• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • L00lz
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-10-26 23:04:01 följande:
    Hur är det med jobb när man har någon diagnos? Jag tänker om arbetsgivare kan få reda på det på något sätt (utan att man själv berättar) och finns det nå jobb där man måste berätta om sånt här? 
    Du har ingen som helst skyldighet att berätta det om du inte vill.
    En arbetsgivare kan inte få tag på informationen, journaler lämnas inte ut till obehöriga, förutom till dig eller om du skulle ha problem med farbror blå.

Du kan vara lugn.
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-10-26 21:34:52 följande:
    Jag vet inte om det går att byta psykolog snabbt? Och bara ta den punkten med en kvinna känns omoget. Men jag borde från början ha önskat en kvinnlig psykolog, tror jag överhuvudtaget hade känt mig mer bekväm och vara mer öppen med en kvinna. Jag vet inte riktigt men jag får lite vibbar av honom att jag inte riktigt gillar honom. Jag ogillar inte honom heller, men det känns inte helt rätt. Men har bara träffat människan två gånger så känns inte som att jag har gett honom en chans heller. 
    Jag vet inte heller, man får ju hoppas att de inser hur viktigt det är.

Tycker inte det är omoget. Det viktigaste är att det fungerar för just den som söker vård.

Jag gick hos psykolog som tonåring och fick då en kvinna som jag inte upplevde lyssnade på mig och som gav mig lite dåliga vibbar. Men gav det en chans och till slut när det var dags att avsluta så ville jag inte, hehe. Så det kan förändras. :)

Hur ofta ska ni träffas? Varannan vecka?
  • Anonym (Misstänker)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-10-27 10:52:49 följande:
    Jag vet inte heller, man får ju hoppas att de inser hur viktigt det är. Tycker inte det är omoget. Det viktigaste är att det fungerar för just den som söker vård. Jag gick hos psykolog som tonåring och fick då en kvinna som jag inte upplevde lyssnade på mig och som gav mig lite dåliga vibbar. Men gav det en chans och till slut när det var dags att avsluta så ville jag inte, hehe. Så det kan förändras. :) Hur ofta ska ni träffas? Varannan vecka?

Vi ska träffas varje vecka, nästa samtal (på onsdag) blir det tredje och om jag minns rätt skulle vi ha tre bedömningssamtal innan "riktiga" behandlingen påbörjas. Jag ska försöka ge honom en chans, han verkar ju trots allt omtänksam och så.
  • Anonym (Gränsland)

Hej.

Har inte skrivit på ett tag. Men läst det ni har skrivit.

Jag går i en grupp"terapi" på dagsjukvården som sträcker sig under 3 veckor, 10 omgångar. Nu är det bara 4 omgångar kvar och jag börjar att få seperationsångest. Gruppen känns så härlig att komma till och man får prata ut om saker man inte prata med andra om. Man känner sig normal och det är så skönt att bli accepterad och inte utdömd.

Imorgon ska jag träffa MBT-teamet som ska göra en bedömning om MBT är något som kan hjälpa mig, vilket jag verkligen tror. Men jag funderar lite på hur länge man ska behöva vänta sedan för att få delta i denna terapin?!

• Anonym (Stefan)
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-10-27 13:09:03 följande:

Vi ska träffas varje vecka, nästa samtal (på onsdag) blir det tredje och om jag minns rätt skulle vi ha tre bedömningssamtal innan "riktiga" behandlingen påbörjas. Jag ska försöka ge honom en chans, han verkar ju trots allt omtänksam och så.
    Låter super! Berätta gärna hur det gått sen.
  • Anonym (Misstänker)

Min ångest har varit extrem hela helgen. Så fort min kille inte svarar när jag ringer/smsar är jag helt säker på att han ignorerar mig eller är med någon annan tjej. Jag vet att han har festat i helg och vet ju att det är svårt att höra telefonen då, men ändå hetsar jag upp mig om att något är fel. Ringde hans syster igår och hon svara och jag fick prata med honom. Han hade bara inte hört telefonen sa han. Så är det väl säkert men har ändå svårt att tro det ibland och hinner få panik innan jag får tag i honom. Samma sak idag. Jag såg att han hade varit online på facebook = han är vaken. Så ringde några gånger men han svarade aldrig. Slutade med att jag skar mig och låg på badrumsgolvet och grät, sen lugna jag ner mig något men låg kvar där rätt länge. Så ringde han upp och sa att telefonen hade varit i laddaren. 

Har mått dåligt i överlag väldigt mycket senaste tiden och när han inte svarade när jag ringde utlöste väl att jag fick extrem ångest. Legat och skakat, gråtit osv. Fått slå på hög musik så grannarna inte hör. Sen när han ringde upp grät jag att han inte bryr sig om mig och att jag ligger på badrumsgolvet och blöder. Han sa att han visst bryr sig och det gör han ju såklart. Så jävla elakt av mig att göra så, att påstå att han struntar i mig. Men han blev inte arg, lät lite ledsen kanske. Jag hade tyckt det var jättejobbigt om han kände sig övergiven så fort jag inte gav honom 100% uppmärksamhet. Var lite skakis ett tag efteråt, men sen vände det helt och jag skrev en skoluppgift på 5000 tecken och lagade mat till lunchlådan imorgon. När han ringde nu för en halvtimme sen var jag skitglad och allt var så himla bra helt plötsligt. Jag fattar inte hur han orkar med mig, det är knappt så jag själv hänger med i svängarna..  

• Anonym (Misstänker)
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-10-27 21:52:51 följande:
    Min ångest har varit extrem hela helgen. Så fort min kille inte svarar när jag ringer/smsar är jag helt säker på att han ignorerar mig eller är med någon annan tjej. Jag vet att han har festat i helg och vet ju att det är svårt att höra telefonen då, men ändå hetsar jag upp mig om att något är fel. Ringde hans syster igår och hon svara och jag fick prata med honom. Han hade bara inte hört telefonen sa han. Så är det väl säkert men har ändå svårt att tro det ibland och hinner få panik innan jag får tag i honom. Samma sak idag. Jag såg att han hade varit online på facebook = han är vaken. Så ringde några gånger men han svarade aldrig. Slutade med att jag skar mig och låg på badrumsgolvet och grät, sen lugna jag ner mig något men låg kvar där rätt länge. Så ringde han upp och sa att telefonen hade varit i laddaren. 

Har mått dåligt i överlag väldigt mycket senaste tiden och när han inte svarade när jag ringde utlöste väl att jag fick extrem ångest. Legat och skakat, gråtit osv. Fått slå på hög musik så grannarna inte hör. Sen när han ringde upp grät jag att han inte bryr sig om mig och att jag ligger på badrumsgolvet och blöder. Han sa att han visst bryr sig och det gör han ju såklart. Så jävla elakt av mig att göra så, att påstå att han struntar i mig. Men han blev inte arg, lät lite ledsen kanske. Jag hade tyckt det var jättejobbigt om han kände sig övergiven så fort jag inte gav honom 100% uppmärksamhet. Var lite skakis ett tag efteråt, men sen vände det helt och jag skrev en skoluppgift på 5000 tecken och lagade mat till lunchlådan imorgon. När han ringde nu för en halvtimme sen var jag skitglad och allt var så himla bra helt plötsligt. Jag fattar inte hur han orkar med mig, det är knappt så jag själv hänger med i svängarna..  
    En av anledningarna till min misstänksamhet i helg var för att jag kollade runt på facebook och såg att tjejen han var otrogen med mot mig förra året hade fyllt 18. Då tog jag det som att hon skulle på krogen och att de då kommer träffas (kommer från ett litet ställe) och jag nojade att han skulle vara med henne igen. 
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-10-27 21:52:51 följande:

Låter lite som mig och min tjej när vi blev tillsammans. Har ni varit ihop länge?
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-10-27 21:57:09 följande:
    En av anledningarna till min misstänksamhet i helg var för att jag kollade runt på facebook och såg att tjejen han var otrogen med mot mig förra året hade fyllt 18. Då tog jag det som att hon skulle på krogen och att de då kommer träffas (kommer från ett litet ställe) och jag nojade att han skulle vara med henne igen. 
    Fast du det är faktiskt inte så märkligt att du känner så. Du ska inte skylla allt på din sjukdom; att man är orolig för att ens partner varit otrogen förut är något de flesta blir.

Jag och min sambo hade som regel att vi inte drog och "festade" utan varandra. Det funkade bra. Men många verkar inte klara sig utan sånt trams.
  • Anonym (Misstänker)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-10-27 23:23:46 följande:
    Låter lite som mig och min tjej när vi blev tillsammans. Har ni varit ihop länge?
    Om vi inte hade haft ett uppehåll så skulle vi fira fyra år om några veckor. Han gjorde slut med mig förra året, orsaken var att han inte stod ut med att aldrig veta vilket humör jag skulle vara på. Om jag skulle tycka han var världens bästa eller skälla på honom. Jag var mycket så då, nu känns det som att jag har lärt mig lite av sist att jag inte kan säga vad som helst. Men jag tänker ofta i syna tankar fortfarande, men försöker att inte agera så. Sen någon vecka efter vi gjort slut fick jag veta att han redan hade ny tjej på G och fick ur honom att han var med henne någon dag innan han dumpade mig. Jag spårade ur helt den gången. Slängde en glasflaska mot honom (träffade inte) och flög på honom. Slog med nävarna och försökte spraya hårspray i ögonen. Ångrar det så inåt helvete idag, men tog länge innan jag fattade att det var fel. Han tycker konstigt nog inte att jag har gjort fel än heller.
    Anonym (Stefan) skrev 2013-10-27 23:25:14 följande:
    Fast du det är faktiskt inte så märkligt att du känner så. Du ska inte skylla allt på din sjukdom; att man är orolig för att ens partner varit otrogen förut är något de flesta blir.

Jag och min sambo hade som regel att vi inte drog och "festade" utan varandra. Det funkade bra. Men många verkar inte klara sig utan sånt trams.
    Nej jag har väl ändå en anledning till att vara misstänksam. Han har inte sagt något om han skulle ha träffat henne i helg men sen så blir jag arg/ledsen så fort någon nämner hennes namn så kan vara det också. Eller så har inte heller ens sett henne. Vi har, som jag sagt tidigare, typ ett öppet förhållande och jag är inte alltid helt nöjd med det. Men varken jag eller han har "använt" oss av det speciellt mycket, typ legat med en annan person var sen vi blev tillsammans igen efter uppehållet. Men han vet att jag absolut inte är okej med att han skulle vara med den här tjejen igen, det hade jag räknat som otrohet. Samma med mina nära kompisar. Vilket i och för sig kan vara lite dubbelmoral då jag låg med en av hans bättre kompisar i våras.

Tänkte i alla fall fråga honom imorgon om han sett henne, för han var på krogen i fredags. Igår hade han bara varit hos en kompis med ett par stycken och druckit öl. Vi bor numera 40 mil ifrån varandra eftersom jag började studera så vi kan inte alltid festa tillsammans. Dessutom börjar vi lätt bråka i fyllan men tycker att det har blivit bättre nu i alla fall. Innan jag flyttade så kom han och sov hos mig 9/10 gånger då han varit ute, fast jag inte varit det. Om han inte kom till mig hade han varit på andra sidan stan och sov hos en kompis där. Det var lättare då för då visste jag ju att han kom till natten i alla fall. I och för sig låg jag och oroade mig då också, men ja.. 
Svar på tråden Borderline