• Anonym (Rosalisa)

Varför firar ni påsk era hycklare???

Varför firar ni som inte är kristna påsk? Ni sitter där och nubbar på Jesu bekostnad utan att bry er ett dugg om hur han led på korset.Ni vräker i er gotter och låter ungarna proppa i sig godis.Vet era barn över huvudtaget varför man firar påsk? Nu menar jag inte bara för att påskharen ska komma med godis till baren och ni ska få en suparhelg??Nej ni borde arbeta istället och låta oss kristna fira jesu uppståndelse på den tredje dagen utan baksmälla Hyckarev är ni som firar påsk utan att veta vad man ska fira

• Svar på tråden Varför firar ni påsk era hycklare???
  • Anonym

Gemensamma regler inom kristendomen för att bestämma vilken kalenderdag påskdagen infaller på anses av tradition ha uppstått vid det första konciliet i Nicaea år 325. Regeln säger att påskdagen infaller den första söndagen efter den första ecklesiastiska fullmånen som infaller på eller efter 21 mars. I Sverige har samma regler använts för att bestämma när påsken infaller sedan 1844.[1]

• Anonym

Att  påstå att högtider  firas pg a av asatron när Sverige har varit kristet i ca 1000 år, övergår mitt förstånd, jag får nog ta mej ett påskägg.

• lykantrophona
    Anonym skrev 2013-03-28 15:11:13 följande:
    Att  påstå att högtider  firas pg a av asatron när Sverige har varit kristet i ca 1000 år, övergår mitt förstånd, jag får nog ta mej ett påskägg.
    De flesta kristna högtider är hybrider med diverse hedniska seder, inte bara av nordiskt ursprung.
    Som någon påpekade kommer det engelska ordet för påsk (easter) från Ostara/Eostre/Ishtar. Det svenska ordet lär ju däremot komma från pasach, den judiska "påsken" som firas ungefär samtidigt på året men av andra orsaker. Däremot har folk i alla kulturer firat våren på olika sätt, vi kan exempelvis nämna Norouz, en persisk vårhögtid som firas bland annat med målade ägg. Vi kan nämna Holi, som firas i Indien genom att kasta färgpulver och tända stora brasor. Vi kan nämna vårblot/segerblot. Osv.

Om vi tar julen, så är det svenska namnet på det fornnordiskt och hedniskt. Detsamma med julbock, tomte och diverse andra delar, där vissa däremot har fallit i glömska (som att lämna fram julmaten åt förfäderna). Vissa delar är kristna, som en hel del julsånger, julkrubba, julotta. Vissa delar har kommit från andra hedniska kulturer men på omvägar, så som exempelvis misteln.

Midsommarstången är någorlunda modern, men att man firat sommarsolståndet i Europa långt före kristendomens intåg är tämligen belagt. Midsommaren har inget med kristendomen att göra, även om kyrkan försökte "kristna" den genom att kalla den Johannes döparens dag istället (vilket slog igenom i bland annat Finland, där dagen kallas juhannus). Men i övrigt har den, som sagt, inget med kristendomen att göra.

Inom tidig kristendom firade man helgonen på våren, men under omvändelsen av kelterna (som firade sina döda på hösten) förflyttade man Allhelgona till där den ligger idag.

Ingenting är "rent". Kristendomen, som med vissa mått är någorlunda ny, har självklart lånat till sig saker från andra religioner och traditioner. Vem vill sluta fira en fin högtid bara för att prästen säger nej? Ja, så då kanske man namnger högtiden efter något helgon eller så istället, och fortsätter fira fast på "kristet sätt".

Själv är jag asatroende, så självklart firar jag en hel del högtider pga min religion. Däribland midsommar, jul, disa och alva. ;)
  • Rikard

Ursprungligen är påsken en judisk högtid, som de kristna har kidnappat, varför skulle inte den sekulära moderna människan kunna utveckla påsken och avveckla vidskepelsen runt påsken?
    Vi har alla behov av ledighet, avslappning, umgänge med familj och vänner. Det är väl praktiskt om vi gör detta samtidigt. Varför är ni kristna så snåla mot oss som inte tror?

• Rikard
    Themis skrev 2013-03-28 09:06:46 följande:
    Bara läst TS.

Du, jag firar fruktbarhetsgudinnan Ishtar (Astarte) (Engelskt uttal Easter), som hade bl a kaniner och ägg som symboler (tror du verkligen att de två sakerna handlar om nåt annat än sex?) och fanns långt innan kristendomen försökte kopiera in sig och ta över hennes högtid.

"Easter was never observed by the Apostles of Christ or Christ's Religion. "The name 'Easter' comes to us from the mythlogical writings of the Ancient Teucrians (who lived 1200BC along the southern coast of Palestine) where it's known as 'Ostern'" BY GROVER STEVENS.

"The name 'Easter' is merely the slightly changed English spelling of the name of the ancient Assyrian and Babylonian idol goddess, Ishtar (pronounced eesh-tar).

" WEBSTER'S DICTIONARY says "Easter is from the pre-historic name of a pagan spring festival.

" THE OXFORD DICTIONARY OF ENGLISH ETYMOLOGY says, "Easter is derived from the name of goddess whose feast was celebrated at the vernal equinox."

THE SCHOLARY NEW SCHAFF-HERZOG RELIGIOUS ENCYCLOPEDIA says, "This goddess is also widely known as Astarte...The cult originated in Babylonia and spread to Assyria, Mesopotamia, Syria & Palestine, then through the Phoenicians to all of the Meditteranean peoples...Ishtar was in fact primarily and chiefly identified as Venus, the most beautiful of celestial objects & from the terrestrial side, the primarily motive of the worship of Ishtar was the impulse to deify sensuous and sensuality."

ALEXANDER HISLOP SAYS IN THE TWO BABYLONS (P.103), "Easter bears its Chaldean origin on its forehead. Easter is nothing else than Asarte, one of the titles of Beltis, the queen of heaven..."

answers.yahoo.com/question/index?qid=20080318...
    Väldigt intressant. Påsken har alltså en historia lik julens, där en hednisk högtid har förvandlats till en kristen högtid.
    När det gäller själva namnen på högtiderna är det dock lite tvärt om.

Svenskan har, på slingriga vägar, övertagit det judiska ordet pesach, som blivit påsk.
    Engelskan har kvar det hedniska easter.
    Svenskan har behållit det hedniska jul.
    Engelskan använder huvudsakligen Christmas, även om yule och yuletide också finns i språket.
  • Anonym
    Rikard skrev 2013-03-28 16:38:12 följande:
    Ursprungligen är påsken en judisk högtid, som de kristna har kidnappat.
    Kidnappat kan man inte säga, läs på lite bättre.
  • Anonym (hallåeller)

Men vänta nu lite. Har inte de kristna snott påsken av judarna? För påsken fanns ju innan Jesus tid.

• Whack A Bunny

Jag har inte läst igenom hela tråden, vilket antagligen inte behövs då det antagligen är samma i stort sett.

Först vill jag bara säga att TS borde gjort sin hemläxa och vetat att de "kristna helgdagarna" och dess innebörd antagligen inte inföll på de sagda datumen, utan de blev bara satta där för att "hedningarna" skulle acceptera kristendomen lättare.

Det är allmänt känt att Jesus föddes inte på Jul, dock firas han då för att förr i tiden i andra religioner spelade den dagen in väldigt stort.

Så hycklare MY ASS. Jag skrattar när jag tänker på de själviska kristna som tror vi utnyttjar "deras" helgdagar.  

Skriver om mitt liv på Mommyusagi.blogg.se !
Svar på tråden Varför firar ni påsk era hycklare???