• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (TS)
    ttt skrev 2013-11-18 20:51:59 följande:
    Hej jag är 25 år och lever med min tjej sen 6 år tillbacka och vi har inte haft det lätt nu den sista tiden har vi fått veta att hon har borderline och det har väl inte blivet bättre me de men till fråga numer ett kan dbt verkligen hjälpa? Fråga två varför ger hon mig aldrig någon kärlek har varit så dom tre senaste åren. Fråga tre gör jag rätt som stannar fast hon gjort mig väldigt illa ett par gånger och kan hon verkligen bli den hon va när vi träffades?

Jag kan känna igen mig lite i det där med att inte ge kärlek, för min del är det mycket det att jag är mesta del av tiden i min "lilla bubbla" avskärmad emotionellt. Då kan jag heller inte se hans behov, för all den lilla kraft jag har till varje dag går till barnen, när den är slut sluter jag mig själv.

• Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-19 09:23:29 följande:
    Hej och välkommen hit!

Utan att vara läkare eller sätta diagnos så är det Väldigt typiska drag i Borderline, MEN för att du ska ha borderline måste fler "symptom" stämma in? Har du läst på om de 9 olika kriterierna? Där man måste ha minst 5 av 9

Här är de från Psykologiguidens hemsida:

(1) relationer till andra som karakteriseras av en pendling mellan ytterligheter som överidealisering och nedvärdering,

(2) impulsivitet eller oförutsägbarhet i åtminstone två avseenden som kan vara skadliga för individen, tex ekonomi, sexualliv, drogmissbruk, snatteri, vårdslöshet i trafik eller hetsätning,

(3) affektlabilitet i form av påtagliga svängningar från normal sinnesstämning till nedstämdhet, irritabilitet eller ångest, som vanligen varar ett par timmar men sällan mer än ett par dagar,

(4) inadekvat, intensiv vrede eller bristande kontroll över aggressiva impulser, tex i form av täta vredesutbrott,

(5) upprepade självmordshot, suicidala handlingar eller incidenter med självförvållad kroppsskada,

(6) identitetsstörning som visar sig i bestående osäkerhet kring ett flertal frågor rörande den egna identiteten, som tex självbild, värderingar, sexuell inriktning, långsiktiga mål eller yrkesval och vilken sorts vänner individen föredrar,

(7) en ständig känsla av tomhet eller glädjelöshet,

(8) frenetiska ansträngningar att undvika ensamhet och

(9) övergående stressrelaterade paranoida föreställningar eller allvarliga dissociativa symtom.

Länk:   www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=bord...

Jag lider av alla de 9 kriterier.

Men även min Bipolär Affektiv gör sig bara mer o mer påtaglig, den senaste månaden har jag haft flera maniperioder, korta iom att jag är Bipolär Affektiv. Jag kan gå så upp i något att jag inte kan sluta eller kontrollera det alls. Blir superspeedad. Men allt bara blandas ihop till en enda röra av känslor för Borderline gör allt bara ännu värre.

Som torsdag morgon till söndag morgon mådde jag BRA, tom. riktigt bra (fast manisk) för att på söndagen bli mer o mer deppig, igår grät jag hela morgonen. Fick en ordentlig panikångestattack igen (länge sedan sist) där jag hade svårt att andas och tryck över bröstet med panik. 
    Jag tar åt mig av allt som sägs till mig, straffar mig själv för det, Så just nu tror jag (för mig väldigt verkligt) att alla är emot mig. att de bara vill bli av med mig och jag är JOBBIG som fan.

Och där kommer kriterie (8) frenetiska ansträngningar att undvika ensamhet in väldigt tydligt!

Även kriterie 1(1) relationer till andra som karakteriseras av en pendling mellan ytterligheter som överidealisering och nedvärdering,  Med andra ord människor som jag bryr mig väldigt mycket om, kan jag bli extremt PÅ, ger all min uppmärksamhet till dessa personer, för att jag är livrädd för att förlora de   och det slutar bara med att de personerna måste stöta bort mig, sätta en gräns, som jag inte kan ta på ett bra sätt. och visar de det minsta tecken på att det blir för mycket från min sida vänder jag det mot mig själv. Känner på riktigt i hela min kropp att den personen tycker illa om mig, jävligt jobbig känsla, för jag kan inte hantera det utan mina tankar blir en sanning för mig.

Från de känslorna har det nu övergått till att inte vilja ha kontakt med personer, för eftersom jag nu är för PÅ och jobbig sluter jag mig helt. Alltså från idealisering av personer till nedvärdering (kanske inte just nedvärdering men att jag vänder mig mot och blir kall istället) Det är hopplöst just nu

Går med självmordstankar (var lääänge sedan sist jag haft de) så egentligen borde jag väl kontakta psyk men har berättat om de till både min psykolog och sköterskan på Öppenvårdsmottagningen. Ska till läkaren på fredag för att snacka vidare om nya stämningsstabiliserande medicin. Känns som allt går åt fel håll, vill ju bli mer stabil och orka med vardagen. Men känner bara mer tomhet och hopplöshet Gråter  

Sådär ser mitt liv ut just nu Gråter  
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-19 10:05:56 följande:

Jag lider av alla de 9 kriterier.

...

Sådär ser mitt liv ut just nu Gråter  
    Ledsen för hur du har det. Dock måste jag verkligen säga att du verkar besitta en stor självinsikt, och det är absolut inte något jag sett hos de jag träffat. Vad duktig du är, ville bara säga det!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-11-19 10:27:03 följande:
    Ledsen för hur du har det. Dock måste jag verkligen säga att du verkar besitta en stor självinsikt, och det är absolut inte något jag sett hos de jag träffat. Vad duktig du är, ville bara säga det!

Tack! Ja jag analyserar mig själv väldigt mycket. Sen har jag märkt att jag vet precis vad jag behöver av min terapi tex. inte alla som kanske vet vad de har problem med eller behöver jobba på. Tack o lov vet jag det, vet vad som behöver hända för att jag ska komma vidare och börja må bättre.
  • ttt

Tack så mycket

Anonym (TS) skrev 2013-11-19 09:30:55 följande:
    Välkommen till tråden!

• ttt

Är det så att ni straffar andra genom att skade er själva på något sätt.

Det som jag är rädd för är väl att hon kanske bara säger att hon låg med han för att såra mig o förnedra säg själv men hon kanske ville göra det alltså ligga med han. Under den tiden drack hon mycket och tog tableter och måde jävligt dåligt och han utnytjade tillfelet då jag kastade ut henne men kan man lita på henne eller? Vill ju ha så mycket svar av henne men hon kan inte ge några för hon vet inte varför hon gör mig illa när hon inte vill de utan bara vill va den jag vill hon ska va men hon kan inte för något säger stopp.

• ttt

Undrar bara varför man väljer att förnedra sig själv o skada sig själv för att såra någon annan?

• Anonym (Misstänker)
    ttt skrev 2013-11-19 12:19:28 följande:
    Är det så att ni straffar andra genom att skade er själva på något sätt. Det som jag är rädd för är väl att hon kanske bara säger att hon låg med han för att såra mig o förnedra säg själv men hon kanske ville göra det alltså ligga med han. Under den tiden drack hon mycket och tog tableter och måde jävligt dåligt och han utnytjade tillfelet då jag kastade ut henne men kan man lita på henne eller? Vill ju ha så mycket svar av henne men hon kan inte ge några för hon vet inte varför hon gör mig illa när hon inte vill de utan bara vill va den jag vill hon ska va men hon kan inte för något säger stopp.

Som jag fattade det så låg hon med någon annan efter ni gjort slut? Det är väl inget att älta? Trist men om ni gjort slut är det sånt man får räkna med. Du kan ju inte förvänta dig att hon inte har legat med någon annan om ni blir tillsammans igen.
  • ttt

Låter exakt som min sambo[hon har varit tom hur läng som hälst nu och har jät upp allt o tror inte att hon någon sin kan bli bra men jag peppar o peppar för nu börjar hon dbt o hon ska ge det en chans men funkar inte det så lämnar hon mig o barnen säger hon och jag vet va hon menar va bara ett halv år sen sist hon försökte ta sitt liv. Men stå på dig o tryck på läkarna det har jag fåt göra åt henne för hon e inte så starck ta med någon anhörig om du inte vill trycka på dom för man måste göra det för dom ska fatta det har jag fåt lära mig stå på dig:)quote=71718461][quote-nick]Anonym (TS) skrev 2013-11-19 10:05:56 följande:[/quote-nick]Jag lider av alla de 9 kriterier.

Men även min Bipolär Affektiv gör sig bara mer o mer påtaglig, den senaste månaden har jag haft flera maniperioder, korta iom att jag är Bipolär Affektiv. Jag kan gå så upp i något att jag inte kan sluta eller kontrollera det alls. Blir superspeedad. Men allt bara blandas ihop till en enda röra av känslor för Borderline gör allt bara ännu värre.

Som torsdag morgon till söndag morgon mådde jag BRA, tom. riktigt bra (fast manisk) för att på söndagen bli mer o mer deppig, igår grät jag hela morgonen. Fick en ordentlig panikångestattack igen (länge sedan sist) där jag hade svårt att andas och tryck över bröstet med panik. 

Jag tar åt mig av allt som sägs till mig, straffar mig själv för det, Så just nu tror jag (för mig väldigt verkligt) att alla är emot mig. att de bara vill bli av med mig och jag är JOBBIG som fan.

Och där kommer kriterie (8) frenetiska ansträngningar att undvika ensamhet in väldigt tydligt!

Även kriterie 1(1) relationer till andra som karakteriseras av en pendling mellan ytterligheter som överidealisering och nedvärdering,  Med andra ord människor som jag bryr mig väldigt mycket om, kan jag bli extremt PÅ, ger all min uppmärksamhet till dessa personer, för att jag är livrädd för att förlora de   och det slutar bara med att de personerna måste stöta bort mig, sätta en gräns, som jag inte kan ta på ett bra sätt. och visar de det minsta tecken på att det blir för mycket från min sida vänder jag det mot mig själv. Känner på riktigt i hela min kropp att den personen tycker illa om mig, jävligt jobbig känsla, för jag kan inte hantera det utan mina tankar blir en sanning för mig.

Från de känslorna har det nu övergått till att inte vilja ha kontakt med personer, för eftersom jag nu är för PÅ och jobbig sluter jag mig helt. Alltså från idealisering av personer till nedvärdering (kanske inte just nedvärdering men att jag vänder mig mot och blir kall istället) Det är hopplöst just nu

Går med självmordstankar (var lääänge sedan sist jag haft de) så egentligen borde jag väl kontakta psyk men har berättat om de till både min psykolog och sköterskan på Öppenvårdsmottagningen. Ska till läkaren på fredag för att snacka vidare om nya stämningsstabiliserande medicin. Känns som allt går åt fel håll, vill ju bli mer stabil och orka med vardagen. Men känner bara mer tomhet och hopplöshet   

Sådär ser mitt liv ut just nu   [/quote]

• ttt
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-11-19 12:29:35 följande:
    Som jag fattade det så låg hon med någon annan efter ni gjort slut? Det är väl inget att älta? Trist men om ni gjort slut är det sånt man får räkna med. Du kan ju inte förvänta dig att hon inte har legat med någon annan om ni blir tillsammans igen.

Grejen e ju att jag skiter i om hon låg med han men att förnedra sig så för att såra någon annan e det jag undrar över.
Svar på tråden Borderline