• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (TS)
    Lilith Dark skrev 2013-04-01 17:49:49 följande:
    Det är ju ett måste i en DBT-behandling. Det ska finnas både individualterapi och grupp.
    Inte här jag bor, de har både och som jag har förstått. Men jag tycker Mbt passar mig bättre, det är så olika från person till person.

Det är en mer intensiv behandling i grupp, man går varje vardag i 10veckor.  
  • Lilith Dark
    Anonym (TS) skrev 2013-04-01 17:57:58 följande:
    Inte här jag bor, de har både och som jag har förstått. Men jag tycker Mbt passar mig bättre, det är så olika från person till person.

Det är en mer intensiv behandling i grupp, man går varje vardag i 10veckor.  
    Men då är det ju DBT om det inte är båda. Nu säger jag inte att de gör fel, men en DBT-behandling ska innehålla båda, och det är ingen intensivbehandling utan mellan 1½-2 år. Om de gör grupper dagligen i 10 veckor är det en helt annan behandling oavsett om den är effektiv eller inte.

www.psykologiguiden.se/www/pages/&DBT 
    LILITH - Boktokig mamma med Borderline www.lilith.se
  • Anonym (TS)
    Lilith Dark skrev 2013-04-01 17:54:24 följande:
    Jag äter Seroquel som stämningsstabiliserande och för att hjälpa sömntabletterna på kvällen, Lyrica emot ångest som nu är obefintlig och så äter jag även Voxra eftersom att jag lätt går in i depressioner. 

Jag tar också Voxra, det har funkat bra än så länge. Blev riktigt dålig av de i början dock, men det vände efter några veckor. Sen tar jag Lamotrigin som stämningsstabilerare och propavan till natten och stesolid som lugnande. 

• Arga Killen

Borderline är begreppet innan psykopat! Varför inte bara samla ihop alla dessa mentalpatienter på ett större kollektiv där dem kan få vård. Och på så sätt också avlasta samhället från att behöva tillbringa sin vardag med dem. Det är i ärlighetens namn bedrövliga människor som bara är rent ut sagt otrevliga ha att göra med!

• Lilith Dark
    Anonym (TS) skrev 2013-04-01 18:02:13 följande:

Jag tar också Voxra, det har funkat bra än så länge. Blev riktigt dålig av de i början dock, men det vände efter några veckor. Sen tar jag Lamotrigin som stämningsstabilerare och propavan till natten och stesolid som lugnande. 

Jag fick sluta med Lamictal i stort sett på en gång då jag blev så illamående av lukten så att jag inte kunde svälja ner dem. Vi har hållit på i 10 år att hitta rätta kombinationen av mediciner och nu äntligen är både kombinationen och doseringarna rätt.
  • Anonym (TS)
    Lilith Dark skrev 2013-04-01 18:00:35 följande:
    Men då är det ju DBT om det inte är båda. Nu säger jag inte att de gör fel, men en DBT-behandling ska innehålla båda, och det är ingen intensivbehandling utan mellan 1½-2 år. Om de gör grupper dagligen i 10 veckor är det en helt annan behandling oavsett om den är effektiv eller inte.

www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=245&DBT 

Man kan bli erbjuden att gå det först, och sedan standard dbt, individual dbt.

Det kallas för färdighetsträning i grupp, under 10 veckor. 

• Arga Killen
    Lilith Dark skrev 2013-04-01 18:05:27 följande:
    Jag fick sluta med Lamictal i stort sett på en gång då jag blev så illamående av lukten så att jag inte kunde svälja ner dem. Vi har hållit på i 10 år att hitta rätta kombinationen av mediciner och nu äntligen är både kombinationen och doseringarna rätt.
    Prova concerta då!
  • Anonym (TS)
    Lilith Dark skrev 2013-04-01 18:00:35 följande:

www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=245&DBT 

SÄS (Södra Älvsborgs Sjukhus) har alltså både och. De har den varianten som du beskriver på 18mån, och detta på behandlingsenheten.
  • Lilith Dark
    Anonym (TS) skrev 2013-04-01 18:07:55 följande:

Man kan bli erbjuden att gå det först, och sedan standard dbt, individual dbt.

Det kallas för färdighetsträning i grupp, under 10 veckor. 

Oj det har jag aldrig hört talas om faktiskt, man är aldrig för gammal för att lära sig något nytt. Skrattande Fast jag tror att det är just kombinationen av gruppen och sen individualterapin där man får arbeta med sitt eget största problemområde är det som gör DBT-behandling så effektiv, i alla fall med de jag pratat med. Själv tycker jag att det är individualterapin som har gett mig mest. Gruppen ger mig verktygen, men individualterapin är där jag hittar inom vilka områden jag behöver använda mig av de verktygen.
  • Anonym (TS)
    Arga Killen skrev 2013-04-01 18:04:56 följande:
    Borderline är begreppet innan psykopat! Varför inte bara samla ihop alla dessa mentalpatienter på ett större kollektiv där dem kan få vård. Och på så sätt också avlasta samhället från att behöva tillbringa sin vardag med dem. Det är i ärlighetens namn bedrövliga människor som bara är rent ut sagt otrevliga ha att göra med!

WOW!

Tycker du lämnar tråden omedelbart 
Svar på tråden Borderline