• Anonym (Rosalisa)

Varför firar ni påsk era hycklare???

Varför firar ni som inte är kristna påsk? Ni sitter där och nubbar på Jesu bekostnad utan att bry er ett dugg om hur han led på korset.Ni vräker i er gotter och låter ungarna proppa i sig godis.Vet era barn över huvudtaget varför man firar påsk? Nu menar jag inte bara för att påskharen ska komma med godis till baren och ni ska få en suparhelg??Nej ni borde arbeta istället och låta oss kristna fira jesu uppståndelse på den tredje dagen utan baksmälla Hyckarev är ni som firar påsk utan att veta vad man ska fira

• Svar på tråden Varför firar ni påsk era hycklare???
  • LillaVanilla

Jag är troende men blir sjukt provocerad av såna här trådar. Inte konstigt att folk tittar snett på troende för att somliga är helt knasiga i huvudet. Trevligt att alla har några dagar ledigt och njuter av vårens antågande... (Var den nu tar vägen.) *njuter av några påskägg*

• Madeleine de Scudéry
    LindaEfraim skrev 2013-03-28 12:26:29 följande:
    Anonym

Midsommar firar man eftersom stången symboliserar penis och hållet i marken vaginan och de befruktar jorden för att säden på åkrarna ska gro.
    Fast det stämmer inte.
  • Catti41

Jo serru det är så praktiskt att det finns en fyrdagarshelg i nära anslutning till vårdagjämningen och då vårens ankomst kan firas med ägg, påskris, häxor, god mat och trevliga middagar. Min son som är fem år vet att det är därför man firar påsk, för vårens skull. Det kom visst nån religion och ville ha monopol på den här och andra fester (sommarsolståndet, höstdagjämningen, Valborg, vintersolståndet) men det är ju bara sagor så det berättar jag ju inte för sonen som fakta, så klart.

• Iswara

Påsken, eller Ishtar (estros, easter) är, precis som julen (jaule) gamla högtider från andra "religioner" som kapats av kristendomen. Ishtar (utt. ung. som engelskans easter) är den Babylonska gudinnan över Sex, fertilitet och krig (skojigt nog) vars symboler var ägget och haren. Lycka till med att få det att passa in i kristendomen!

• Anonym (kristen)

jag är kristen och troende, går i kyrkan nästan varje söndag

jag älskar traditioner

jag låter ungarna vara påskkärringar, vi har påskgodis, vi äter en massa mat, naturligtvis tar vi EN nubbe till sillen och dricker i övrigt en massa påskmust.

behöver inte vara en bitter människa för att alla inte är lika troende som jag är 

• Godnatt
    Majsan70 skrev 2013-03-27 21:04:50 följande:
    Jag firar påsk för att jag gillar påskkycklingar o påskkärringar. Haha...nee jag firar inte påsk alls.
    Men bara för att ursprunget grundar sig i Jesus o sån skit så innebär dte inte att man inte kan skapa sina egna traditioner o göra en egen högtid...Påskharen är ju en trevlig sak att tro på eller hur?! O fler har la sett den än Jesus him self?!
    Nej. Ursprunget är i Sverige är inte Jesus eller ens kristet, lika litet som jul och midsommar skulle ha kommit från kristendomen. Däremot skulle jag förmoda att just påskhäxorna kommit till via kristendomen, som en rest av mördandet av de kvinnor som av de religiösa tomtarna anklagats för trolldom.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Anonym

Sverige kristnades för ca 1000 år sedan, så vi firar egentligen den "kristna" påsken.
    Men i ochh med att landet har blivit mer och mer sekulariserat så har väl orsakerna ändrats för
    många människor mycket p ga av vad handeln och medierna gör den till. Oavsett om man tror eller inte så bör de flesta vara medvetna om att Jesus har levt, han är en historisk person, sen om man tror på honom som Guds son eller inte är en annan sak.
    Påskdagen är alltid den första söndagen efter fullmåne efter vårdagjämningen, 40 dagar efter det är det kristi himmelsfärdsdag och om jag inte missminner mej så är det sen 10 dagar till pingsten.

• bramble
    Anonym (Rosalisa) skrev 2013-03-27 20:52:28 följande:
    Varför firar ni som inte är kristna påsk? Ni sitter där och nubbar på Jesu bekostnad utan att bry er ett dugg om hur han led på korset.Nivräker i er gotter och låter ungarna proppa i sig godis.Vet era barn över huvudtaget varför man firar påsk? Nu menar jag inte bara för att påskharen ska komma med godis till baren och ni ska få en suparhelg??Nej ni borde arbeta istället och låta oss kristna fira jesu uppståndelse på den tredje dagen utan baksmälla Hyckarev är ni som firar påsk utan att veta vad man ska fira
    Alltid lika kul med folk som inte känner till olika högtiders ursprung och att det finns traditioner som är äldre än kristendomen (som funnits ca 1000 år i Sverige bara). Du bör ju även reflektera över det faktum att påsken faller in på olika datum varje år (styrs av månen) när kyrkoåret i övrigt är styrt av solen. Dog han på olika datum varje år?
    Apropå att han led på korset, hur jävla glad skulle han bli av att se hur många kors ni troende har hängandes över allt. Tror ni det är nåt han vill se när han kommer tillbaka? 
    Sen ska vi inte gå in på att Jesu lidande var bara guds planerade självmord 
  • Anonym

Ursprungligen kommer traditionen från Tyskland och är känd från 1600-talets senare del i Pfalz och Elsass. Traditionen var under 150 år ganska okänd i övriga Tyskland, men lanserades på bred front efter 1850 av godis- och leksaksindustrierna, som en påsksymbol riktad till barn.[1] Ungefär vid den tiden började Tyskland tillverka påskkort, vars motiv ofta bestod av påskharen.

I Sverige omtalas påskharen, tidigast bland tyska invandrare[1], under 1800-talets slut eller 1900-talets början. Den fick inget riktigt genomslag i landet. När Sverige började tillverka egna påskkort ersattes påskharen med andra påskmotiv. I Sverige är den kanske mest känd som marsipan- eller chokladfigur.[1] Leken med att gömma påskägg förekommer dock även i vissa svenska barnfamiljer.

Påskharens historia är inte speciellt gammal och kan glömmas i sammanhanget.

Svar på tråden Varför firar ni påsk era hycklare???