• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (bordis)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-19 15:35:53 följande:
    Jag överäter och dessutom äter helt fel, kan nästan säga att jag skadar mig själv med mat, motionerar NOLL, (fick nästan ett utbrott på sköterskan då hon ville skriva ut fysisk aktivitet på recept till mig) då sa jag ifrån, jag vill inte för jag är inte värd att må bättre, jag är inte dum i huvudet, så att jag inte fattar att klart rent kroppsligt/psykiskt skulle jag må bättre, MEN jag kan inte göra det innan jag kommer underfund med själva problemet VARFÄR jag straffar mig själv, jag måste få ett slut på det FÖRST.

jJust nu är även jag i en period där jag söker bara mer o mer sätt att må sämre på,det känns HOPPLÖST! Frågade min psykolog förra veckan (öppnade mig äntligen mer om just dessa saker) om det ens är möjligt att arbeta bort ett sånt tankesätt, att hitta i sig själv en förmåga att börja gå emot detta. Jag kan tex. bli extremt provocerad av människor som säger, men det är ju bara att bestämma sig för att må bra, eller har hört detta ett flertal gånger..skriv upp uppmuntrande meningar till dig själv på kyldörren eller badrumsspegeln, typ Du är vacker, Du är värd allt bra osv. Jag skulle bara bli ännu mer ARG på mig själv. Skulle ha rent motsatt effekt på mig.

Håller med och förstår dig.

Det som känns extra tragiskt i mitt fall är att jag faktiskt gått behandling och blivit frisk skriven. Men pga det socialtjänsten har gjort emot mig och mitt barn så är jag tillbaka på noll nu - eller ännu lägre t.o.m. 
  • ttt

Om jag kanske kan få fråga va ni tycker jag ska gör då jag vet att hon mår dåligt riktigt dåligt hon skrev avskeds brev föra veckan men hon tror inte jag fattar när hon mår dåligtför hon vill ju inte säga det direkt utan tar ett tag men va skulle ni rekomendera att jag ska göra?

• Anonym (bordis)
    ttt skrev 2013-11-19 16:02:10 följande:
    Om jag kanske kan få fråga va ni tycker jag ska gör då jag vet att hon mår dåligt riktigt dåligt hon skrev avskeds brev föra veckan men hon tror inte jag fattar när hon mår dåligtför hon vill ju inte säga det direkt utan tar ett tag men va skulle ni rekomendera att jag ska göra?

Du ska finnas där för henne. Inte anklaga eller "prata" om problemen. Bara finnas där. Krama henne och säg att hon är bäst.

Så gjorde mitt ex när jag mådde dåligt och det var det enda som fungerade. 
  • ttt

Tack för tipset:) jag brukar försöka prata om va som är fel o så men ska försöka o släppa de:)

• Anonym (TS)
    ttt skrev 2013-11-19 15:54:02 följande:
    Oki skönt att höra att det inte va som jag trodde iallafall. Här hos oss finns ingen sån grupp och vi fick veta att hon hafde det för några månader sen så både hon och jag e nya på det här. Öppna säg har hon väldigt svårt för till och med till mig fast vi varit sambo i 6 år snart då hon har blivit sviken av alla o då menar jag alla hon öppnat sig till innan vist det kommer lite då o då och det är jag glad över. Har störtat henne så här långt o hoppas att den jag blev kär i finns kvar där inne så tänker inte ge upp nu heller man behöver bara höra att andra har det på samma sätt ibland.
    Hjälp vet jag inte riktigt om man kan säga att vi fått vi läser väl oss till de o frågar mycket hos hennes psykolog som jag får följa med på ibland.
    Hon har sakt innan att hon inte vet va eller hur hon ska bete sig när hon får kärlek och när jag stäler upp på henne hela tiden hon e inte van vid det alls inye ens som liten fick hon kärlek utan slag sen träffade hon en kille som gkorde lika dant sen träffar hon mig som e helt tvärt om och bryr mig om henne så hon vet inte hur hon ska reagera säger hon det blir för mycket så hon sjuter ifrån.

Synd att ni inte har någon sådan grupp men ändå bra att du får följa med till hennes psykolog. Det finns ju även andra slags anhörig grupper på nätet, här har vi Anonym Stefan Det har säkert hjälpt en del att få höra från "den andra sidan" hur ni har det med att kämpa.

Ojojoj va jag känner igen mig i detta med att inte lita på människor, för mig tar det lååång tid innan jag litar på folk, (övertygad om att andra har dolda motiv, vill mig illa, snackar skit osv)oavsett om det är inom vården eller i privatlivet. Inte alls ovanligt med tanke på vad hon varit med om, jag är själv uppvuxen med en misshandlande mamma (inga syskon eller pappa med i bilden) mobbad både psykiskt o fysiskt hela min skolgång, sexuellt utnyttjad av en äldre man runt 12års åldern, utnyttjad av killar i övre tonåren, det var som att jag sökte mig till just de som ville bara ha mig i säng, och när jag väl träffade min man trodde jag att det var samma sak han var ute efter, då blev jag väldigt förvånad när han ville lära känna mig innan vi hade sex..kändes märkligt.

Hade svårt att ta till mig det, blev förvirrad. Så du får nog bara bevisa din kärlek om o om o om igen, överrös henne med kärlek o uppmärksamhet. ´När det gäller terapin är det VÄLDIGT viktigt att hon öppnar upp sig, tänker efter vad hon behöver jobba med sig själv? För man kan lätt tralla genom en hel standardterapi, oftast är de väl 18mån, vi är experter på att hålla masken.

Hon behöver inse att hon antingen gör allt i sin makt med att öppna sig, för om hon inte gör det kan heller psykologerna inte hjälpa henne. Jag har kommit underfund med detta bara det sista, höll en hård mask, eller egentligen snackade jag bara en massa dravvel i min gruppterapi och även individualterapi, (undvek de viktiga o känsliga bitarna) tills jag för några veckor sedan gav upp (när jag mådde som sämst av min nya medicin, hade inga murar kvar att hålla upp, var så långt ner i botten som det gick) och pratade öppet om just detta med mitt självhat och att jag inte känner något värde i mig själv, så nu är vi inne på rätt spår i terapin, så är det något som är bra är det att nu vet de vilka mina problem är, vad som behöver göras.  
  • Anonym (TS)
    Anonym (bordis) skrev 2013-11-19 15:55:53 följande:

Håller med och förstår dig.

Det som känns extra tragiskt i mitt fall är att jag faktiskt gått behandling och blivit frisk skriven. Men pga det socialtjänsten har gjort emot mig och mitt barn så är jag tillbaka på noll nu - eller ännu lägre t.o.m. 

Usch, blir så ledsen Förstår verkligen att du inte har någon hopp om livet. Men du får väl träffa barnet? Är det något definitivt beslut?

Men går du i terapi igen eller har någon form av kontakt med öppenvården, så att soc ser att du gör allt du kan för att må bättre?   
  • Anonym (TS)

ttt skrev 2013-11-19 16:02:10 följande:

Ja för skulle jag vara i hennes ställe och min sambo skulle komma med tips eller, men så kan du ju inte tänka om dig själv, eller JAG förstår vad du känner, skulle jag bara bli ännu mer nedslagen. Jag vill absolut ha förståelsen men bara från personer som VERKLIGEN vet vad jag går igenom. Inga överpositiva kommentarer, som jag fick förra veckan när jag mådde som sämst av min nya medicin, jag skrev på facebook att nu är allt bara svart, deppigt, ingen livslust..typ i den stilen, då fick jag en kommentar om, men tänk på allt fint o underbart som du har, det är som att slå mig på käften, när jag inte känner något av de känslorna, kände mig bara ännu sämre. Hatade mig själv bara ännu mer eftersom jag inte kan känna något av det.

Så precis som Anonym bordis skriver, finns där, fråga inte en massa...vill hon prata och berätta...lyssna utan att ge en massa råd.  
  • Anonym (bordis)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-19 16:36:52 följande:

Usch, blir så ledsen Förstår verkligen att du inte har någon hopp om livet. Men du får väl träffa barnet? Är det något definitivt beslut?

Men går du i terapi igen eller har någon form av kontakt med öppenvården, så att soc ser att du gör allt du kan för att må bättre?   

Har fått träffa barnet en gång på över 4 månader. Fortsättningsvis kommer det bli 2 timmar per månad. Helt vansinnigt, mitt barn har bara haft mig i sitt liv i alla sina 13 år!

Barnet mår av förklarliga skäl väldigt dåligt nu!  Hur jag mår kan inte ens beskrivas i ord.
  • Anonym (TS)
    Anonym (bordis) skrev 2013-11-19 16:49:36 följande:

Har fått träffa barnet en gång på över 4 månader. Fortsättningsvis kommer det bli 2 timmar per månad. Helt vansinnigt, mitt barn har bara haft mig i sitt liv i alla sina 13 år!

Barnet mår av förklarliga skäl väldigt dåligt nu!  Hur jag mår kan inte ens beskrivas i ord.

Och detta beslut är slutgiltigt? Var är barnest pappa? Är barnet placerat i familjehem eller?

Många frågor..men försöker förstå hur du har det...

Men går du i terapi igen eller har någon form av kontakt med öppenvården, så att soc ser att du gör allt du kan för att må bättre?    
  • Anonym (bordis)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-19 16:57:14 följande:

Och detta beslut är slutgiltigt? Var är barnest pappa? Är barnet placerat i familjehem eller?

Många frågor..men försöker förstå hur du har det...

Men går du i terapi igen eller har någon form av kontakt med öppenvården, så att soc ser att du gör allt du kan för att må bättre?    

Barnet är placerat i ett vad jag tror väldigt bra familjehem. Har pratat en hel del med dom och dom verkar hur vettiga som helst, barnet har det bra där tills barnet får komma hem igen. Ingen pappa.

Jag har tillfälligt gett upp allt, men jag kommer tillbaka. Måste bara vila ut efter all sk*t som har hänt.

Soc borde lyssnat på mig och stöttat på hemmaplan, det hände aldrig tyvärr.   

Jag är som sagt på botten nu, men jag ger ALDRIG UPP när det gäller mitt älskade barn! Soc kommer aldrig vinna över oss, det vet vi båda.  
Svar på tråden Borderline