• Anonym (Rosalisa)

Varför firar ni påsk era hycklare???

Varför firar ni som inte är kristna påsk? Ni sitter där och nubbar på Jesu bekostnad utan att bry er ett dugg om hur han led på korset.Ni vräker i er gotter och låter ungarna proppa i sig godis.Vet era barn över huvudtaget varför man firar påsk? Nu menar jag inte bara för att påskharen ska komma med godis till baren och ni ska få en suparhelg??Nej ni borde arbeta istället och låta oss kristna fira jesu uppståndelse på den tredje dagen utan baksmälla Hyckarev är ni som firar påsk utan att veta vad man ska fira

• Svar på tråden Varför firar ni påsk era hycklare???
  • Frontline

Denna helgen är precis som vilken annan helg som helst för oss förutom man har längre ledighet..
    Kommer denna helg som vanligt att ta mig lite vin/öl och nåt gott att äta framför tv:n

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Michael 310

Trodde vi firade att nån äntligen fick slut på hans skitprat, visserligen lite drastiskt o korsfästelse nån för det. Men hey det var inte lika civiliserade tider då....

• Jennie med ie

Allvarligt då... Jag är kristen och som sådan är ju påsken egentligen väldigt essentiell. Trots det så uppmärksammar/firar jag påsken mindre än de flesta andra jag känner. Precis som redan skrivits många gånger (antar jag) i tråden så har påsken liksom bl a julen både hedniska och religiösa (inte bara kristna) aspekter och de flesta delar av påskfirandet har ganska lite eller inget direkt med Jesu död och återuppståndelse att göra.

Att "fira" påsk om man gör det med utgångspunkt i kristendomen blir ju väldigt tudelat, det är en helg som går från moll till dur på 3 dagar och mollen i form av Judas som förrådde Jesus och sedan korsfästelsen och döden uppmärksammas helst inte för vem vill ha långfredagstråkigt liksom?

• yodi
    lykantrophona skrev 2013-03-28 16:05:39 följande:
    De flesta kristna högtider är hybrider med diverse hedniska seder, inte bara av nordiskt ursprung.
    Som någon påpekade kommer det engelska ordet för påsk (easter) från Ostara/Eostre/Ishtar. Det svenska ordet lär ju däremot komma från pasach, den judiska "påsken" som firas ungefär samtidigt på året men av andra orsaker. Däremot har folk i alla kulturer firat våren på olika sätt, vi kan exempelvis nämna Norouz, en persisk vårhögtid som firas bland annat med målade ägg. Vi kan nämna Holi, som firas i Indien genom att kasta färgpulver och tända stora brasor. Vi kan nämna vårblot/segerblot. Osv.

Om vi tar julen, så är det svenska namnet på det fornnordiskt och hedniskt. Detsamma med julbock, tomte och diverse andra delar, där vissa däremot har fallit i glömska (som att lämna fram julmaten åt förfäderna). Vissa delar är kristna, som en hel del julsånger, julkrubba, julotta. Vissa delar har kommit från andra hedniska kulturer men på omvägar, så som exempelvis misteln.

Midsommarstången är någorlunda modern, men att man firat sommarsolståndet i Europa långt före kristendomens intåg är tämligen belagt. Midsommaren har inget med kristendomen att göra, även om kyrkan försökte "kristna" den genom att kalla den Johannes döparens dag istället (vilket slog igenom i bland annat Finland, där dagen kallas juhannus). Men i övrigt har den, som sagt, inget med kristendomen att göra.

Inom tidig kristendom firade man helgonen på våren, men under omvändelsen av kelterna (som firade sina döda på hösten) förflyttade man Allhelgona till där den ligger idag.

Ingenting är "rent". Kristendomen, som med vissa mått är någorlunda ny, har självklart lånat till sig saker från andra religioner och traditioner. Vem vill sluta fira en fin högtid bara för att prästen säger nej? Ja, så då kanske man namnger högtiden efter något helgon eller så istället, och fortsätter fira fast på "kristet sätt".

Själv är jag asatroende, så självklart firar jag en hel del högtider pga min religion. Däribland midsommar, jul, disa och alva. ;)
  • Anonym
    Anonym (Rosalisa) skrev 2013-03-27 20:52:28 följande:
    Varför firar ni som inte är kristna påsk? Ni sitter där och nubbar på Jesu bekostnad utan att bry er ett dugg om hur han led på korset.Nivräker i er gotter och låter ungarna proppa i sig godis.Vet era barn över huvudtaget varför man firar påsk? Nu menar jag inte bara för att påskharen ska komma med godis till baren och ni ska få en suparhelg??Nej ni borde arbeta istället och låta oss kristna fira jesu uppståndelse på den tredje dagen utan baksmälla Hyckarev är ni som firar påsk utan att veta vad man ska fira

Jo, en annan sak. Du nämner nubbe.
     Är det någon här som "nubbar" på påsken? Jag har aldrig träffat någon som firar påsk på det sättet. Det finns säkert nån enstaka. Men generellt är väl nubbe något som förknippas med Midsommar och kräftskivor.

Icke troende firar väl snarare påsk genom att ordna påskäggsjakt för barnen och lite påskmat.   
  • Anonym
    Anonym (hallåeller) skrev 2013-03-28 17:13:31 följande:
    Men vänta nu lite. Har inte de kristna snott påsken av judarna? För påsken fanns ju innan Jesus tid.
    Då får väl läsa bibeln det står både om judarna i gamla testamentet och om Jesus i nya testamentet.
  • Jennie med ie
    Anonym skrev 2013-03-28 18:57:31 följande:

Jo, en annan sak. Du nämner nubbe.
     Är det någon här som "nubbar" på påsken? Jag har aldrig träffat någon som firar påsk på det sättet. Det finns säkert nån enstaka. Men generellt är väl nubbe något som förknippas med Midsommar och kräftskivor.

Många äter sill vid påsk (och ägg dårå). Många dricker nubbe till sill. Be mig inte belägga "många" med nån exakt siffra, tack
Svar på tråden Varför firar ni påsk era hycklare???