• Anonym (Rosalisa)

Varför firar ni påsk era hycklare???

Varför firar ni som inte är kristna påsk? Ni sitter där och nubbar på Jesu bekostnad utan att bry er ett dugg om hur han led på korset.Ni vräker i er gotter och låter ungarna proppa i sig godis.Vet era barn över huvudtaget varför man firar påsk? Nu menar jag inte bara för att påskharen ska komma med godis till baren och ni ska få en suparhelg??Nej ni borde arbeta istället och låta oss kristna fira jesu uppståndelse på den tredje dagen utan baksmälla Hyckarev är ni som firar påsk utan att veta vad man ska fira

• Svar på tråden Varför firar ni påsk era hycklare???
  • artemis01

Hahaha..... Du vet väl att påsken även firades innan Jesu tid va? Det står ju t.o.m I bibeln. Det heter ju Easter. Läs om Ester i gamla testamentet.
    Dessutom firades påsk av andra folkslag redan tidigare än så. Så nä påsken är inte bara för kristna utan en gammal hednisk tradition och sedan en judisk.
    Men jag antar att denna tråd är ett skämt eftersom riktiga kristna åtminstone känner till historien om Esther.

• Tom Araya
    Anonym (Rosalisa) skrev 2013-03-27 20:52:28 följande:
    Varför firar ni som inte är kristna påsk? Ni sitter där och nubbar på Jesu bekostnad utan att bry er ett dugg om hur han led på korset.Nivräker i er gotter och låter ungarna proppa i sig godis.Vet era barn över huvudtaget varför man firar påsk? Nu menar jag inte bara för att påskharen ska komma med godis till baren och ni ska få en suparhelg??Nej ni borde arbeta istället och låta oss kristna fira jesu uppståndelse på den tredje dagen utan baksmälla Hyckarev är ni som firar påsk utan att veta vad man ska fira
    Jag firar för att jag gillar umgänge, träffa familjen och att äta god mat, det religiösa skiter jag i.
    Att jag sedan låter en kalender på kristen bas styra när det ska firas är en ren bekvämlighet samt att det är lättare att enas om återkommande tillfällen med andra personer på det sättet.
  • Siilje

Det är ju samma med alla högtider. Som julen. Den firar dom flesta svenskar även okristna. Jag känner icke troende muslimer som inte lever muslimsk ( efter deras levnadssätt) men som firar muslimska högtider. Fått som förklarat att det är som att vi firar ju alla jul. Dessa muslimer brukar även fira lite minijul bara med sina barn så att dom också får julklappar o lite jul att prata om i skolan dom med.Dom är ju inte kristna. Vad vi än väljer att tro så lever ju dom flesta svenska med våra traditioner. Sedan har ju inte påskäggen o haren något med Jesus att göra. Men du som kristen, välkomnade inte Jesus alla? Måste du tro för att få vara med? Jesus hade lett åt alla påskkärringar. Han välkomnade barnen. Tror inte du måste tro för att vars välkommen hos gud. Det är bara trams, till för att ge kyrkan makt. För att kyrkan skall få makt. Citat så som i himmelen. - Kasta synd med den ena handen för att ge förlåtelse med den andra. gud förlåter icke för han har icke fördömt.

Jag är troende. Jag tror på

• Siilje

Det jag vill, men jag är inte kristen för det. Jag vet att Jesus fanns. Jag tycker om att titta på påskbrasa etc. Om det finns en gud. Så tror jag han hade välkomnat alla. Vet du ts att det även fanns inom kristendomen modersanhängare. Gud fader o gud moder.Att det talas om att kristendomen o skrifterna sopade modern under mattan för att det bara var en man som skulle tillbedjas. Vad jag menar

är bibeln som är skriven av människohand kanske inte är samma sak som gud? Hur kan du vara så säker då bibeln är nedskriven långt efter den talats från mun till mun och dessutom under en tid då man talade mycket i liknelser att Jesus inte menade att han är guds barn och att vi alla är guds barn. Älskade som hans barn, vare sig vi tror eller ej? målandes på ägg eller ej

Jag kan inte kalla mig kristen. Vill tro på en gud. Påsk jul o nyår är ändock mina traditioner.

Man måste inte leva som kristen eller ,enligt bibeln för det.

• Lilly Li
    artemis01 skrev 2013-03-28 01:01:29 följande:
    Hahaha..... Du vet väl att påsken även firades innan Jesu tid va? Det står ju t.o.m I bibeln. Det heter ju Easter. Läs om Ester i gamla testamentet. Dessutom firades påsk av andra folkslag redan tidigare än så. Så nä påsken är inte bara för kristna utan en gammal hednisk tradition och sedan en judisk. Men jag antar att denna tråd är ett skämt eftersom riktiga kristna åtminstone känner till historien om Esther.

Nu har ju Esther absolut noll att göra med påsken, men det var ju iaf rätt att det firades redan under Gamla testamentet. Påsken är de kristnas viktigaste högtid och största glädjehögtid. Påsken handlar om uppståndelsen och därmed segern över döden. Min man och jag firar påsken till minne av Jesus, men det hindrar oss inte från att äta ägg och godis, ha fjädrar i riset och glädjas över vårens ankomst. Vad jag säger är att man kan ju vara hycklare åt andra hållet med, dvs njuta av ägg, godis och ris utan att "tro" på det.
  • mementa

Jag fick skäll av en Jehovas för något år sedan för att vi firade jul med....

Vad är det med troende folk som inte kan låta andra få göra som de vill!? 

• MadlenA

Ska bara tala om en sak för dig att påskharen fanns långt innan Jesus och att "påsken" firades i Sverige innan kristna började missionera i vårt hedniska land. Frågan är väl varför ni skulle förvandla en rolig (jag menar risa varandra i familjen!! Skitkul ju) och färgglad högtid till att handla om en snubbes lidande på ett kors?? Han uppstår ju dessutom!! Aldrig är ni nöjda...

• Lindsey Egot the only one

Jesus korsfästes på judarnas högtid Pesach. De firar uttåget ur Egypten som Moses höll i. Men vi som följer den gregorianska kalendern har en flytande påsk medan den egentliga påsken (Pesach) firas alltid den 15:e Nisan.

• Madeleine de Scudéry

Kristna verkar vara sadister, fira att någon lider på ett kors.

Svar på tråden Varför firar ni påsk era hycklare???