• Anonym (Rosalisa)

Varför firar ni påsk era hycklare???

Varför firar ni som inte är kristna påsk? Ni sitter där och nubbar på Jesu bekostnad utan att bry er ett dugg om hur han led på korset.Ni vräker i er gotter och låter ungarna proppa i sig godis.Vet era barn över huvudtaget varför man firar påsk? Nu menar jag inte bara för att påskharen ska komma med godis till baren och ni ska få en suparhelg??Nej ni borde arbeta istället och låta oss kristna fira jesu uppståndelse på den tredje dagen utan baksmälla Hyckarev är ni som firar påsk utan att veta vad man ska fira

• Svar på tråden Varför firar ni påsk era hycklare???
  • Maddiogora

Ja barnen vet varför , men vi firar av samma skäl som jul , midsommar och andra högtider för att ha en trevlig tid med familj och goda vänner . Godis och god mat ....trevligt , kristen eller ej...... Och betalar ju kyrkoskatt med kristen eller ej ;)

• RobertaKrohn
    Anonym (Rosalisa) skrev 2013-03-27 21:22:09 följande:
    Ni snyltar er in på den kristna traditionen bara för att få vara lediga och julen den ska vi inte tala om vilket kommersiellt jippo ni gjort av den
    efter som jag är helt säker på att det inte finns nån jäkla gud eller jesus som är guds son så kan jag göra va tusan jag vill runt den tiden som kristna kallar påsk.
    Jag har har valt att träffa släkten under de tider som jag är ledig i från jobbet och oftast så är det nån högtid som är då, vi bryr oss inte ett dugg om kristet strunt utan firar att vi har tid att träffas igen och äta lite gott och ha det trevlig.
    Sen tycker barnen att det är mysigt att fira den högtiden som råkar vara för tillfället så då gör jag det för deras skull.

• Anonym
    RobertaKrohn skrev 2013-03-27 21:40:35 följande:
    efter som jag är helt säker på att det inte finns nån jäkla gud eller jesus som är guds son så kan jag göra va tusan jag vill runt den tiden som kristna kallar påsk.
    Jag har har valt att träffa släkten under de tider som jag är ledig i från jobbet och oftast så är det nån högtid som är då, vi bryr oss inte ett dugg om kristet strunt utan firar att vi har tid att träffas igen och äta lite gott och ha det trevlig.
    Sen tycker barnen att det är mysigt att fira den högtiden som råkar vara för tillfället så då gör jag det för deras skull.

Hörrudu din hedning. Det blir skampålen i en vecka eller två.
  • Fiamedbarn

Påsk, valborg, midsommar och jul är inte kristna högtider utan har med årets förändringar att göra ! Sen att kristendomen har försökt göra flera av dessa högtider till sina är något annat. Och om någon högtid skulle bottna i exempelvis asatro, gör det att alla som inte bekänner sig till asatron inte ska få vara lediga eller delta i firandet utan att kallas för hycklare? Saker kan börja av en orsak och fortsätta av en annan som gode Dr Phil brukar säga  

• sverker11
    Anonym (Rosalisa) skrev 2013-03-27 20:52:28 följande:
    .Vet era barn över huvudtaget varför man firar påsk? Nu menar jag inte bara för att påskharen ska komma med godis till baren och ni ska få en suparhelg??Nej ni borde arbeta istället och låta oss kristna fira jesu uppståndelse på den tredje dagen utan baksmälla Hyckarev är ni som firar påsk utan att veta vad man ska fira
    Jag har förklarat för mina barn att påsk firar man för att få äta extra mycket godis eller dricka extra mycket bag in box. Jesus slutade jag tro på redan innan jag slutade tro på jultomten. Jag menar tomten kom ju iallafall på besök en gång om året, det gjorde inte Jesus.
  • Fiamedbarn
    sverker11 skrev 2013-03-27 21:51:09 följande:
    Jag har förklarat för mina barn att påsk firar man för att få äta extra mycket godis eller dricka extra mycket bag in box. Jesus slutade jag tro på redan innan jag slutade tro på jultomten. Jag menar tomten kom ju iallafall på besök en gång om året, det gjorde inte Jesus.
    Glad
  • Anonym

Jag undrar varför vi inte kan börja fira högtider från andra religioner också...tänk er att vara lediga på t.ex. ramadan också? OskyldigFlörtTomte

• Curlie

Jag firar inte påsk för Jesus. Jag firar aldrig Jesus. Men jag firar gärna påsken för vad den är för mig; familj, god mat och långhelg. Mycket välkommet! I övrigt så firar jag precis vad jag vill. Vad ska du göra åt saken TS? Kontrollera medlemskap i svenska kyrkan för alla som köper påskfjädrar och ägg?

Svar på tråden Varför firar ni påsk era hycklare???