• Anonym (Rosalisa)

Varför firar ni påsk era hycklare???

Varför firar ni som inte är kristna påsk? Ni sitter där och nubbar på Jesu bekostnad utan att bry er ett dugg om hur han led på korset.Ni vräker i er gotter och låter ungarna proppa i sig godis.Vet era barn över huvudtaget varför man firar påsk? Nu menar jag inte bara för att påskharen ska komma med godis till baren och ni ska få en suparhelg??Nej ni borde arbeta istället och låta oss kristna fira jesu uppståndelse på den tredje dagen utan baksmälla Hyckarev är ni som firar påsk utan att veta vad man ska fira

• Svar på tråden Varför firar ni påsk era hycklare???
  • Sarus85

Fast det firas inte att han led på korset utan att han återuppstod. Samt hyllas för att han tog på sig alla människors synder.

Själva lidandet är det väl ingen kristen som påstår sig fira? Långfredagen är ju en dag som varit till för att sörja och tänka efter.

• Madeleine de Scudéry

Varför gör de inte det som skräckfilm, Jesus som vampyr.
    Det finns ju ett helt upplägg där.

• Anonym (Ha)

Min systerson (7år) kom stolt hem och sa " vi firar påsk för att en kille som hette Johan dog"

• apa4ewer

Jag är inte kristen och firar inte påsk. Däremot firar jag gammaldags... Alltså att våren kommer. I och med att våren kommer så föds allt till liv och äggen är ett symbol för födelse, fruktbarhet och  helt enkelt något som e nyttigt. 
    Godis är ett sätt för mig att låta mina smaklökar få njuta helt enkelt. Det blir dessutom billigare och då passar jag på^^ 

• Amidina
    Anonym (Ha) skrev 2013-03-28 08:10:56 följande:
    Min systerson (7år) kom stolt hem och sa " vi firar påsk för att en kille som hette Johan dog"
    Gulleunge! XD
  • Hannah76

Vi firar en helt oreligiös påsk nu i helgen.
    Och så firar vi en kristen påsk i början av maj. eller jag deltar väl mest då, jag är inte kristen. 

• Cadencee

Vi firar påsk för att det för oss är en familjehögtid. Tyvärr jobbar både jag, mamma och min syster inom vården och i år åkte de på att jobba lör-mån men vad har du emot att man äter lite påskmat, godis och eventuellt tar en nubbe? Alla super inte som svin för att det är påsk... Jag har aldrig varit med om att någon i min familj eller sambons familj dricker på det sättet bara för att det är påsk??

• AnooYoo
    Anonym (Rosalisa) skrev 2013-03-27 20:52:28 följande:
    Varför firar ni som inte är kristna påsk? Ni sitter där och nubbar på Jesu bekostnad utan att bry er ett dugg om hur han led på korset.Nivräker i er gotter och låter ungarna proppa i sig godis.Vet era barn över huvudtaget varför man firar påsk? Nu menar jag inte bara för att påskharen ska komma med godis till baren och ni ska få en suparhelg??Nej ni borde arbeta istället och låta oss kristna fira jesu uppståndelse på den tredje dagen utan baksmälla Hyckarev är ni som firar påsk utan att veta vad man ska fira
    På jesu bekostnad? Var hämtar jag nubbarna han bjuder på?
  • Dohgon

eftersom det är röda dagar så jobbar de flesta inte dessa dagar. då måste vi ju ändra så dessa dagar inte längre är röda och de kristna får ta ut semesterdagar istället.

Jag firar inte påsk direkt, aldrig gjort. visst barnen får lite mer godis än vanligt och i år för första gången skall vi äta middag hos "mormor" för att det är påsk. Varför? inte för att det är påsk i sig, utan snarare för att vi alla är lediga och vi alla har tid nu.

Annars brukar jag åka iväg på en resa varje långfredag, men blir inget i år. men fira påsk? näääe 

• Themis

Bara läst TS.

Du, jag firar fruktbarhetsgudinnan Ishtar (Astarte) (Engelskt uttal Easter), som hade bl a kaniner och ägg som symboler (tror du verkligen att de två sakerna handlar om nåt annat än sex?) och fanns långt innan kristendomen försökte kopiera in sig och ta över hennes högtid.

"Easter was never observed by the Apostles of Christ or Christ's Religion. "The name 'Easter' comes to us from the mythlogical writings of the Ancient Teucrians (who lived 1200BC along the southern coast of Palestine) where it's known as 'Ostern'" BY GROVER STEVENS.

"The name 'Easter' is merely the slightly changed English spelling of the name of the ancient Assyrian and Babylonian idol goddess, Ishtar (pronounced eesh-tar).

" WEBSTER'S DICTIONARY says "Easter is from the pre-historic name of a pagan spring festival.

" THE OXFORD DICTIONARY OF ENGLISH ETYMOLOGY says, "Easter is derived from the name of goddess whose feast was celebrated at the vernal equinox."

THE SCHOLARY NEW SCHAFF-HERZOG RELIGIOUS ENCYCLOPEDIA says, "This goddess is also widely known as Astarte...The cult originated in Babylonia and spread to Assyria, Mesopotamia, Syria & Palestine, then through the Phoenicians to all of the Meditteranean peoples...Ishtar was in fact primarily and chiefly identified as Venus, the most beautiful of celestial objects & from the terrestrial side, the primarily motive of the worship of Ishtar was the impulse to deify sensuous and sensuality."

ALEXANDER HISLOP SAYS IN THE TWO BABYLONS (P.103), "Easter bears its Chaldean origin on its forehead. Easter is nothing else than Asarte, one of the titles of Beltis, the queen of heaven..."

answers.yahoo.com/question/index

?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
Svar på tråden Varför firar ni påsk era hycklare???