• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (undrar så) skrev 2013-12-18 20:41:10 följande:
    Hallå allihop!

Ska genomgå en borderlineutredning på psykiatrin.. Hur länge fick ni vänta på era utredningar? fick beskedet i oktober.

Sen undrar jag en annan sak, jag har medicinvägrat, fram tills att det blir en utredning åtminståne, Eftersom jag inte tror på medicin så mycket. Speciellt inte antidepp som dem gång på gång ska försöka pracka på mig.

Antidepp när man har borderline, hur bra funkar det egentligen? 

Hört om så många självmord som möjligen utlösts av antidepp. Sen känner jag många som fått prova nya antidepp varje månad för att  det inte varit bra(under väntan på utredning), samt vet jag en som har blivit avtrubbad av dem sorts medicinerna.

Tycker själv att terapi känns som en bättre lösning, lära sig hantera sina känslor och så vidare, det är jag öppen för och villig att ge allt i.

Vad tycker ni/har ni för erfarenheter av antideppressiva/medicinering?

Det cirkulerar väldigt mycket myter runt medicin, tyvärr oftast spritt av dem som inte använder dem själva. Sen beror det förstås på vilken medicin det är, då biverkningarna varierar.

Min sambo medicinvägrade i fyra år, men av någon anledning bestämde hon sig för att prova en medicin nu. De tre senaste veckorna har varit de lugnaste i vår relation hittills. Hon mår jätte bra, förutom lite yrsel då och då. Vi bråkar absolut ingenting längre, och jag kan se på henne att hon är lyckligare. Hon skrattar mer, har framtidstro osv. Och hon sa också alltid att man blir "avtrubbad", tills hon provade.

Men det fungerar säkert inte på alla. Har man dock aldrig provat så vet man ju inte.

Jag tycker precis som du att det bästa vore att lära sig hantera det istället. Men ibland går det helt enkelt inte, och då har man inte så mycket val än att försöka kombinera medicin och någon form av hantering.

• Anonym (TS)
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-17 11:31:44 följande:
    Hej jagbehöver hjälp och råd.
    Har levt med en som har borderlin i ca 5 år och dom tre sista har hon sårat mig mer än ni kn arna sånu måste jag släppa taget men e inte riktigt så stark då jag tycker så synd om henne och hon har tryckt ner mig så pass.
    Men hur gör man för att släppa taget helt vi har delat på oss nu i veckan och hon sårar mig än hur gör jag för att ta steget.
    Klarar inte av att inte veta va hon vill då hon ändrat sig från dag till dag så för att jag ska må bättre måste jag nog komma den?
    Hej!

Jag hade nog försökt med att förklara väldigt noga varför. Och sen vara BENHÅRD med det du bestämt dig för. Inte vela fram och tillbaka, inte småträffas, ha sex (som många har när de gjort slut) utan nu är det slut och det är bäst både för dig och mig, så hade jag sagt, inte bara sagt att hon är det största problemet, utan mer att ni inte passar ihop. För annars blir separationsfasen bara ännu jobbigare för henne (det är det vi med borderline har problem med, att känna oss övergivna och lämnade) så vara tydlig, bestämd men i god ton och hellre hålla det på "vi passar inte så bra ihop, än jag orkar inte med dig" Lycka till!
  • Anonym (TS)
    Anonym (undrar så) skrev 2013-12-18 20:41:10 följande:
    Hallå allihop!

Ska genomgå en borderlineutredning på psykiatrin.. Hur länge fick ni vänta på era utredningar? fick beskedet i oktober.

Sen undrar jag en annan sak, jag har medicinvägrat, fram tills att det blir en utredning åtminståne, Eftersom jag inte tror på medicin så mycket. Speciellt inte antidepp som dem gång på gång ska försöka pracka på mig.

Antidepp när man har borderline, hur bra funkar det egentligen? 

Hört om så många självmord som möjligen utlösts av antidepp. Sen känner jag många som fått prova nya antidepp varje månad för att  det inte varit bra(under väntan på utredning), samt vet jag en som har blivit avtrubbad av dem sorts medicinerna.

Tycker själv att terapi känns som en bättre lösning, lära sig hantera sina känslor och så vidare, det är jag öppen för och villig att ge allt i.

Vad tycker ni/har ni för erfarenheter av antideppressiva/medicinering?
    Hej och Välkommen hit!

Förstår att det kan kännas tufft att behöva prova mediciner, känner du dig väldigt deprimerad? För det är ju inte alltid så, känner flera med borderline som inte tar just anti-depp mediciner hela tiden, utan bara när det har "gått för långt". När det spårar ur typ. Depressionen tar över hela ens liv, om du förstår. Sen kan man ju behöva lugnande vid ångest (finns milda sådana, inget berorendeframkallande) men allt beror ju på hur du mår? Lider du mycket av ångest? Du kanske inte behöver mediciner, just nu iaf, och det är väl jättebra. Klart du kan gå i "bara" terapi. Tror också att det bästa är just den biten, lära sig hantera sina känslor, hur man reagerar osv.

Jag har haft många olika mediciner (anti-depp) en del har inte passat mig alls, medans en del passar bra (men alla har slutat verka på mig efter typ 1år) och fått byta. Lycka till med utredningen! Ställ gärna fler frågor
  • Anonym (anonym)

Hej har varit med en som har borderline i 6 år och vi har två barn nu för en vecka sen bråkade vi tiktigt mycket det slutadr med att hon åkte och har inte varit hemma sen dess. Hon har varit med en annan och det skiter jag i efter som det va jag omkastdut hnne men nu igår sa hon att hon vill försöka igen men idag vill hon vänta o massa skit va ska jag göra hon mår så jävla dåligt och vet att hon vill va med mig men vett inte va som e i hennes huvud just nu snälla hjälp mig!!!!!!!!

• Anonym (bo)
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-21 14:41:31 följande:
    Hej har varit med en som har borderline i 6 år och vi har två barn nu för en vecka sen bråkade vi tiktigt mycket det slutadr med att hon åkte och har inte varit hemma sen dess. Hon har varit med en annan och det skiter jag i efter som det va jag omkastdut hnne men nu igår sa hon att hon vill försöka igen men idag vill hon vänta o massa skit va ska jag göra hon mår så jävla dåligt och vet att hon vill va med mig men vett inte va som e i hennes huvud just nu snälla hjälp mig!!!!!!!!
    Säkert att det inte är ni bägge som är bordeline?

Hon vill försöka igen men det vill inte du, blir till att hålla fast vid det då. Inse att hon kommer fortsätta va så här av o på hela tiden, men hennes dåliga mående får hon ta ansvar för själv.

Sprit, droger?
  • Anonym (anonym)

Ne ingen sprit inga droger hon mår bara riktigt dåligt jag vill försöka fixa det o ena dagen vill hon andra e hon tvek sam vill hjälpa henne o fatta att hon drar ner sig själv och alla rönt henne när hon gör så här men vet inte hur

• Anonym (bo)
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-21 16:40:27 följande:
    Ne ingen sprit inga droger hon mår bara riktigt dåligt jag vill försöka fixa det o ena dagen vill hon andra e hon tvek sam vill hjälpa henne o fatta att hon drar ner sig själv och alla rönt henne när hon gör så här men vet inte hur
    Du kan inte hjälpa henne om hon inte ens försöker själv o bara velar. Fokusera på barnen istället, du har kastat ut henne o fortsätt med ditt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-21 16:40:27 följande:
    Det låter väldigt tufft, får hon hjälp från psykiatrin? För det verkar ni behöva, allt påverkar ju även dig.
  • Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2013-12-21 19:17:14 följande:
    Det låter väldigt tufft, får hon hjälp från psykiatrin? För det verkar ni behöva, allt påverkar ju även dig.

och barnen glömde jag skriva
  • Anonym (anonym)

Grejen e ju att hon förhoppningsvis ska börja med dbt efter nyår men e inte säkert. Hjälp ne inte den hjälpen vi har behövt har vi inte fått. Nu vill hon att jag ska gå till psykolog o prata så jag bevisar för henne att jag vill o få hjälp hur jag ska hantera allt.

Hon ska ju me gå va men just nu e hon så nere o känner sig så sviken av mig o tror det är därför hon velar så mycket hon e nog rädd att jag kastar utt henne igen om det blir så här så hon vill vänta säger hon inan vi kanske ska försöka igen.sa hon i dag men igår skulle vi försöka igen så vet inget bara att hon e djupt sårat och rädd.

Svar på tråden Borderline