "formulär" ni hittar längst ned i detta inlägg, hur mycket ni vill fylla i samt vad ni svarar är upp till er.

LÄS IGENOM FÖRST!

Valfri viktminskningsmetod & träningsform gäller under dessa 8 veckor Det här är inte en tävling! Den enda man tävlar mot är sig själv Vi ska hålla en vänlig stämning i tråden och stötta varandra Vilken dag i veckan ni väger er får ni bestämma helt själva!

Ålder:
    Startvikt:
    Målvikt:
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod:
    Mitt startdatum för utmaningen:
    Jag kommer att väga mig på:
    Har du provat att gå ner i vikt förr?:
    Om ja, med vilken/vilka metoder:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 13:56
    Mina svar på formuläret (lägger till längd också).

Ålder: 21
    Längd: 170 cm
    Startvikt: 109.2 kg
    Målvikt: 65-75 kg
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod: Egen variant av LCHF, sluta småäta, börja promenera, utesluta allt sött och sockrigt, sluta dricka läsk osv.
    Mitt startdatum för utmaningen: 1 april
    Jag kommer att väga mig på: Måndagar
    Har du provat att gå ner i vikt förr?: Ja
    Om ja, med vilken/vilka metoder: Endast med shakes och pulverdrycker (VLCD/LCD).
  • Svar på tråden VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor
  • lije

Hjärtemamma: jag tror du bundit vatten, därför jag aldrig har vägdag måndag, det brukar ju slinka ner lite mer onyttigheter på helgen! Pizza binder mkt vatten tror jag! Så.. Kör som vanligt! Jag skulle kört på och kanske fuskvägt mig på onsdag lr torsdag igen, då tror jag du får ett annat resultat!

Jag fastade (kalorifastade) i tors o fredags och åt massa gott i lördags men även igår slank det ner lite mer än jag borde! Fastar idag och ev onsdag oxå! Så hoppas jag att det ger resultat! Men i morn kanske det inte blir nyttigaste dagen heller tyvärr! Tanken m 2/5 (fasta)är ju att man ska kunna äta vad man vill de andra dagarna men jag är tveksam t att de fungerar på mig, därför tänker jag räkna points ändå!!

• En himmelsk drog

- 0.8 kg sen senast. Är nöjd trots att jag frossat i godsaker vid 2 tillfällen och varit utan mina promenader när jag mådde som sämst. Hjärtemamma, du är jätteduktig som orkar köra så länge på CT, själv dör man nästan efter max 5 minuter på en sån. Angående att du gått upp +3kg så kan det som någon sa bero på att du bundit upp vatten, för det du skrivit att du ätit kan omöjligt vara 21.000 kcal som du fått i dig som ett överskott (1 kg

• Anonym (Långstång)

Hej alla! Nu har jag stått still sen lör morron efter zumba i fredas. Blev inget resultat trots flyttstäd i går. Men udag blev det ett kick box pass med fokus på rumpa, får se vad som sker på vågen av det.

• En himmelsk drog

Fru mamma ursäkta sent svar, såg din kommentar nu. Vet inte riktigt vad jag åkte på, läkarna hittade ingenting konstigt och alla prover såg bra ut. De sa att jag troligtvis bara åkte på en "värre version" av magsjuka.

• Lilla Puh

Vägde idag lika mycket som för 2 veckor sedan. Hade ett ytterst tillfällig vikt på -0,7 eller nåt i förra veckan annars har det stått stilla (väger mig då och då emellanåt). Fattar inte, äter mindre/bättre och motionerar måttligt men betydligt mer än vanligt ändå står det stilla. Känns så ovärt eftersom jag stod still i vikt men på typ 1,5 kg mer nu innan utmaningen och ändå åt massa (!!) skit :((

• hjärtemamma
    Lilla Puh skrev 2013-04-29 20:41:24 följande:
    Vägde idag lika mycket som för 2 veckor sedan. Hade ett ytterst tillfällig vikt på -0,7 eller nåt i förra veckan annars har det stått stilla (väger mig då och då emellanåt). Fattar inte, äter mindre/bättre och motionerar måttligt men betydligt mer än vanligt ändå står det stilla. Känns så ovärt eftersom jag stod still i vikt men på typ 1,5 kg mer nu innan utmaningen och ändå åt massa (!!) skit :((

Förstår precis hur du känner, har varit precis likadant för mig de sista veckorna. Allt man gör känns så meningslöst på något sätt, men jag tänker inte ge upp
  • Lite tips

Kära ni! Man kan inte se på vågen om man har tränat eller ej!

Ett kilo motsvarar 7000 kcl energiunderskott.

Ett normalt träningspass bränner 300-500 kcl,

En vanlig kvinna behöver ca 2000 kcl per dygn för att vara viktstabil. VIll man gå ner 1 kg i veckan måste man alltså äta 7000 kcl mindre i veckan för att gå ned detta (genomsnittligt). Att träna några gånger kanske ev. leder till att man går ner 0,5 kg men det är kosten som ger mest. Om man ska gå ned 1 kg i veckan bara på träning måste man träna hårt 1-2 timmar per dag.

Vikten pendlar +- 2 kg pga hur mycket vätska den binder tex. 

Använd något redskap som tex. www.matdagboken.se + en våg för att få koll på hur mycket energi ni får i er samt hur mycket ni förbränner. 

Vikten hamnar också på platåer och viktminskning är inte jämn. Det är inget att deppa för utan bara fortsätta.

Vissa som har enormt svårt att gå ned i vikt trots att de verkligen väger allt de stoppar i munnen kan lida av en störning i ämnesomsättningen. Allra vanligast är hypotyreos (slö underfungerande sköldkörtel) eller insulinresistens. Om man har "bokfört" ett tydligt kaloriunderskott kan man testa i fall man är insulinresisten genom att kraftigt dra ned på kolhydrater i form av pasta, ris, bröd etc. Om man börjar rasa i vikt då så vet man att har en känslighet för kolhydrater. Om det inte hjälper bör man gå till doktorn och reda ut vad som är fel.

Lycka till! 

• Lilla Puh

Tack för tips o råd. Har ganska bra koll på de där tycker jag och grejen är att sen jag slutat äta godis och skräpmat har jag legat på kcal-intag på bara 900-1200 om dagen. Vet inte om det tom är för lite? Åt säkert lika mycket till i "socker" innan. Vet att det säkert kommer så småningom och om inte annat mår jag ju bättre utan skräpmat men det är lite jobbigt när man väl anstränger sig och inte får nåt (mätbart) resultat. (Och det är skönt att få gnälla av sig lite här sålänge ;) ).

• Anonym (Långstång)

Jag går inte ner i vikt med enbart lchf utan jag måstr träna, lchf gör åå något vänster att jag rasar i vikt så fort jag tränar men inget om jag bara äter lchf. Nån med en förklaring?

• santaHermosa

Hej! Är gärna med i denna tråd, Vägde 120 för 10 månader sedan. Väger nu 91.5. Vill gå ner till 75 till sista augusti och har det som sikte nu.. Kör lchf 😊

Svar på tråden VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor